ပုဒ္မ(၁၈)နဲ႕ ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ဒီမိုကေရစီ
ဘုန္းေအာင္
ပုဒ္မ(၁၈) ဖ်က္သိမ္းေရးအႏၱရာယ္
ျငိမ္းစီလွည့္ဥပေဒရဲ႕ ပုဒ္မ(၁၈)ကို ျပင္ဆင္မယ္ဆိုတဲ့
လႊတ္ေတာ္တြင္းအဆိုတစ္ရပ္ အတည္ျပဳ လိုက္ တာကို ၾကားသိရေတာ့ အထူးပဲ
စိုးရိမ္ပူပန္မိပါတယ္။ သူရဦးေအာင္ကိုရဲ႕ ရွင္းလင္းခ်က္အရ ဆႏၵျပမယ့္ ေန႕၊
ေနရာ၊ အခ်ိန္၊ လူအင္အားကို အသိေပးရုံပဲ ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ဳိး နားလည္မိပါတယ္။
ပုဒ္မ(၁၈) ျပဌာန္းခ်က္အရ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးကို ပိတ္ပင္ရာ
ေရာက္ေနျပီး အေျခခံဥပေဒနဲ႕ ေသြဖီရာ ေရာက္ေနတယ္ ဆိုတာလည္း မွန္သင့္သေလာက္
မွန္ပါတယ္။ ဒီအေပၚမွာပဲ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးဖုန္းျမင့္ေအာင္က
ပုဒ္မ(၁၈)ကို ပယ္ဖ်က္မယ္ ဆိုရင္ ဥပေဒတစ္ခုလုံး ပယ္ဖ်က္ပစ္ရမွာ ျဖစ္တယ္၊
ဥပေဒဆိုတာ ျပစ္မႈနဲ႕ ျပစ္ဒဏ္ကို သတ္မွတ္ေပး ထားတာ ျဖစ္ျပီး အဓိကက်တဲ့
ျပစ္မႈနဲ႕ ျပစ္ဒဏ္ကို ပယ္ ဖ်က္မယ္ဆိုရင္ ဥပေဒတစ္ခုလုံး မလိုအပ္ေတာ့ဘူး
ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ဳိး ေျပာသြားခဲ့တာလည္း ေတြ႕ရပါ တယ္။
ပုဒ္မ(၁၈)နဲ႕ပတ္သက္လို႕ ေျဖေလွ်ာ့ေပးဖို႕ လိုတယ္ ဆိုတာ လက္ခံပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ လက္ရွိ ျမန္မာျပည္သူလူထုရဲ႕ အေနအထားကို မွန္မွန္ကန္ကန္
သုံးသပ္ဖို႕ လိုပါတယ္။ တစ္ကယ္လို႕ ခြင့္ျပဴခ်က္ ေတာင္းခံစရာ မလိုေတာ့ဘူး
ဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အုံၾကြမႈေတြကို အလြယ္တကူနဲ႕အခ်ိန္မေရြး
လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံတိုင္းမွာ ရွိေနတဲ့
အဖ်က္သမားအုပ္စုေတြရဲ႕ အကြက္ခ်မႈေတြနဲ႕ လူအုပ္စုႀကီးလာတဲ့အခါ
ျဖစ္ေပၚလာတတ္တဲ့ ေသြးဆူမႈသေဘာတရားကို သတိထားသင့္ပါတယ္။ လူေတြဟာ
တစ္ဦးတည္းျဖစ္ျဖစ္၊ လူနည္းစုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စည္းရုံးလႈပ္ရွားမႈေတြ
လုပ္တဲ့အခါမွာ လူနည္းစုျဖစ္ တဲ့အတြက္ သတိအျမဲကပ္ေနတတ္ ပါတယ္။
လူအုပ္ႀကီးမ်ားလာျပီ ဆိုရင္ စိတ္ပညာသေဘာအရ ပိုျပီး ရဲတင္းလာတယ္၊
အခ်ဳပ္ေျပာရ ရင္ ဥပေဒမဲ့ လုပ္ရပ္ေတြကို အလြယ္တကူ လုပ္ေဆာင္လာႏိုင္တာ
ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက ျမန္မာျပည္မွာသာမဟုတ္ဘူး၊ ကမာၻအရပ္ရပ္မွာလည္း
ဒီအတိုင္းပါပဲ။ လူအုပ္ႀကီး မ်ားလာျပီ ဆိုရင္ မေက်နပ္ခ်က္ေတြ ေရာေႏွာ
ေဖာက္ခြဲျပီး အဖ်က္လုပ္ငန္းေတြ၊ အၾကမ္းဖက္တာေတြ လုပ္လာၾကတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။
ပုဒ္မ(၁၈) ပယ္ဖ်က္လိုက္ျပီးတဲ့ေနာက္မွာ အႏွစ္ႏွစ္အလလ
မေက်နပ္ခ်က္ေတြကို အလြယ္တကူ ေဖာ္ထုတ္ဆႏၵျပဖို႕ လြယ္ကူလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘာေတြ
ျဖစ္လာမလဲ စဥ္းစားၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ အခုလို ပုဒ္မ (၁၈) ကန္႕သတ္ခ်က္
ရွိေနတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ တမင္သက္သက္ ခ်ဳိးေဖာက္တာေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒီခ်ဳိး
ေဖာက္မႈမွာ ပါ၀င္လိုေပမယ့္ ဥပေဒ ရွိေနတယ္ ဆိုတဲ့အေတြးေၾကာင့္ ပါ၀င္ျခင္း
မျပဳဘဲ ေနရသူေတြ ရွိပါ တယ္။ ပုဒ္မ(၁၈)ကန္႕သတ္ခ်က္ မရွိေတာ့ဘူး
ဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာ လူစုလူေ၀းနဲ႕ ဆႏၵျပအုံၾကြမႈေတြ ႀကီးထြား လာျပီ ဆိုရင္ေတာ့
တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရး၊ ျပည္သူလူထု အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ကို ကာကြယ္ေပးရမယ့္
လုံျခဳံေရးတပ္ဖြဲ႕ေတြနဲ႕ ထိပ္တိုက္ ေတြ႕လာေတာ့ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ
ရခိုင္ျပည္နယ္က စတင္ ခဲ့ျပီး ႏုိင္ငံအႏွံ႕ ႀကဳိၾကားႀကဳိၾကား ျဖစ္ေပၚေနတဲ့
ဘာသာေရးကိုအေျခခံတဲ့ တင္းမာမႈေတြ ေပါက္ကြဲလာျပီ ဆိုရင္ သိျမင္ၾကျပီး
ျဖစ္တဲ့အတိုင္း ဒီႏိုင္ငံနဲ႕ ဒီလူထု ဘာေတြ ျဖစ္လာမလဲ ေတြးၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။
