Sunday, November 10, 2013

ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ ႏိုင္ငံၿခား ရင္းနွီးၿမွဳပ္ႏွံမႈ

ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ေအာင္ထြန္းသက္

နိုင္ငံၿခားရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈ Foreign Direct Investment (FDI)နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ၿမန္မာၿပည္ အပါအဝင္ နိုင္ငံတိုင္းလိုလိုမွာ အယူအဆ၊ အၿမင္အမ်ိဳးမ်ိဳးရိွၾကပါတယ္။

တခ်ိဳ႕က FDI ဟာ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံအတြက္ မရိွမၿဖစ္လိုအပ္တဲ့အရာလို႔ ယူဆၾကၿပီး တခ်ိဳ႕ ကေတာ့ FDI ဟာ နိုင္ငံၿခားသားေတြကို ဦးစားေပးတာမို႔ နိုင္ငံသားေတြအတြက္ အေနွာင့္အယွက္ အနၲရာယ္ၿဖစ္တယ္လို႔ ထင္ၾကတယ္။



မွန္တယ္၊ မွားတယ္ဆိုတာကေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ့ ဆနၵၿဖစ္တာမို႔ မေၿပာလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ့္ရဲ့ အၿမင္ကိုေတာ့ စာဖတ္ပရိသတ္ေတြကို မွ်ေဝခ်င္ပါတယ္။ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံမွာ နိုင္ငံၿခားဝင္ေငြ ရနိုင္တဲ့လမ္းသြယ္ ေလးရပ္ ရိွပါတယ္။

ပထမလမ္းသြယ္က Official Development Assistance (ODA)ၿဖစ္ပါတယ္။ ODA က ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲ နိုင္ငံေတြကို ခ်မ္းသာတဲ့နိုင္ငံေတြက ေပးအပ္တဲ့ အေထာက္အပံ့ ၿဖစ္ပါတယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့ နိုင္ငံအၿဖစ္ သတ္မွတ္ၿခင္းခံရတဲ့နိုင္ငံမ်ား စုစုေပါင္း ၂၂ နိုင္ငံ ရိွပါတယ္။ ဒီနိုင္ငံေတြကို စုေပါင္းၿပီး (OECD) နိုင္ငံမ်ားလို႔ေခၚပါတယ္။ OECD နိုင္ငံေတြဟာ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲနိုင္ငံမ်ားကို မိမိတိုင္းၿပည္ဝင္ေငြရဲ့ ဝ ဒသမ ၇ ရာခိုင္နႈန္းကို အေထာက္အပံ့ေပးဖို႔ လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ေပါင္း ၄ဝ ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ကတိေပးခဲ့တယ္။ ဝ ဒသမ ၇ ရာခိုင္နႈန္းကို အလြယ္တကူ နားလည္ေအာင္ ေငြ ၁ဝဝ ဝင္ေငြရိွရင္ ၿပား ၇ဝ ကို အေထာက္အပံ့ အၿဖစ္ေပးဖို႔ သေဘာတူမႈသာ ၿဖစ္ပါတယ္။

ပမာဏအေနနဲ႔ မမ်ားလွပါဘူး။ ၂ဝ၁၂ ခုနွစ္မွာ OECD နိုင္ငံ ၂၂ နိုင္ငံအနက္ ငါးနိုင္ငံမွ်သာ ဒီရည္မွန္းခ်က္ ၿပည့္မီေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒုတိယလမ္းသြယ္က ကုန္သြယ္မႈ (Trade) ၿဖစ္တယ္။ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံဟာ ကုန္သြယ္မႈ အလုပ္ေတြကို ဦးစားေပးအေနနဲ႔ သတ္မွတ္ဖို႔ လိုတယ္။ ကုန္သြယ္မႈ အားေကာင္းဖို႔ Open Trade လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္နိုင္ဖို႔က အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္။ လြတ္လပ္မႈလို႔ ေၿပာတဲ့ေနရာမွာလည္း အခြန္အေကာက္ေတြ၊ အတားအဆီးေတြကို ေလွ်ာ့ေပါ့ဖို႔ ၿဖစ္တယ္။ ၿမန္မာနိုင္ငံဟာ တစ္ခိ်န္က ကမၻာ့စီးပြားေရး စနစ္နဲ႔ ကင္းကြာခဲ့တယ္။ မပတ္သက္ခဲ့ဘူး။ ၿပည္တြင္းဖူလံုမႈကိုသာ စဥ္းစားၿပီး အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာ ဆက္သြယ္၊ ဆက္ဆံမႈေတြကို ေရွာင္ခဲ့တယ္။

ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈ ကာလမွာေတာ့ ၿပန္ၿပီးခိ်တ္ဆက္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ မၾကာခင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လက္လွမ္းမီတဲ့ ေဈးကြက္ဟာ သန္း ၆ဝ က တစ္ဆင့္သန္း ၆ဝဝ အထိ တိုးလာေတာ့မွာ ၿဖစ္တယ္။ ၂ဝ၁၅ ခုနွစ္မွာ ၿမန္မာနိုင္ငံဟာ AEC အဖြဲ႔ဝင္ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံၿဖစ္လာေတာ့မယ္။ အိမ္နီးနားခ်င္း နိုင္ငံနွစ္ခုၿဖစ္တဲ့ တရုတ္ၿပည္နဲ႔ အိနၵိယ ၿပည္တို႔ဟာ၂၁ ရာစုမွာ စီးပြားေရး အင္အားၾကီးေတြ ၿဖစ္ၾကတယ္။ ဒီေဈးကြက္နွစ္ခုကို ထပ္ေပါင္းလိုက္ရင္ သန္း ၃ဝဝဝ နီးနီးေလာက္ရိွသြားမွာ။ ကမၻာ့လူဦးေရရဲ့ ထက္ဝက္ နီးနီးေပါ့။

ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံမွာ ကုန္သြယ္မႈကို အားေပးဖို႔လိုအပ္တယ္။ Open Trade ေပၚလစီ ကိုလည္း စီးပြားေရးနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ၾကီးဌာန ၿပည္ေထာင္စုဝန္ၾကီး ဦးဝင္းၿမင့္နဲ႔ ဒုတိယဝန္ၾကီး ေဒါက္တာပြင့္ဆန္းတို႔ဟာ Trade Liberalization ကုန္သြယ္မႈကို လြယ္ကူ သြက္လက္ ေခ်ာေမြ႔ေအာင္ ေၿဖေလွ်ာ့မႈေတြ လုပ္ေနတာၿဖစ္တယ္။ Trade not Aid အကူအညီ မလိုဘူး။ ကုန္သြယ္မႈပဲ လိုတယ္ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကို ဆုပ္ကိုင္ထားရမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။

တတိယဇာစ္ၿမစ္ကေတာ့ နိုင္ငံၿခားတိုင္းၿပည္ေတြမွာ အလုပ္ထြက္လုပ္ၿပီး ရလာတဲ့ လုပ္ခဝင္ေငြ လစာေတြကို မိမိ မိသားစုကို ၿပန္ေပးတဲ့ Remittances ၿဖစ္ပါတယ္။ ၿမန္မာၿပည္မွာ အခုလို ေဆာင္ရြက္ေနသူေတြ တၿဖည္းၿဖည္းပြားမ်ား လာတာ ေတြ႔ရ ပါတယ္။ အာရွနိုင္ငံမ်ားအနက္ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး နာမည္ၾကီးတဲ့ နိုင္ငံမ်ားက ဖိလစ္ပိုင္၊ သီရိလကၤာတို႔ ၿဖစ္ပါတယ္။

