နယ္ေျမတခုလံုးက ၿခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းေတြရႈပ္ေထြး ဖံုးလႊမ္းေနသည္။
စာၾကည့္တိုက္ထဲက စာအုပ္အမ်ားစုက ေရွးက်ေနၿပီး စာရြက္ေတြကလည္း ၀ါက်င့္ေနသည္။
အနည္းဆံုးေတာ့ စစခ်င္းကာလတြင္ ေက်ာင္းသားေတြသည္ ေစတနာရွင္မ်ား
လွဴဒါန္းထားသည့္ ကြန္ပ်ဴတာ အနည္းငယ္ ကို ေ၀မွ်သံုးစြဲၾကရမည္ ျဖစ္ၿပီး
အင္တာနက္ျမန္ႏႈန္း ေႏွးေကြးသည့္ အေျခ အေနမ်ိဳး ႀကံဳၾကရမည္ျဖစ္သည္။
ပါေမာကၡမ်ားသည္လည္း သူတို႔၏ ဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္မ်ားမွာတိုးတက္မႈ ေတြကို အမီ
လိုက္ႏိုင္ဖို႔ ခက္ခဲစြာ႐ုန္းကန္ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။
ဒီေနရာသည္ တခ်ိန္တုန္းက အာရွတိုက္တြင္ အရွိန္အ၀ါအႀကီးဆံုး
ပညာေရးဌာနေတြထဲက တခုျဖစ္သည့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ျဖစ္သည္။ ပညာေရးသည္ ၎တို႔၏
အာဏာကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏိုင္သည့္ အရာတခုအျဖစ္ ယူဆခဲ့ၾကေသာ စစ္အာဏာရွင္မ်ားက
ဆယ္စုႏွစ္ ၂ ခု နီးပါး ပိတ္ထားခဲ့ၿပီးေနာက္ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ရန္ကုန္
တကၠသိုလ္တြင္ ဘြဲ႕ႀကိဳ သင္တန္းမ်ား မေန႕က ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
“ဒါ အစ ပါပဲ” ဟု ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေလးစားခံရဆံုး ပညာရွင္မ်ားထဲမွ တဦးျဖစ္ေသာ ဦးေသာ္ေကာင္းက အၿပံဳးႏွင့္ ၾကိဳဆိုလိုက္သည္။
စစ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္ ရာစုႏွစ္၀က္မွ် ကာလအတြင္းတြင္ ပညာေရးက႑
က်ဆင္းခဲ့ရၿပီး ကာကြယ္ေရးအတြက္ ဘတ္ ဂ်က္၏ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း
သံုးစြဲသည့္အခ်ိန္တြင္ ပညာေရးအတြက္ ၁.၃ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ သံုးစြဲခဲ့သည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္ ေခါင္းေဆာင္သည့္ အရပ္သားအမည္ခံ
အစိုးရအဖြဲ႕လက္ထက္ေရာက္မွ ပညာေရးအသံုးစရိတ္ ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။ ၂၀၁၁
ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၃၄၀ သံုးစြဲခဲ့ရာမွ ယခုႏွစ္တြင္ သံုးစြဲမႈ
ေဒၚလာ ၁ ဘီလီယံ ျဖစ္လာေသာ္လည္း ပိုမိုလိုအပ္ေနေသးသည္ဟု ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက
ေျပာၾကသည္။
“တိုင္းျပည္အတြက္ ပညာတတ္ေတြ လိုပါတယ္” ဟု ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္
စာၾကည့္တိုက္မွဴးအျဖစ္ ကာလရွည္ၾကာစြာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ေသာ ဦးေသာ္ေကာင္းက
ေျပာသည္။ အမည္းေရာင္ကိုင္းႏွင့္ မ်က္မွန္ထူထူႀကီးတပ္ထားသည့္
ဦးေသာ္ေကာင္းသည္ အသက္ ၈၀ ေက်ာ္ ၉၀ တန္းဝင္ ေနျပီျဖစ္သည္။ “က်ေနာ္တို႔က
ႏိုင္ငံျခားအကူအညီနဲ႔ ကၽြမ္းက်င္သူေတြ ေပၚမွာပဲ မွီခိုေနလို႔ မရဘူး။
တကၠသိုလ္ေတြက အရည္အခ်င္းရွိသူေတြ ေမြးထုတ္မေပးႏိုင္ခဲ့ရင္ ေရရွည္မွာ
တိုင္းျပည္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ဖို႔ အခက္အခဲ
ျဖစ္လာလိမ့္မယ္” ဟု သူကဆိုသည္။