အခုမွ စြမ္းရည္ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေနရတယ္ လို႕ တရား၀င္ ၀န္ခံထားတဲ့
ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္ေတြရဲ႕ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ စြမ္းနဲ႕ ပုဒ္မ(၁၈)ပယ္ဖ်က္လိုက္မႈဟာ
တုိင္းျပည္အတြက္ ဘယ္ေလာက္အထိ အႏၱရာယ္ႀကီးတယ္ဆိုတာ အေလးအနက္ထားျပီး
သတိေပးခ်င္ပါတယ္။ အေမရိကန္နဲ႕ ျဗိတိန္ႏုိင္ငံေတြမွာ Occupy Wallstreet ဆႏၵ
ျပမႈေတြ ျဖစ္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ အလုပ္လက္မဲ့ လူငယ္ေတြရဲ႕ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္
ျပည္သူလူထုရဲ႕ အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ေတြ ဖ်က္ဆီးတာေတြ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
ဒီလူ႕အဖြဲ႕အစည္း(၂)ခုစလုံးဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းထက္
အမ်ားႀကီး ပိုျပီး ပညာတတ္ေတြမ်ားတယ္ ဆိုတာ သိရွိထားဖို႕ လိုပါတယ္။ မထိန္း
ႏုိင္ မသိမ္းႏိုင္ မျဖစ္ေအာင္ လုံျခဳံေရးတပ္ဖြဲ႕အင္အား လုံလုံေလာက္ေလာက္နဲ႕
ႏွိမ္နင္းျဖဳိခြင္းခဲ့တဲ့အတြက္ အခ်ိန္မီ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့တယ္ ဆိုတာ
ေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။
ဘုရားနဲ႕ တစ္ဂိုဏ္းတည္း ထားခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းဆရာ၊
ဆရာမေတြကိုေတာင္ ေက်ာင္းသားေတြက ျပန္ျပီး ဆႏၵျပေနတဲ့ တစ္ခါမွ မရွိဘူးတဲ့
ယဥ္ေက်းမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာေနတဲ့ ဒီကေန႕ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဒီလို အုံၾကြမႈမ်ား
ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တဲ့ အားနည္းခ်က္ေတြမွာ ေျမယာကိစၥ၊ အလုပ္သမားကိစၥ၊
လယ္သမားကိစၥ၊ စက္ရုံအလုပ္ရုံကိစၥ၊ စီမံကိန္းကိစၥ အမ်ားႀကီး အမ်ားႀကီး
ရွိေနပါတယ္။ ဒီလို မႈိလိုေပါက္ေနတဲ့ ျပႆနာ ေတြကေန အုံၾကြမႈေတြ ျဖစ္လာခဲ့ရင္
အခု တက္တက္ၾကြၾကြ ေထာက္ခံခဲ့ၾကတဲ့ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ ဘာလုပ္ေပးမွာလဲ၊
ဘာလုပ္ေပးႏုိင္မလဲ စဥ္းစားစရာပါ။ အလြန္ဆုံး အစိုးရကို တိုက္တြန္းေၾကာင္း
ေျပာ မွာလား၊ အစိုးရကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းတာ ညံ့ဖ်င္းတယ္ လို႕ ေျပာမွာလား၊
ထုံးစံအတိုင္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ဓါတ္ျပားေဟာင္းႀကီး ဖြင့္မွာလား၊
ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ၊ အုိးအိမ္ေပါင္း
မ်ားစြာ ဆုံးရႈံးခဲ့ရျပီ ဆိုရင္ေတာ့ အဓိက လက္သည္ တရားခံဟာ ဒီလိုျဖစ္ေစမယ့္
အေျခအေနေတြ ဖန္တီး ေပးလိုက္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြပဲ
ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။ Lawmaker ဆိုတာ လက္ရွိ အေန အထားကိုပဲ မၾကည့္ဘဲ
ေနာင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအထိ ႀကဳိတင္ေမွ်ာ္ေတြးျပီး ဥပေဒျပဳၾကရသူေတြ ျဖစ္
ပါတယ္။ အရွည္ကိုေမွ်ာ္ေတြးတာမ်ဳိး အားနည္းျပီး ျပည္သူလူထု လက္ခုပ္သံ
လြယ္လြယ္ရရွိေစမယ့္ ေပၚျပဴလာလမ္းစဥ္ကိုလိုက္ေနမယ္ ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕
ဒီမိုကေရစီ ဘယ္အဆင့္ကိုမွ ေရာက္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူထုအႀကဳိက္ကိုပဲ
လိုက္မေနဘဲ လူထုကို အတိုက္အခံလုပ္ျပီး လမ္းမွန္ကို ေလွ်ာက္ရဲၾကဖို႔
လိုပါတယ္။ လူမုန္းမ်ားမယ့္ ကိစၥဆိုရင္ ဘယ္ႏိုင္ငံေရးသမားမွ
ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားတာမ်ဳိး မရွိၾကပါဘူး။
အမွားသရုပ္ျပ အႏၱရာယ္
မၾကာေသးခင္က ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ NLD ပါတီရဲ႕ ေနျပည္ေတာ္ အေျခခံဥပေဒ
ရွင္းလင္းပြဲမွာ ဘယ္သူ ကမွ ၾကားအျမင္နဲ႕ ေထာက္ျပတာမ်ဳိး မေတြ႕ရေသးပါဘူး။
အဓိကအားျဖင့္ လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ ကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္ေနတာ
ျဖစ္တဲ့အတြက္ လက္ေရွာင္ၾကတာလည္း ပါပါလိမ့္မယ္။ ဒီကိစၥဟာလည္း ပုဒ္မ(၁၈)နဲ႕