ဒီဇာစ္ၿမစ္ကို အထင္ေသးလို႔မရဘူး။ ၂ဝဝ၆ ခုနွစ္က စတင္ၿပီး အလုပ္လုပ္ၿပီး လုပ္ခဝင္ေငြ လစာကို ၿပန္လည္ပို႔တဲ့ ပမာဏဟာ တစ္ကမၻာလံုး အတိုင္းအတာနဲ႔ ခိ်န္ဆတဲ့အခါ ပထမ ဇာစ္ၿမစ္ၿဖစ္တဲ့ ခ်မ္းသာတဲ့နိုင္ငံမ်ားက ရရိွတဲ့ေထာက္ပံ့ေငြ ပမာဏထက္ မ်ားလာတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အခုလိုလုပ္ခဝင္ေငြ လစာေတြကို မိမိနိုင္ငံကို လြယ္လြယ္ကူကူ စိတ္ခ်လက္ခ်ပို႔ နိုင္ေအာင္ ဖန္တီးေပးဖို႔ အလြန္အေရးၾကီးလွပါတယ္။

အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံမွာ ဟြန္ဒီလို႔ ေခၚတဲ့ ယံုၾကည္မႈနဲ႔ အေၿခခံၿပီး ေငြလဲႊတဲ့ စနစ္ကိုသာ အသံုးမ်ားၾကပါတယ္။ မၾကာေသးမီကာလမွာ ၿမန္မာနိုင္ငံမွာ Western Union အမည္ရိွတဲ့ အဖဲြ႔အစည္းရံုး ဖြင့္ၿပီးေငြလဲႊမႈ စတင္ေဆာင္ရြက္ေနတာ ဝမ္းသာစရာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ပင္ပန္းစြာ ရွာေဖြရရိွတဲ့ ေခြ်းနဲွစာေတြကို လံုၿခံဳစြာၿပန္ပို႔ ေပးနိုင္ ဖို႔ဟာ အလြန္အေရးၾကီးတဲ့ ကိစၥတစ္ရပ္ၿဖစ္ၿပီး ေခ်ာေမြ႔စြာေဆာင္ရြက္နိုင္ဖို႔ ဖန္တီးေပးရ မွာသာ ၿဖစ္ပါတယ္။

စတုတၴဇာစ္ၿမစ္ကေတာ့ နိုင္ငံၿခားရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈပဲ ၿဖစ္ပါတယ္။ FDI ကို နိုင္ငံတိုင္းက လိုလားၾကတယ္။ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကတယ္။ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲနိုင္ငံမ်ားသာမက ခ်မ္းသာတဲ့နိုင္ငံေတြ ဟာလည္း FDI ကို ေမွ်ာ္လင့္ၾကတယ္။ ၾကိဳဆိုေနရတယ္။ FDI ဝင္လာေအာင္ မက္လံုး ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဖန္တီးေနၾကတယ္။ ဆန္းသစ္တဲ့ မက္လံုးေတြ သူ့ထက္ငါ သာလြန္ေအာင္ ၾကိဳးစားေနၾကတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ နိုင္ငံမွာလည္း နိုင္ငံေတာ္အစိုးရသစ္ တက္လာတဲ့ အခိ်န္ကစတင္ၿပီး FDI နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေလးထားခဲ့တယ္။ အမ်ိဳးမ်ိဳးၾကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။