မၾကာေသးမီက တံခါးဖြင့္ခဲ့ေသာ လူဦးေရ သန္း ၆၀ ခန္႔ရွိ ဆိုးရြားစြာ
ဆင္းရဲေနသည့္ ဤႏိုင္ငံတြင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္
ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားက ဆႏၵျပင္းျပေနၾကသည္။ အေမရိကန္ႏွင့္
ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔ကန္႔သတ္မႈ အေႏွာက္အယွက္လည္း
မရွိေတာ့ပါ။ သို႔ေသာ္ စိတ္ပါ၀င္စားမႈသာရွိၿပီး ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားႏိုင္မႈ
လံုး၀နီးပါးမရွိသည့္ အလုပ္သမားအင္အားထုႏွင့္ မည္သို႔ ဆက္ဆံေဆာင္ရြက္ရမည္
ဆိုသည္ကို အေျဖရွာရဖို႔ ျဖစ္လာသည္။
စီးပြားေရးကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၊ အိုင္တီ ပညာရွင္မ်ား၊ ေရွ႕ေနမ်ား ႏွင့္
စာရင္းကိုင္မ်ားကို အသာထား၍ ၾကယ္ငါးပြင့္ဟိုတယ္ မ်ားအတြက္
အဂၤလိပ္စကားေျပာတတ္သူရွာရသည့္ ကိစၥပင္လွ်င္ မလြယ္ကူေၾကာင္း
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားက ေျပာၾကသည္။
ပညာေရး ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈသည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း အာဏာသိမ္းယူခဲ့သည့္
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ကတည္းက စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားဆႏၵျပပြဲမ်ားႏွင့္
ေက်ာင္းသားမ်ားက အခိုင္အမာ သပိတ္စခန္းခ်ထားၾကျခင္းတို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ရွိ ေက်ာင္းသားသမဂၢ အေဆာက္အဦးကို စစ္တပ္က
မိုင္းခြဲဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္တြင္လည္း ဆႏၵျပပြဲမ်ားကို
ေခ်မႈန္းရန္အတြက္ တကၠသိုလ္နယ္ေျမအတြင္းသို႔ စစ္သားမ်ား အၾကမ္းဖက္
၀င္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
အႀကီးမားဆံုးေသာ ဖ်က္ဆီးမႈသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီး
ေက်ာင္းသားမ်ား ေတာင္းဆို ဆႏၵျပမႈသည္ ေအာင္ျမင္ မႈ မရရွိခဲ့ေသာ္လည္း
ေနာက္ပိုင္း ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈမွ ေပၚထြက္လာေသာ ေခါင္းေဆာင္
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ကမာၻက အသိအမွတ္ျပဳမႈရရွိခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္ကို
အစိုးရဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္သူမ်ား ရွိရာေနရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ေသာ စစ္အစိုးရက
တကၠသိုလ္ နယ္ေျမမ်ားကို ပိတ္ပစ္လိုက္ၿပီး သင္ၾကားေရးပိုင္းကိုလည္း
ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားလိုက္သည္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေခါင္းေဆာင္ အေျမာက္အမ်ားကို
ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သည့္ ေနရာျဖစ္သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ဖခင္ျဖစ္သူ
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အပါအ၀င္
ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ေတာ္လွန္ေရးသမားမ်ားႏွင့္ ပညာရွင္မ်ား
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။