အဓိကပတ္သက္ေနပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီက ေနရာေျပာင္းေရႊ႕ေပးဖို႕ ထုတ္တယ္၊
NLD က လက္မခံဘဲ မူလအတိုင္း ဆက္လုပ္သြားမယ္ ဆိုျပီး ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္တယ္။
စကားေျပာၾကပါ၊ ညွိႏႈိင္းၾကပါလို႕ တဖြဖြေျပာေနတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ရဲ႕
မိန္႕ခြန္းေျပာၾကားခ်က္နဲ႕ အခု လုပ္ေဆာင္ ခ်က္ဟာ အေျပာနဲ႕ အလုပ္
အလြဲႀကီးလြဲေနပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီရဲ႕ အေၾကာင္းျပခ်က္ က
အမ်ားျပည္သူသြားလာမႈ ထိခိုက္ေစႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္၊ NLD ရဲ႕
အေၾကာင္းျပခ်က္က အေျခခံဥပေဒပါ အခြင့္အေရး၊ ဒီေတာ့ NLD ဟာ
ျငိမ္းစီလွည့္ဥပေဒကို အသိအမွတ္မျပဳ မလိုက္နာဘူး ဆိုတဲ့
သေဘာသက္ေရာက္ေနပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ကလည္း ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီက သက္သက္မဲ့ညစ္တာ
ဆိုျပီး နားလည္ေနၾကပါတယ္။ ဒီကိစၥဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အင္အားအေကာင္းဆုံး၊
စြမ္းရည္အရွိဆုံး၊ ျပဳိင္ ဘက္မရွိ ဆိုျပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ NLD
ပါတီရဲ႕ အမွားသရုပ္ျပ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ လို႔ပဲ ပြင့္ပြင့္လင္း လင္း
ေျပာခ်င္ပါတယ္။ တည္ဆဲဥပေဒကို လုိက္နာရန္ တာ၀န္ရွိတာကို
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုယ္တိုင္ လက္ပံေတာင္းခရီးစဥ္မွာ
ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားထားျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုပ္ေဆာင္ခ်က္ဟာ ဒီမိုကေရစီ ဆန္တဲ့
စံနမူနာျပလုပ္ေဆာင္ခ်က္တစ္ရပ္သေဘာ မ်ဳိး က်န္တဲ့ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူေတြ
မွတ္ယူသြားခဲ့ျပီ ဆိုရင္ေတာ့ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ ေရွ႕ေလွ်ာက္
တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရးကို မနည္း ႀကဳိးစားတည္ေဆာက္ရပါ လိမ့္မယ္။
ဒီမိုကေရစီသေဘာမွာ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အျပည့္အ၀ လိုခ်င္ပါတယ္။ လိုက္နာရမယ့္
တာ၀န္ကိုေတာ့ လ်စ္လ်ဴရႈတတ္ၾကပါတယ္။ အေမရိကန္လို
ဒီမိုကေရစီဘိုးေအႏုိင္ငံႀကီးမွာ ဆႏၵ ျပခ်င္တိုင္း ျပလို႕ မရ ပါဘူး။
ျပည္နယ္တစ္ခုနဲ႕တစ္ခုလည္း ဥပေဒေတြက မတူပါဘူး။ တစ္ခ်ဳိ႕ျပည္နယ္ေတြမွာ
တစ္ေယာက္ တည္းဆိုရင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ မလိုပါဘူး။ ငါးေယာက္ထက္ေက်ာ္လာရင္ေတာ့
ခြင့္ျပဳခ်က္လိုလာပါျပီ။ အာဏာ ပိုင္ေတြဘက္ေတာ့ အမ်ားျပည္သူကို
ထိခိုက္ေစမယ့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈျဖစ္ေစမယ့္ လုပ္ရပ္ လုံး၀
လက္မခံပါဘူး။ အဲဒါမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ ပိတ္ပင္ပါတယ္။ လိုက္နာမႈ မရွိရင္
အေရးယူပါတယ္။ ဆႏၵျပရာမွာ အမ်ားျပည္သူသြားလာမႈကို ထိခိုက္ေစမႈနဲ႕
ဒီမိုကရက္လႊတ္ေတာ္အမတ္ (၇)ေယာက္ ေလာက္ကို ရဲတပ္ဖြဲ႕က လက္ထိပ္ခတ္ျပီး
ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခဲ့တဲ့ ဓါတ္ပုံေတြ၊ သတင္းေတြ ေတြ႕ျမင္ရတာ
သိပ္မၾကာေသးပါဘူး။ ဒါဟာ ရဲတပ္ဖြဲ႕ရဲ႕ တာ၀န္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူကို
ထိခိုက္နစ္နာလာေစ မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လႊတ္ေတာ္အမတ္လည္း ခြင့္လႊတ္မေပးပါဘူး။
တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို ထိခိုက္လာျပီ ဆိုရင္ေတာ့ ျပတ္ျပတ္သားသား
အေရးယူၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး ဖမ္းဆီးခံရတဲ့အတြက္ အစိုးရကို
လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြက ဘာျပန္လုပ္ခဲ့ပါသလဲ။ လႊတ္ေတာ္အမတ္ဆိုတာ ဥပေဒကို စံနမူနာျပ
လုိက္နာ ဖို႕ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ျပည္သူလူထုကို အမွားသရုပ္ျပဖို႕ မဟုတ္ပါဘူး။
ျမန္မာႏုိင္ငံလို မရင့္က်က္ေသးတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့