နိုင္ငံၿခားရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈ ဥပေဒအသစ္ကို ၿပ႒ာန္းေပးခဲ့တယ္။ နည္းဥပေဒေတြ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းသစ္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႔လည္း ကိုယ္တတ္နိုင္ တဲ့ အပိုင္းကေန ေထာက္ခံအားေပးခဲ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္ဒီလို စဥ္းစားရတာ ကိုေတာ့ တင္ၿပ ရွင္းလင္းခ်င္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ့ စီးပြားေရး အေဆာက္အအံုဟာ ဘက္ထရီ ေဒါင္းသြားတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တစ္စီးလို ၿဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကားကို နိႈးလို႔ မရေတာ့ဘူး။ စက္ရပ္သြားခဲ့တယ္။ အခုလိုအေၿခအေနမွာ ဒီကားနိုးေအာင္ ဘယ္လို လုပ္ၾကမလဲ။ ကားကိုတြန္းၿပီး နိႈးလို႔ ရမလား။ တြန္းရံုနဲ႕ မနိုးနိုင္ေတာ့ဘူး။ ပင္ပန္းရံုပဲ ၿဖစ္တယ္။ တြန္းတယ္ဆိုတာက မိမိၿပည္တြင္းအင္အားနဲ႕ စုေဆာင္းေငြနဲ႕ စီးပြားေရး တက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၿခင္း ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံ ၿပည္တြင္း စုေဆာင္းေငြ ပမာဏဟာ လိုအပ္တဲ့ပမာဏ မရိွနိုင္တာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ FDI ကို အားကိုးၿပီး Jump Start လုပ္ရမယ္။ ေမာ္ေတာ္ကား ဥပမာကို ၿပန္စဥ္းစားရင္ ကားနိုး ေအာင္ တၿခားေမာ္ေတာ္ကား တစ္စီးရဲ့ ဘက္ထရီနဲ႕ ခိ်တ္ၿပီး ကားကိုနိႈးလို႔ ရပါတယ္။

FDI ရဲ့အေၾကာင္း စဥ္းစားတဲ့ေနရာမွာ စီးပြားေရးရႈေထာင့္ တစ္ခုတည္း ၾကည့္ရံုမဟုတ္ဘဲ နိုင္ငံေရးအေနအထားကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ ၂ဝ၁ဝၿပည့္နွစ္ ေရြးေကာက္ပဲြ က်င္းပၿပီးခိ်န္မွစၿပီး နိုင္ငံေရးၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈေတြေၾကာင့္ တစ္ခိ်န္တုန္းက နိုင္ငံေရးအေၿခအေနကို အေၿခခံၿပီး ကန္႔သတ္ခဲ့တဲ႔ Sanction ေတြ ေလွ်ာ့ေပါ့ၿခင္းခံခဲ့ရ ပါတယ္။ အေမရိကန္နိုင္ငံ၊ ဥေရာပနိုင္ငံေတြဟာ Sanction ေတြကို ရုပ္သိမ္းခဲ့တယ္။ ၿမန္မာၿပည္မွာ ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွလိုတဲ့ နိုင္ငံၿခားကုမၸဏီေတြ ခုဆိုရင္ ဝင္ေရာက္လာၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

FDI နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြ်န္ေတာ္အၿမဲ ေဆြးေနြးခဲ့တဲ့ အခ်က္သံုးခ်က္ရိွပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံမွာ FDI ဟာ မ သံုးလံုးနဲ႔ ညီရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ပထမ''မ''ကေတာ့ ''ၿမန္'' ရမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ အခု FDI ဝင္ေရာက္လာတဲ့နႈန္းက ကြ်န္ေတာ္တို႔ေမွ်ာ္လင့္တဲ့အရိွန္အထိ မေရာက္ေသးတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ၿမန္ၿမန္လာဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း တာဝန္ ရိွတဲ့သူေတြက တတ္နိုင္သမွ် FDI ၿမန္ၿမန္လာေအာင္ တိုက္တြန္းေပးေနၾကတာ ေတြ႔ရ ပါတယ္။

ဒုတိယ''မ''ကေတာ့ FDIဟာ''မ်ား''ရမယ္။ ပမာဏမ်ားၿခင္းကို ဆိုလိုတာပါ။ ပမာဏနည္းရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔လိုအပ္တဲ့ အတိုင္း ၿဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ေနာက္ဆံုး ''မ'' ကေတာ့ ''မွန္'' ရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ မွန္ၿခင္းလို႔ ေၿပာတဲ့ေနရာမွာ လူမႈေရး တာဝန္ေက်မယ့္ ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈမ်ိဳးကို ဆိုလိုၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ FDI ကို အားေပးတာကို ေဝဖန္ၾကသူေတြရိွၾကပါတယ္။ ၿပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္ေတြရဲ့ အကိ်ဳးကို ၾကည့္သင့္တယ္။ နိုင္ငံၿခားကုမၸဏီေတြကို ဦးစားေပးၿပီး ကိုယ့္လူကိုေတာ့ အခြင့္အေရး မေပးဘူးလို႔ ေၿပာၾကတာကိုလည္း ၾကားရပါတယ္။ နိုင္ငံၿခား ကုမၸဏီေတြအတြက္ အခြန္အေကာက္ ေလွ်ာ့ေပါ့ေပးသလို ၿပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္ေတြကိုလည္း ေပးေစခ်င္ တယ္လို႔ ေၿပာဆိုၾကတယ္။