စစ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ျခင္းမရွိဘဲ
ကာလရွည္ၾကာစြာ ပိတ္ထားခဲ့သည္မွာ ယမန္ေန႕ထိ ျဖစ္သည္။ ဧက ၂၀၀ က်ယ္၀န္းသည့္
တကၠသိုလ္နယ္ေျမအတြင္းတြင္ ေက်ာင္းသားအနည္းငယ္သာ ျမင္ေတြ႔ေသးသည္။
“က်မရဲ႕ အိပ္မက္ေတြ တကယ္ျဖစ္လာတာပါ” ဟု ေက်ာင္းသားေရးရာ ဌာနအနီး ရွိ
သင္ပုန္းေပၚမွာ သူ႔ နာမည္ကို ရွာေတြ႔လိုက္ၿပီးေနာက္ အသက္ ၁၆ ႏွစ္အရြယ္
မေမသင္းခိုင္က ေက်ာပိုးအိတ္ ကိုင္းကို ဆုပ္ကိုင္ကာ ေျပာသည္။
“က်မ မိဘေတြက ဒီမွာ ၁၉၈၀ ႏွစ္ေတြတုန္းက ေက်ာင္းတက္ခဲ့ေတာ့ အဲဒီတုန္းက
အေၾကာင္းေတြ မၾကာခဏ ျပန္ေျပာျပၾကတယ္။ တခ်ိန္တုန္းက သူတို႕
ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ရသလိုမ်ိဳးပဲ ထပ္တူခံစားရမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္” ဟုလည္း
ဓာတုေဗဒ ဘာသာရပ္တြင္ တက္ေရာက္သင္ၾကားမည့္ ဆယ္ေက်ာ္သက္ ေက်ာင္းသူက ေျပာသည္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ တခ်ိန္တုန္းက ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ၆၀၀၀၀ ခန္႔ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ မ်ားစြာ ကြာျခားသြားပါသည္။
ကနဦးတြင္ ဘာသာရပ္တခုလွ်င္ ေက်ာင္းသား ၁၅ ေယာက္ႏႈန္းျဖင့္ ဘာသာရပ္ ၂၀
အတြက္ ေက်ာင္းသား ၃၀၀ သာ လက္ခံရန္ စီစဥ္ထားေသာ္လည္း ပညာရွင္မ်ားႏွင့္
ဥပေဒျပဳ အမတ္မ်ားက ေ၀ဖန္ကန္႔ကြက္ခဲ့သည့္အတြက္ ေနာက္ဆံုး တြင္
ဘာသာရပ္တခုလွ်င္ ၅၀ ႏႈန္းျဖင့္ ေက်ာင္းသား ၁၀၀၀ အထိတိုးျမွင့္ေပးခဲ့သည္။
ပါေမာကၡမ်ားက ဓာတ္ခြဲခန္းသံုး ကိရိယာမ်ားကို အလွ်င္အျမန္ျပင္ဆင္ၾကရၿပီး
ေဟာင္းေလာင္းျဖစ္ေနေသာ စာသင္ခန္း မ်ားကိုလည္း သန္႔ရွင္းၾကရသည္။
အလုပ္သမားမ်ားသည္လည္း ျပန္လည္မဖြင့္လွစ္မီ လွ်ပ္စစ္မီးလံုးမ်ားတပ္ဆင္ျခင္း၊
ထူပိတ္ေနေသာ ဖုန္ေတြ ပင့္ကူအိမ္ေတြကို ဖယ္ရွား ရွင္းလင္းျခင္းေတြ
ကတိုက္က႐ိုက္ လုပ္ၾကရသည္။
ပညာေရး ျမွင့္တင္ေရးအဖြဲ႕တခုျဖစ္သည့္ မဂၤလာျမန္မာ၏ အႀကီးအကဲျဖစ္သူ
ေဒါက္တာဖုန္း၀င္းက လက္ခံသည့္ ေက်ာင္းသားအေရအတြက္ ယခုထက္
မ်ားသင့္ေၾကာင္းေျပာသည္။ “ဘာျဖစ္လို႔ ဘာသာရပ္တခုကို လူ ၅၀ ပဲလက္ခံ ရတာလဲ၊
ဒီအေရအတြက္ကို ဘယ္သူ သတ္မွတ္တာလဲ” ဟု သူက ေမးခြန္းထုတ္လိုက္သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၃ ႏွစ္တာကာလအတြင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ပညာေရး အပါအ၀င္ က႑တိုင္းတြင္
အစုိးရက အထက္မွ ေအာက္သို႔ဆင္းသည့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈပံုစံကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထား
ဆဲျဖစ္သည္ဟု ေဒါက္တာဖုန္း၀င္းက ဆိုသည္။
“လုပ္ပိုင္ခြင့္ အဆင့္ခြဲျခားမႈေတြက မ်ားလြန္းတယ္။ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက
တကၠသိုလ္ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေတြကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ အျပည့္အ၀ေပးဖို႔
တြန္႔ဆုတ္ေနတယ္။ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေတြကလည္း ပါေမာကၡေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ကို