လူထုဆႏၵ၊ လူထု အႀကဳိက္ေတြနဲ႕ လမ္းမွားကို ေခၚေဆာင္ မသြားဖို႕
သိပ္ကိုအေရးႀကီးပါတယ္။
လူထုဆႏၵ ေဖာ္ထုတ္မႈအတြက္ အစိုးရတိုင္းရဲ႕
စိုးရိမ္မႈက Public Order ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Public Order ကို ထိခိုက္ျခင္း
ရွိ၊ မရွိကိုလည္း ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္ေတြက အဆုံးအျဖတ္ျပဳၾကရပါတယ္။ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္တဲ့
အေၾကာင္းရင္း ရည္ရြယ္ခ်က္ေပၚမူတည္ျပီး ဘယ္ေလာက္အထိ သက္ေရာက္မႈ
ရွိလာႏိုင္တယ္ဆိုတာ ကိုလည္း စဥ္းစားၾကရပါတယ္။ အီတလီႏုိင္ငံမွာဆိုရင္
လူထုက်န္းမာေရးနဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို ထိခိုက္ ေစႏိုင္တယ္ ဆိုရင္ ရဲတပ္ဖြဲ႕က
ပိတ္ပင္ပိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ ျပင္သစ္ႏုိင္ငံမွာဆိုရင္
တရားမ၀င္လႈပ္ရွားမႈေတြ ကို ေထာက္ခံအားေပးတာမ်ဳိးဆိုရင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္
မေပးပါဘူး။ ျပင္သစ္၊ အစၥေရး ႏိုင္ငံေတြမွာဆိုရင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္မႈကို
ပိတ္ပင္တဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ဆႏၵျပပြဲမတိုင္မီ ထုတ္ျပန္ႏုိင္ပါတယ္။
ႀကဳိတင္အသိေပး တင္ျပျခင္းမရွိတဲ့ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္မႈေတြကို တရားမ၀င္ဘူးလို႕
သတ္မွတ္ျပီး တရားမ၀င္ ဆႏၵျပမႈေတြကို ရဲတပ္ဖြဲ႕က လူစုခြဲႏိုင္သလို
ဆႏၵျပပြဲစီစဥ္တဲ့သူေတြကို တရားစြဲဆို အေရးယူႏုိင္ပါတယ္။ ကေနဒါႏုိင္ငံမွာ
ဆိုရင္ ဆႏၵျပပြဲ ျပဳလုပ္ဖို႕ (၂၁) ရက္အထိ ႀကဳိတင္တင္ျပရတာ ရွိပါတယ္။
တစ္ခါတစ္ရံမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး က မဟုတ္ဘဲ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီေတြကေန
ျမဳိ႕ေတာ္သန္႕ရွင္းမႈကို ထိခိုက္ေစတဲ့အတြက္ ပိတ္ပင္ တာမ်ဳိးေတြ အေမရိကန္မွာ
ရွိေနပါတယ္။ စေကာ့တလန္နဲ႕ ေတာင္အာဖရိကႏုိင္ငံေတြမွာ ျမဴနီစပယ္
အာဏာပိုင္ေတြကို တင္ျပရျပီး မ်ားေသာအားျဖင့္ ေဒသဆိုင္ရာရဲတပ္ဖြဲ႕ကို
တင္ျပရတာ ေတြ႕ရွိပါတယ္။ ကေနဒါနဲ႕ အေမရိကန္ႏုိင္ငံေတြမွာ
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ စီးပြားေရးအရင္းအျမစ္ေတြကို ထိခိုက္ျခင္း
ရွိ-မရွိကို အေျခခံျပီး အခ်ိန္နဲ႕ ေနရာကို ခြင့္ျပဳေပးၾကတာ ရွိပါတယ္။
နယူးေယာက္ျမဳိ႕ေတာ္မွာဆိုရင္ ကုသမဂၢ အေဆာက္အဦေရွ႕မွာ ျဖတ္ျပီး ဆႏၵျပတာကို
ပိတ္ပင္ထားပါတယ္။ ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လႊတ္ေတာ္နဲ႕ အစိုးရရုံးေတြလို
အေရးႀကီးတဲ့ေနရာေတြမွာ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္ ပိတ္ပင္ထားပါတယ္။
ျပင္သစ္ႏုိင္ငံမွာဆိုရင္လည္း ႏိုင္ငံ့အႀကီးအကဲေတြ၊
အေရးႀကီးႏိုင္ငံျခားဧည့္သည္ေတြကို ဆႏၵမျပႏုိင္ ေအာင္ ပိတ္ပင္ထားပါတယ္။
လုံျခဳံေရးကိုလည္း အထူးအားျဖင့္ တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ခ်ထားေလ့ ရွိပါ တယ္။
ဒါေတြဟာ ဘာျဖစ္လို႕လဲ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရး၊ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ
မျဖစ္ေပၚ ေရး၊ ျပည္သူလူထုအသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးကို
အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့အစိုးရက အဓိက တာ၀န္ရွိတာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတာ၀န္ကို
ထမ္းေဆာင္ႏုိင္ျခင္း မရွိေအာင္ ျပဳမူလုပ္ေဆာင္လာခဲ့ရင္ တစ္ကယ္လို႕
ထိခိုက္ဆုံးရႈံးမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာရင္ အစိုးရေတြအတြက္
အက်ပ္အတည္းျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုအေနအထားမ်ဳိး ေရာက္ရွိလာရင္ေတာ့
လူထုအေနနဲ႕ မလုံျခဳံမႈကို အစဥ္အျမဲခံစားေနေစမယ့္ မင္းမဲ့ စရိုက္နဲ႕
ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိး ျဖစ္လာမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မညီမွ်မႈ အႏၱရာယ္
လႊတ္ေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့
အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းျခင္းလုပ္ငန္းစဥ္ကိုလည္း ျမင္သမွ်
စိတ္ရင္းေစတနာေကာင္းနဲ႕ ေထာက္ျပလိုတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုထိန္းေက်ာင္း
တဲ့ေနရာမွာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညီမွ်ေနဖို႕ သိပ္ကိုအေရးႀကီးပါတယ္။ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ
မညီမွ်ရင္ေတာ့ ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ ထိန္း ေက်ာင္းမႈပဲ ျဖစ္ေပၚလာမွာပါ။
ပထမဆုံးအေနနဲ႕ လက္ရွိအေျခခံ ဥပေဒ ခုံရုံးဟာ ျပည္သူ႕ဘ႑ာကို ရယူ ခံစားျပီး
အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႕ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ျပီးခဲ့တဲ့ ခုံရုံးတစ္ခုလုံး
စြပ္စြဲျပစ္တင္ခဲ့တဲ့ လုပ္ ေဆာင္ခ်က္ဟာ အေျခခံဥပေဒနဲ႕ ညီသလား စဥ္းစားၾကဖို႕
လိုပါတယ္။ အဖြဲ႕၀င္တစ္ဦးခ်င္းစီ မဟုတ္ဘဲ ခုံရုံးတစ္ဖြဲ႕လုံးကို
စြပ္စြဲျပစ္တင္ျခင္းဟာ အေျခခံဥပေဒမွာ မပါပါဘူး။ ေနာက္ အသစ္ျပင္ဆင္ျပဌာန္း
ထားတဲ့ ခုံရုံးဥပေဒဟာလည္း အေျခခံဥပေဒနဲ႕ ကြဲလြဲေနတာေတြ၊ ေသြဖီေနတာေတြ လို႕
ယူဆႏိုင္တဲ့ ျပဌာန္းခ်က္ ေတြ အမ်ားႀကီးပါပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကို
တာ၀န္ခံရမယ့္ အဖြဲ႕၀င္(၆)ေယာက္ ခန္႔ထား ျခင္း အက်ဳိးဆက္အေနနဲ႕
ေနာက္ကလႊမ္းမိုးမႈေတြကို ေက်ာ္လြန္လို႕ မရႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီေတာ့ ခုံရုံး
အဖြဲ႕၀င္သစ္ေတြရဲ႕ လြတ္လပ္စြာဆုံးျဖတ္ႏုိင္မႈဟာ အကန္႕အသတ္ရွိေနပါတယ္။
လက္ရွိ ဥပေဒဟာ အေျခခံဥပေဒနဲ႕ ေသြဖီေနခဲ့မယ္ဆိုရင္
ဒီခုံရုံးႀကီးတစ္ခုလုံးဟာလည္း တရားမ၀င္တဲ့ ခုံရုံႀကီး ျဖစ္ေနပါ လိမ့္မယ္။
ျဖစ္သင့္တာကေတာ့ ခုံရုံးဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈတစ္ခုလုံးကို
ဖ်က္သိမ္းပစ္သင့္ပါတယ္။ ခုံရုံး အဖြဲ႕၀င္ေတြလည္း ခန္႕အပ္ျခင္း
မျပဳပါနဲ႕ေတာ့။ တရားရုံးခ်ဳပ္ကိုပဲ Judicial Review လုပ္ပိုင္ခြင့္ ေပးအပ္
လုိက္ပါ။ ဒါမွလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အာေဘာင္အာရင္းသန္သန္နဲ႕ ေ၀ဖန္ခံေနရတဲ့
တရားစီရင္ေရး မ႑ဳိင္က လႊတ္ေတာ္ကို ျပန္ျပီး ထိန္းေက်ာင္းခြင့္ ရရွိလာမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္က တရားရုံးေတြကို ထိန္းမယ္၊ တရားရုံးခ်ဳပ္ကေန
လႊတ္ေတာ္ကျပဌာန္းတဲ့ဥပေဒေတြကို အေျခခံဥပေဒနဲ႕ ညီ၊ မညီ ဆုံးျဖတ္ ျပီး
ျပန္ျပီး ထိန္းမယ္။ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီ သေဘာသဘာ၀ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္
အေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာသီးျခားခုံရုံးဆိုတာ ပါလီမန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္
က်င့္သုံးတဲ့နုိင္ငံေတြမွာ ထားၾကတာမ်ဳိး ျဖစ္ပါ တယ္။ အာဏာ(၃)ရပ္ သီးျခားစီ
ခြဲျခားတဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာ တရားရုံးခ်ဳပ္ကိုပဲ ဒီအာဏာ အပ္ႏွင္းေပးထားတာ
ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ႏုိင္ငံနဲ႕ ျပည္သူအတြက္ ေငြကုန္ေၾကးက်
သက္သာေစမွာ ျဖစ္တဲ့အျပင္ တရား ဥပေဒစိုးမိုးေရး ခ်ိန္ခြင္လွ်ာကို ညီမွ်ေစမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဟာကိုလည္း လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္က တာ၀န္ယူ ေလ့လာသုံးသပ္ေနတဲ့
အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး မွာ ထည့္သြင္းျပင္ဆင္သြားသင့္ပါတယ္။
ျပီးခဲ့တဲ့ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းေတြမွာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြရဲ႕
အခြင့္အေရးျမွင့္တင္ တာေတြ ဖတ္ရပါတယ္။ လစာ(၆)သိန္း ယူမယ့္ကိစၥကို
ႏိုင္ငံတကာႏႈန္းထားေတြ၊ ႏႈိင္းယွဥ္ ခ်က္ေတြနဲ႕ ေဆြးေႏြး သြားၾကတာေတြလည္း
ျမင္ရပါတယ္။ သတိထားမိသေလာက္ကေတာ့ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ လစာ နည္းလို႕
တိုးေပးသင့္တယ္ ဆိုတာကို ဘယ္ျပည္သူကမွ ေျပာတာ၊ တိုက္တြန္းတာမ်ဳိး မေတြ႕မိပါ