ကြ်န္ေတာ္နားလည္ပါတယ္။ ၿပည္တြင္းကုမၸဏီေတြကို ကာကြယ္တယ္ (Protect) လုပ္ေပးေစခ်င္တာကို သေဘာေပါက္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ကာကြယ္တယ္ဆိုတာထက္ Promote ၿပဳစုအားေပးမႈမ်ိဳး ၿဖစ္ေစခ်င္တယ္။

လုပ္ပံုတူေပမယ့္ စဥ္းစားခ်က္က မတူပါဘူး။ ကာကြယ္မႈဗ်ဴဟာ Protectionism ကို အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ လက္ခံၿခင္း မရိွေတာ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။

တကယ္ၿဖစ္ရမွာက ေစာေစာက တင္ၿပခဲ့သလို Open Trade ၿဖစ္ရမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ မၾကာမီကာလမွာ ၿမန္မာနိုင္ငံဟာ AEC အဖဲြ႔ဝင္ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ ၿဖစ္လာမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ AEC အဖြဲ႔ဝင္နိုင္ငံေတြမွာ Protectionism ကို က်င့္သံုးလို႔ မၿဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္မႈကို က်င့္သံုးမွၿဖစ္မွာ။ နိုင္ငံၿခားရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ထူးၿခားတဲ့ မွတ္တိုင္တစ္ခုက အေမရိကန္နိုင္ငံက Coca Cola ကုမၸဏီနဲ႔ ဂ်ပန္နိုင္ငံ နီဆန္းကား ကုမၸဏီတို႔ ၿမန္မာနိုင္ငံမွာ လာေရာက္ၿပီး လုပ္ငန္းစတင္ ေဆာင္ရြက္မယ့္ ကိစၥပဲၿဖစ္ပါတယ္။ ရုတ္တရက္ၾကည့္ရင္ အခိ်ဳရည္ထုတ္တဲ့ ကုမၸဏီတစ္ခုနဲ႔ ကားထုတ္တဲ့ ကုမၸဏီတစ္ခု ဘာဆန္းလို႔လဲလို႔ စဥ္းစားစရာ၊ ေၿပာစရာပါပဲ။

ဒါေပမယ့္ အခိ်ဳရည္စက္ရံု၊ ကားစက္ရံု တစ္ခုအေနနဲ႔ေတာင္ ၿမင္လို႔မရပါဘူး။ ဒီရင္းနီွး ၿမႇဳပ္နံွမႈေတြဟာ Symbols သေကၤတေတြၿဖစ္ပါတယ္။ နိုင္ငံေရးေဘာဂေဗဒမွာ သေကၤတ ဟာ အေရးၾကီးပါတယ္။ ၿမန္မာၿပည္မွာ Coca Cola ထုတ္ေစၿပီး နီဆန္းကားေတြ ထုတ္ေန ၿပီလို႔ ေၿပာလာရင္ နိုင္ငံေရးအရ အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္။ နိုင္ငံရဲ့ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈေတြကို နိုင္ငံၿခားကုမၸဏီေတြက ယံုၾကည္စိတ္ခ်တဲ့ သေကၤတတစ္ခု ၿဖစ္တယ္။ အမွန္မွာလည္း တန္ဖိုးၾကီးပါတယ္။ Coca Cola ဝင္လာၿပီဆိုတဲ့အတြက္ ပက္စီကလည္း ဝင္လာမွာပဲ။ နီဆန္းလာတဲ့အတြက္ တိုယိုတာလည္း လာမွာပဲ။