ကန္႔သတ္ထားတယ္” ဟု သူကေျပာသည္။
“ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ အခု လိုအပ္ေနတာက ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ပဲ” ဟုလည္း ေဒါက္တာ ဖုန္း၀င္းကေျပာသည္။
ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ ရွိလာဖို႔အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြဖက္ကလည္း
သံသယရွိေနႏိုင္သည္။ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံဘာသာရပ္ ကို သင္႐ိုးတြင္
ျပန္လည္ထည့္သြင္းခဲ့ေသာ္လည္း တက္ေရာက္ရန္ စာရင္းေပးထားသူ ယခုအခ်ိန္အထိ ၆
ဦးသာ ရွိသည္။
ျမိဳ႕ထဲရွိ တကၠသိုလ္မ်ား ပိတ္သြားသည့္အခါ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္း
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သည္ အေ၀းသင္ပညာေရး စနစ္ကိုသာ
အားကိုးၾကရေတာ့သည္။ က်န္သည့္သူေတြက ၿမိဳ႕ အစြန္အဖ်ားမွာ အသစ္
တည္ေထာင္လိုက္သည့္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေတြဆီသို႔ ေနစဥ္ အပင္ပန္းခံကာ
သြားေရာက္ၿပီး ပညာသင္ၾကားၾကရသည္။
စစ္တပ္က တကၠသိုလ္မ်ားကို ပိတ္လိုက္သည့္အတြက္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္
ေလ့လာသင္ၾကားခ်ိန္ တိုေတာင္းသြား ေၾကာင္း ၁၉၆၀ႏွင့္ ၇၀ ႏွစ္မ်ားအတြင္း
ရန္ကုန္တြင္ အဂၤလိပ္စာပါေမာကၡ လုပ္ဖူးေသာ ဦးေနအုပ္က ေျပာသည္။ အမ်ားစု သည္ ၆
လ ခန္႔သင္ၾကားၿပီးေနာက္ ဘြဲ႕ရကာ ေက်ာင္းမွ ထြက္ခြာသြားၾကသည္။
“အေၾကာင္းအရာတခုကိုေတာင္ သူတို႔ ေရေရရာရာ နားမလည္တဲ့ အျဖစ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိခဲ့ပါတယ္” ဟု ဦးေနအုပ္က ဆိုသည္။
ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို ျပန္လည္ အသက္သြင္းႏိုင္ရန္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာမွ
အကူအညီမ်ားလည္း ရရွိေနသည္။ Johns Hopkins ၊ Cornell ႏွင့္ Oxford
တကၠသိုလ္မ်ား၊ ႏွင့္ Gates ေဖာင္ေဒးရွင္း တို႔မွလည္း အကူအညီေပးျခင္း
သို႔မဟုတ္ အကူအညီေပးရန္ စိတ္၀င္စားျခင္းမ်ား ျပသခဲ့သည္။
John Hopkins တကၠသိုလ္ ေဆးေက်ာင္းမွ ပါေမာကၡတဦး ျဖစ္ေသာ Charles Wiener
က မၾကာေသးမီက ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ တကၠသိုလ္ မဟာဌာနမ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္
အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ပါ၀င္ခဲ့သည္။ သင္တန္းကို တက္ေရာက္သူ ၂၅ ဦးမွ
၃၀ ခန္႔ ရွိမည္ဟု ရည္ရြယ္ေရးဆြဲခဲ့ေသာ္လည္း ၇၀ မွ ၁၀၀ ခန္႔အထိ
မွန္မွန္တက္ေရာက္ခဲ့ ၾကၿပီး တက္ေရာက္သူမ်ား က နည္းျပဆရာမ်ားကို သူတို႔၏
ပညာေရးဆိုင္ရာ အခက္အခဲမ်ားကို ေျပာျပခဲ့ၾကသည္ဟု သူက ဆိုသည္။
ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး က်န္ေနေသးေၾကာင္း သူတို႔
သိၾကေသာ္လည္း စိတ္လႈပ္ရွားေန ၾက သည္မွာ ထင္ရွားသည္ ဟု သူက ေျပာသည္။
“သူတို႔ ျဖစ္ခ်င္ေနတာေတြ ျဖစ္လာဖို႔ အလွမ္းမေ၀းေတာ့ပါဘူး” ဟု သူက မွတ္ခ်က္ခ်သြားခဲ့သည္။
(AYE AYE WIN ၏ Undergrads Return to Crumbling Rangoon University ကို ႏိုင္မင္းသြင္ ဘာသာျပန္သည္)
Irrawaddy
No comments:
Post a Comment