ဘူး။ ေနာက္ျပီးေတာ့ တစ္ခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတြဆိုရင္ သမၼတလစာ၊ ၀န္ႀကီးေတြရဲ႕လစာ၊
လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြရဲ႕ လစာ တိုးျမွင့္ခံစားခြင့္ကို လက္ရွိသက္တမ္းမွာ
ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း မရွိေအာင္ ကန္႕သတ္ပိတ္ပင္ထားၾက ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕လဲ
ဆိုေတာ့ ကိုယ္လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရရွိတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္အက်ဳိးစီးပြား၊
ကိုယ့္ခံစားခြင့္ကို ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ျပန္ျပီး လက္၀ါးခ်င္းရိုက္
ေပါင္းလုပ္သြားမွာ စိုးတဲ့အတြက္ ဥပေဒေတြနဲ႕ ပိတ္ပင္ထား တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ
ေျပာရရင္ အခု လႊတ္ေတာ္က သေဘာတူလိုက္တဲ့ လစာ၊ စရိတ္တိုးျမွင့္ေရး ဥပေဒကို
ေနာက္လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း၊ ေနာက္အသစ္တက္လာမယ့္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြသာ ရရွိခံစား
ခြင့္ ရွိၾကပါတယ္။ ဒါဟာလည္း မွ်တမႈ ရွိတဲ့ မူ၀ါဒတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ကိုယ့္လက္ထက္မွာ ကိုယ္ခံစားခြင့္ ကိုယ့္ဘာသာ ႀကဳိက္သလို မလုပ္ႏုိင္ေအာင္
ဆိုတဲ့ ဥပေဒမ်ဳိး ျမန္မာႏုိင္ငံမွာလည္း ျပဌာန္းသင့္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါတယ္။
ႏႈိင္းယွဥ္ျပီး ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ျပည္သူလူထုအတြက္
အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္ထြန္းေစမယ့္၊ ျပည္သူ႕ဆႏၵကို ထင္ဟပ္ေစမယ့္ ဥပေဒေတြ
လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြက ဘယ္ႏွစ္ခု တင္သြင္း အတည္ျပဳ ျပဌာန္းႏိုင္ခဲ့ ၾကျပီလဲ။
တည္ဆဲဥပေဒေတြထဲက ေခတ္ကာလနဲ႕ မကိုက္ညီေတာ့တဲ့ ဥပေဒ ဘယ္ႏွစ္ခု
ျပင္ဆင္ျပီးခဲ့ၾက ျပီလဲ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အခြင့္အေရးေတြ ျမွင့္တင္ဖို႕
ႀကဳိးပမ္းေနၾကတာေတြ၊ လႊတ္ေတာ္ဆုိင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ တိုးခ်ဲ႕ဖို႕
ေဆာင္ရြက္ေနတာေတြဟာ ျပည္သူ႕အသံ၊ ျပည္သူ႕ဆႏၵေတြ ဟုတ္ပါသလား။ ဘယ္မဲဆႏၵရွင္
ဘယ္ျပည္သူေတြက လႊတ္ေတာ္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ခ်ဲ႕ေပးပါ၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြကို
လစာ(၆)သိန္းေပးပါ လို႕ ေျပာခဲ့ၾကပါသလဲ။ ဒီရက္ပိုင္း အတြင္းမွာပဲ
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္တဲ့အခါမွာ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတရဲ႕
လုပ္ပိုင္ခြင့္ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို ယူလိုက္ျပီ
ဆိုျပီး အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာျမတ္ဥာဏစိုးက
ေျပာၾကားလိုက္တဲ့ သတင္းကို ဖတ္ရႈလိုက္ရပါတယ္။ ေျပာဟန္ဆိုဟန္နဲ႕
ေျပာၾကားသြားတဲ့ စကားလုံးေတြအရ ဘာကို ဆိုလို သလဲ ဆိုတာ ခန္႕မွန္းရေတာ့
စိုးရိမ္ပူပန္မိပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အထက္မွာ မိုးေကာင္းကင္ႀကီးပဲ ရွိတယ္
ဆိုတဲ့ စကားလို လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အာဏာကို
ခ်ဲ႕ထြင္ၾကပါ။ လက္ရွိသြားေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီကို ပ်က္ျပားေစမယ့္၊
အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ရာ ေရာက္ေစမယ့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ကိုေတာ့
မယူၾကပါနဲ႕ ဆိုတာကိုေတာ့ ေထာက္ျပလိုပါတယ္။ ဥပေဒျပဳေရးဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအလုပ္
လုပ္စရာ မလို ပါဘူး။ ျမင္သေလာက္ေျပာရရင္ ဥပေဒျပဳေရးကိစၥေတြက
ခက္ခဲနက္နဲလွျပီး အပင္ပန္းခံရတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို
ေစာင့္ၾကည့္တဲ့အလုပ္က ပိုျပီး လြယ္ကူသက္သာ တယ္လို႕ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေတာ့