က်န္တဲ့ နီဆန္းကုမၸဏီဟာ ၿပင္သစ္နိုင္ငံမွာရိွတဲ့ Renault ကား ကုမၸဏီကိုပိုင္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္း။ Renault ကားေတြ ဝင္လာနိုင္သလို Renault ကားဝင္တဲ့အတြက္ ဥေရာပ ကားကုမၸဏီေတြကလည္း စိတ္ဝင္စားၾကမွာ။

ဥေရာပကုမၸဏီေတြ စိတ္ဝင္စားမႈရိွရင္ အေမရိကန္ကားကုမၸဏီေတြကလည္း မလဲြမေသြ ပါဝင္လာၾကမွာၿဖစ္တယ္။ ေနၿပည္ေတာ္မွာ နီဆန္းကုမၸဏီရဲ့ အၾကီးအကဲဟာ နိုင္ငံ့ အၾကီးအကဲေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံုခဲ့တယ္။ တည္ခင္းတဲ့ ေန႔လယ္စာစားပဲြကို ကြ်န္ေတာ္တက္ခြင့္ ရခဲ့တယ္။ သူ့ကို စာအုပ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြမွာၿမင္ဖူး၊ ေတြ႔ဖူးေနတာေတာ့ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ သူက CEO ေတြ အထဲမွာ နာမည္ၾကီးတဲ့သူ၊ သူ႔ေၾကာင့္ နီဆန္းကုမၸဏီဟာ အေၿခအေန ေကာင္းလာခဲ့တာမို႔ သူ့ရဲ့စီမံခန္႕ခဲြမႈပံုစံေတြကို စာအုပ္ေတြမွာ ေရးသားခဲ့ၿပီး စီးပြားေရးပညာ သင္ၾကားတဲ့အခါမွာလည္း ကိုးကားခဲ့တယ္။

လူကိုယ္တိုင္ေတြ႔ရေတာ့ အေတာ္ထူးၿခားတဲ့သူ၊ အေၿမာ္အၿမင္ရိွတဲ့ ၿမန္မာနိုင္ငံရဲ့ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈကို ပါဝင္ပတ္သက္ၿပီး ကူညီခ်င္တဲ့သူ၊ နီဆန္း ကုမၸဏီဟာ ပဲခူးၿမိဳ႕မွာ စက္ရံုဖြင့္ၿပီး ကား ၁ဝဝဝဝ ထုတ္ဖို႔ ပဏာမအေနနဲ႔ အစီအစဥ္ရိွတယ္။ အေၿခအေနေပၚ မူတည္ၿပီး ဒီ့ထက္အဆေပါင္းမ်ားစြာ ထုတ္လုပ္ဖို႔အစီအစဥ္ရိွေၾကာင္း သူကေၿပာလို႔ ဝမ္းသာမိတယ္။

ကားစက္ရံုေထာင္ရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဆီမွာ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အေရး ေတြရမယ္။ ေငြအရင္းအနီွး ၿမႇဳပ္နံွမႈေတြသာမက နည္းပညာေတြရမယ္။ အထူးသၿဖင့္ စီမံခန္႔ခဲြမႈ ပညာေတြ ရနိုင္တယ္။ အကယ္၍ အပိုပစၥည္းေတြကို အဆင့္အတန္းမီ ထုတ္လုပ္ နိုင္မယ္ဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံရဲ့ အေသးစား၊ အလတ္စား ကုမၸဏီေတြမွာ အခြင့္အေရး ေတြေပၚလာနိုင္တယ္။