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ပယ္ေတြကို ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္တာမ်ဳိးေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။
သမၼတ လုပ္ပိုင္ ခြင့္ထဲက ဘာေတြ ဘယ္လို ယူလိုက္သလဲ ဆိုတာ အတိအက် မသိေပမယ့္
အေျခခံဥပေဒက သမၼတကို ေပးအပ္ထားတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို ယူမယ္ဆိုရင္ေတာ့
ဒါဟာ အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္တာပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကေရာ အသာတၾကည္
လက္ခံ ႏိုင္မယ့္ အလားအလာ မရွိပါဘူး။ မၾကာေသးခင္ကပဲ သူရဦးေရႊမန္းက
အရင္တုန္းက န၀တ၊ နယက ပုံစံမ်ဳိး မူ၀ါဒ ခ်မွတ္ေပးျပီး အခုသမၼတက အရင္တုန္းက
၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ပုံစံမ်ဳိး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္ ဆိုျပီး ေျပာၾကားခဲ့တဲ့
သတင္းကိုလည္း ၾကားသိရတဲ့အခါ အံ့ၾသျခင္းႀကီးစြာ ျဖစ္ရပါတယ္။ စနစ္ကို
နားမလည္လို႕မ်ား ဒီလိုေျပာရတာလား ဆိုတာကိုလည္း ေတြးမိ ပါတယ္။ အဲဒီစနစ္က
အာဏာသိမ္းအစိုးရအေနနဲ႕ ရုပ္ျပအစိုးရကို ထားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုသြားေနတဲ့
လမ္းေၾကာင္းက သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ
အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္မွာ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာ
ဗညားေအာင္မိုးက အစိုးရအဖြဲ႕မွာ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီးေတြ မ်ားေနတာကို
ေ၀ဖန္ေျပာဆိုပါတယ္။ ဒီေျပာၾကားခ်က္ကို အစိုးရဘက္က ျပန္ျပီး
အေမရိကန္မွာရွိတဲ့ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီ၊ ေကာ္မရွင္ေတြထက္ ပိုမ်ားေနတဲ့
ျမန္မာႏိုင္ငံလႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီ၊ ေကာ္မရွင္ေတြကို ေထာက္ျပျပီး ျပန္ေခ်ပခဲ့တာ၊
တစ္ျခား ႏုိင္ငံေတြမွာ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီး လို႕ မေခၚတဲ့ ဘုတ္အဖြဲ႕ေတြ၊
အႀကံေပးေတြ၊ ေကာင္စီေတြရဲ႕ အေရ အတြက္နဲ႕ ျပန္ျပီးေခ်ပခဲ့တာေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီဇာတ္လမ္းဘယ္ကစ ဆိုရင္ လစာ(၆)သိန္း ရဖို႕ ေဆြး ေႏြးခဲ့တာက စခဲ့တာ
ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ အဆင္မေျပဘူး၊ အခက္အခဲေတြ ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္
လစာ (၆)သိန္း ရသင့္တယ္ ဆိုတာကိုပဲ ေျပာသင့္ပါတယ္။ ေဒါက္တာဗညာေအာင္မိုးရဲ႕
အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးကလူေတြက ဘယ္လိုေတြ ခံစားေနတာ၊ ငါတို႕က်ေတာ့ ဒီေလာက္ပဲ ရတယ္၊
သူတို႕က လူ အမ်ားႀကီး ဆိုတဲ့ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြက ႏိုင္ငံနဲ႕
ျပည္သူအတြက္ အင္မတန္ကို အႏၱရာယ္မ်ား ပါတယ္။ ေထာက္ျပစတမ္းဆိုရင္ လစာ(၆)သိန္း
ရခ်င္တယ္ ဆိုျပီး ေျပာတဲ့ ေဒါက္တာဗညာေအာင္မိုးကိုယ္ တိုင္ ဥပေဒၾကမ္း
ဘယ္ႏွစ္ခု တင္ျပခဲ့ျပီးျပီလဲ။ ဥပေဒေဟာင္း ဘယ္ႏွစ္ခု ျပင္ဆင္ျပီးျပီလဲ။
ဘယ္သူမဆို လုပ္လို႕ရတဲ့ တုိက္တြန္းတာေတြ၊ အဆိုတင္တာေတြ ကိုေတာ့
ထည့္တြက္ဖို႕ မလိုပါဘူး။ အေမရိကန္လို ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ လႊတ္ေတာ္အမတ္
မျဖစ္ခင္ကတည္းက ဘယ္လိုဥပေဒေတြ ျပဌာန္းႏုိင္ေအာင္ ႀကဳိးစားမယ္၊
လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဘာေတြလုပ္ေဆာင္ပါ့မယ္ ဆိုျပီး တက္လာခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ျပီးေတာ့ အဲဒီ ကတိေတြ တည္ေအာင္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ စည္းရုံးလႈံ႕ေဆာ္မႈေတြ
လုပ္ရတာမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။
ျပည္သူေတြက ဘယ္သူ ဘယ္ေလာက္ရသလဲ
စိတ္မ၀င္စားပါဘူး။ ကိုယ့္ စား၀တ္ေနေရး အဆင္ ေျပဖို႕ပဲ စိတ္၀င္စားၾကတာပါ။
အျခားမ႑ဳိင္ေတြကို တိုက္ခိုက္ေ၀ဖန္ျပီး ေျပာမွ ဒီ အခြင့္အေရး ရသင့္တယ္
ဆိုတာ ကို ထင္ရွားေစမွာလား ဆိုတာ ေတြးစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဓိကအခ်က္ ကေတာ့
အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းေရးကို အညီအမွ် က်င့္သုံးႏုိင္ဖို႕၊
စြက္ဖက္ရာမေရာက္ေစဖို႕ လိုပါတယ္။ ဒီညီမွ်မႈအတြက္ အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ
ရွိဖို႕ လိုပါတယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး ေျပာၾကားခ်က္ေတြ ဟာ အခု ေနာက္ပိုင္း
ပုဂၢဳိလ္ေရးဆန္ လာတဲ့ လႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးမွာ အက်ဳိးစီးပြား အေျခခံ
ဥပေဒျပဳေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ႀကီးထြားလာတာ ကိုလည္း စိုးရိမ္မိပါတယ္။ ပါလီမန္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပုံစံမ်ဳိးေတြ၊ နယကေခတ္က အာဏာရွင္ေခတ္ေဟာင္း
ပုံစံမ်ဳိးေတြကို ျပန္ျပီး အသက္သြင္းတဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ အေျခခံဥပေဒနဲ႔
မညီသလို ပုံပ်က္ပန္း ပ်က္ ဒီမိုကေရစီကိုပဲ ျဖစ္ေပၚလာေစႏုိင္ပါတယ္။
ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ ဒီမိုကေရစီ ႀကီးထြားသထက္ ႀကီး ထြားလာျပီ ဆိုရင္ေတာ့
ဘယ္အေျခအေန ေရာက္မလဲ စဥ္းစားစရာ လိုမယ္ မထင္ပါဘူး။
လြတ္လပ္မႈ အႏၱရာယ္
ျပန္ျပီးခ်ဳပ္ရရင္ အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ေပးဖို႕ လိုသလို ပုံပ်က္ပန္းပ်က္
မျဖစ္ေစဖို႕ ဘယ္ ေလာက္အထိ ထိန္းမလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္က အေရးႀကီးပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံလို ျပႆနာေပါင္းစုံ ဗြက္ေပါက္ ေနတဲ့ ႏုိင္ငံ မ်ဳိးမွာ
ပုဒ္မ(၁၈) လို ကန္႕သတ္ခ်က္ကို ပယ္ဖ်က္ဖို႕ စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ အာဏာပိုင္ေတြ
ဘက္ကလည္း ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာအထိ ေျဖေလွ်ာ့မလဲဆိုတာ ၀ိုင္းစဥ္းစားဖို႕
လိုပါတယ္။ ရဲတပ္ဖြဲ႕ဘက္က သက္သက္ညစ္တာမ်ဳိး မျဖစ္ေအာင္လည္း
သတ္မွတ္အခ်က္ေတြနဲ႕ ကိုက္ညီရင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္မႈကို ျငင္းပယ္ျခင္း မရွိေစရ
ဆိုတဲ့ ျပဌာန္းခ်က္မ်ဳိး၊ အခ်ိန္နီးကပ္ေနျပီ ဆိုလွ်င္ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႕
ကိုက္ညီလွ်င္ အျမန္ဆုံးခြင့္ျပဳေပး ရမည္ ဆိုတဲ့ ျပဌာန္းခ်က္မ်ဳိး၊
သာမန္အားျဖင့္ (၃)ရက္အတြင္း ခြင့္ျပဳေပး ရမည္ ဆိုတဲ့ ျပဌာန္းခ်က္မ်ဳိး
ျပင္ဆင္ႏုိင္ပါတယ္။ အေလွ်ာ့အတင္း ေကာင္းေကာင္း လုပ္လို႕ရပါတယ္။ အလားတူပဲ
ျပစ္ဒဏ္ကိုလည္း (၇)ႏွစ္ အျမင့္ဆုံးခ်မွတ္တာထက္ အမ်ားျပည္သူကို
ထိခိုက္ေစတာနဲ႕ ဆက္ႏြယ္ျပီး ဘယ္ကိစၥမ်ဳိးဆိုရင္ ဘယ္ႏွစ္ႏွစ္ စတဲ့
ျပစ္ဒဏ္မ်ဳိးေတြ ျပင္ဆင္ျပဌာန္းသင့္ပါတယ္။ အဓိက အခ်က္ ကေတာ့
ဒီမိုကေရစီကူးေျပာင္းမႈမွာ ျမန္မာျပည္သူေတြ ဥပေဒနဲ႕အညီ ျပဳမူလုပ္ေဆာင္မႈေတြ
လုပ္ေဆာင္ ႏုိင္ဖို႕ ဥပေဒနဲ႕ ထိန္းေက်ာင္းတာမ်ဳိး ျဖစ္သင့္ပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႕ ျမန္မာျပည္သူေတြဟာ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ
အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ ေနထိုင္လာခဲ့တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္အ၀
ေပးတာ ထက္ ေျဖေလွ်ာ့တဲ့အဆင့္ကို တစ္ဆင့္ျပီးတစ္ဆင့္ေပးအပ္သြားျပီး
ဥပေဒနဲ႕အညီ ေနထိုင္က်င့္ၾကံ ႏုိင္ေအာင္ ၀ိုင္း၀န္း ထိန္းသိမ္းသင့္ပါတယ္။
ပုဒ္မ(၁၈)ပယ္ဖ်က္ျခင္းရဲ႕ ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးေတြကို တစ္ ကယ္တမ္း
နင့္နင့္သီးသီးခံစားရမွာက ဒီႏိုင္ငံနဲ႕ ဒီျပည္သူေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ လူထုလႈိင္းကို မစီးဘဲ လမ္းမွန္ျပဖို႕ လမ္းမွန္ဆြဲေခၚဖို႕၊
ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေပၚမလာေအာင္ တားဆီးဖို႕ လူထုကို
ဦးေဆာင္မယ့္ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြမွာ တာ၀န္ရွိတယ္ ဆိုတာကိုပဲ ေျပာပါရေစ။
The Messenger ဂ်ာနယ္ အတြဲ(၄) အမွတ္(၂ရ) မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား
No comments:
Post a Comment