FDI ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ နိုင္ငံအကို်းအတြက္ ၾကိဳဆိုေနသလို ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွတဲ့ ကုမၸဏီေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြရဲ့ ရႈေထာင့္ဘက္ကၾကည့္ရင္ အမ်ားၾကီး အကိ်ဳးအၿမတ္ ရနိုင္ပါတယ္။ ေစာေစာကတင္ၿပခဲ့သလို ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံရဲ့ သန္း ၆ဝ ေဈးကြက္တင္မက AEC ေဈးကြက္ဟာ ၆ဝဝ ၿဖစ္တာမို႔ ရင္းနီွးတဲ့ ကုမၸဏီမ်ားအေနနဲ႔ Re-export လုပ္နိုင္တဲ့အခြင့္အေရးေတြ အမ်ားၾကီးရိွနိုင္မွာ ၿဖစ္ပါတယ္။

FDI နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စိုးရိမ္ေနၾကသူေတြ ရိွၾကပါတယ္။ စိုးရိမ္စိတ္ေတြကိုလည္း နားလည္ပါတယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း တာဝန္ရိွသူေတြက Sociality Responsible Investment (SRI) လူမႈေရးတာဝန္ေက်တဲ့ ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈမ်ိဳး ဝင္လာဖို႔ ဖန္တီးေနပါတယ္။ ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈေတြေၾကာင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ မထိခိုက္ေအာင္ လူမႈေရး ထိခိုက္မႈေတြ ေလ်ာ့နည္းေအာင္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွပါတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အာမခံခ်က္ေတြကို ေတာင္းဆိုသလို စီမံခန္႔ ခဲြမႈအဆင့္ေတြမွာ တိုင္းရင္းသားပညာရွင္ေတြ ပါဝင္နိုင္ေအာင္သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို ၿပ႒ာန္းလ်က္ ရိွပါတယ္။

ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွမႈနဲ႔ ပါဝင္ပတ္သက္သူေတြ (Stakeholders)ရဲ့ သဘာထား ေတြကိုလည္း စုစည္းလ်က္ ရိွပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံဟာ စီးပြားေရးအရ ေနွာင့္ေနွးခဲ့တယ္၊ နိမ့္က်ခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခိ်န္တိုအတြင္းမွာ စီးပြားေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္နိုင္ဖို႔ အေၿခခံက်တဲ့ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈေတြ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွတယ္။ ဒီလိုေဆာင္ရြက္ရာမွာ FDI ဟာ အလြန္အေရးပါတဲ့ အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္ၿဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း Investor-Friendly Environment ရင္းနီွးၿမႇဳပ္နံွလိုသူေတြ အဆင္ေၿပေစမယ့္ ပတ္ဝန္းက်င္ကို တတ္နိုင္သမွ် ဖန္တီးေနပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ ၿမန္မာနိုင္ငံဟာ Latecomer ေနာက္က်က်န္ခဲ့တဲ့ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္က်က်န္ခဲ့တာကို အားငယ္စရာ မဟုတ္ဘဲ အခြင့္အေရးတစ္ရပ္လို ယူဆခံယူပါတယ္။ ေနာက္က်တဲ့ နိုင္ငံၿဖစ္တာမို႔ အေရွ႕ကေရာက္ေနတဲ့ နိုင္ငံေတြရဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြကို သင္ခန္းစာ ယူတတ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကေမၻာဒီးယားနိုင္ငံမွာ FDI နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အင္မတန္ခါးသီးတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြ ရခဲ့တယ္။ ဗီယက္နမ္နိုင္ငံမွာလည္း အခုလိုပဲၿဖစ္ခဲ့တယ္။ တရုတ္နိုင္ငံမွာလည္း အေတြ႔အၾကံဳေတြရိွခဲ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အဖို႔ ဒီသင္ခန္းစာေတြယူၿပီး ကိုယ့္နိုင္ငံမွာ ေဆာင္ရမယ့္ကိစၥေတြ၊ ေရွာင္ရမယ့္အရာေတြကို ေရြးခ်ယ္သံုးသပ္ရမွာသာ ၿဖစ္ပါတယ္။ ။

၁၁-၁၁- ၂၀၁၃ ရက္ထုတ္ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္

No comments:

Post a Comment