ကိုယ္ပိုင္ဘဝနဲ့ အမ်ားဆိုင္ဘဝကိုအစဉ္အလာအရ ခဲြျခားမႈကေတာ့ နိုင္ငံေတာ္နဲ့အရပ္ဘက္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္း (Civil Society) အေနနဲ႕ ျဖစ္ပါတယ္။ နိုင္ငံေတာ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ အစိုးရယႏၱရား၊ တရားရံုး၊ ရဲအဖဲြ႔၊ စစ္တပ္၊ လူမႈဖူလံုေရးစနစ္ စတာေတြက လူအဖဲြ႔အစည္းတစ္ခုလံုးအေပၚမွာ တာဝန္ ရိွတာမို႔ အမ်ားဆိုင္ ဘဝလို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။
အရပ္ဘက္ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမွာက်ေတာ့ မိသားစု၊ မိ်ဳးနြယ္စု၊ ကိုယ္ပိုင္စီးပြားေရး၊ ကုန္သြယ္မႈ အသင္းအဖဲြ႔၊ လူမႈအဖဲြ႔အစည္း စတာေတြ ပါဝင္ျပီး၊ ဒါေတြကို နိုင္ငံေတာ္က တည္ေထာင္တာမဟုတ္ဘဲ ျပည္သူ ျပည္သားေတြက ဖဲြ႔စည္းတည္ေထာင္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကိုယ္ပိုင္ဘဝလို့ သတ္မွတ္ပါတယ္။ Edmund Burke ကေတာ့ ေသးငယ္တဲ့တပ္စုေလးေတြလို့ ေခၚဆိုပါတယ္။ ဒီလိုခဲြျခားမႈအေပၚမွာ အေျခခံမယ္ဆိုရင္ေတာ့ နိုင္ငံေရးဆိုတာ နိုင္ငံေတာ္က ထမ္းေဆာင္တဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ တာဝန္ဝတၱရားေတြနဲ့ပဲ ပတ္သက္ျပီး၊ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ့စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ အိမ္တြင္းေရး၊ ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ၊ ယဉ္ေက်းမႈေရးစတာေတြက နိုင္ငံေရးမဟုတ္ပါဘူး။
သို့ေပမယ့္လည္း အရပ္ဘက္လူ႔အဖဲြ႔အစည္းဆိုတာက နိုင္ငံေတာ္နဲ႔သာ ခဲြျခားလို့ရေပမယ့္ လူအမ်ားနဲ႔ က်ေတာ့ ခဲြျခားလို႔ မရျပန္ပါဘူး။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ အရပ္ဘက္လူ႕အဖဲြ႕အစည္းေတြဟာ လူအမ်ား ၾကားမွာ ပါဝင္ပတ္သက္ျပီး လူအမ်ားနဲ့ သက္ဆိုင္ေနလို့ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ေခတ္သစ္ နိုင္ငံေရး ပညာက ကိုယ္ပိုင္ဘဝနဲ့ အမ်ားဆိုင္ဘဝဆိုတာကို ခဲြျခားမႈ သ႑ာန္သစ္တစ္မိ်ဳးနဲ႔ ခ်ဉ္းကပ္လာ ပါတယ္။ အမ်ားဆိုင္ဘဝဆိုတာဟာ နိုင္ငံေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ အလုပ္အကိုင္၊ အနုပညာ၊ ယဉ္ေက်းမႈ အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ျပီး၊ ကိုယ္ပိုင္ဘဝကေတာ့ မိသားစုနဲ့ အိမ္တြင္းေရးရာေတြနဲ့ သက္ဆိုင္တယ္ ဆိုတဲ့သ႑ာန္ပါ။
ဒီသ႑ာန္ကို အမိ်ဳးသမီးဝါဒီေတြက ေဝဖန္ျကပါတယ္။ နိုင္ငံေရးဆိုတာ အိမ္ေရွ႕တံခါးမွာတင္ ရပ္တန္႔ သြားျပီး မိသားစုေရးရာေတြ၊ အိမ္တြင္း ေရးရာေတြ၊ တစ္ဦးနဲ့တစ္ဦးဆက္ဆံေရးေတြနဲ့ မပတ္သက္ဘူး ဆိုလိုသလို ျဖစ္ေနေၾကာင္း သူတို့က ဆိုပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္က မိမိအိမ္မွာ အိမ္ေထာင္ဘက္ ျဖစ္သူကို လိမ္ညာလွည့္ျဖားတာ၊ ရိုက္နွက္နိွပ္စက္တာ၊ သားငယ္သမီးငယ္ေတြကို ရိုက္နွက္ညွဉ္းပန္း တာေတြ လုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ ဒါေတြကို ကိုယ္ပိုင္ဘဝေရးရာလို့ပဲ သတ္မွတ္လို့ မရနိုင္ေၾကာင္း သူတို့က မီးေမာင္းထိုးျပျကပါတယ္။
နိုင္ငံေရးဆိုတာ ျပည္သူ႔ေရးရာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ဒီအျမင္နဲ႔ပတ္သက္ျပီး အေကာင္းျမင္သူေရာ၊ အဆိုးျမင္ သူေတြပါ ရိွပါတယ္။ အရစၥတိုတယ္ ေခတ္မွာတုန္းကေတာ့ နိုင္ငံေရးဆိုတာ ျပည္သူေတြရဲ့အေရးကို ေဆာင္ၾကဉ္း ေပးတာေၾကာင့္ အင္မတန္ျမင့္ျမတ္ျပီး၊ တိုးတက္တဲ့လူ့ေဘာင္သစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးတဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာတစ္ရပ္အေနနဲ႔ သတ္မွတ္ျကပါတယ္။ ဒါကို ဂ်ာမန္နိုင္ငံေရးသီအိုရီပညာရွင္
သူမရဲ့ The Human Condition (၁၉၅၈) စာအုပ္ထဲမွာ နိုင္ငံေရးဆိုတာ လြတ္လပ္ျပီး တန္းတူညီမွ်တဲ့ လူသားေတြရဲ့ ဆက္ႏြယ္မႈျဖစ္တာေၾကာင့္ လူမႈလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြအားလံုးရ
ဒီအျမင္ကို လစ္ဘရယ္သီအိုရီ ပညာရွင္တခိ်ဳ႕က ဆန္႔က်င္ၾကပါတယ္။ သူတို့အဆိုအရ ကိုယ္ပိုင္ဘဝ ဆိုတာ ေရြးခ်ယ္မႈ၊ တစ္ဦးခ်င္းလြတ္လပ္မႈ၊ တစ္ဦးခ်င္း တာဝန္ ေတြနဲ့ စပ္ဆိုင္တဲ့အရာျဖစ္တာ ေျကာင့္ စီးပြားေရး၊ မိသားစုဘဝနဲ့ အားကစားေရးရာေတြမွာ နိုင္ငံေရးကို ဖယ္ထုတ္ထားသင့္တယ္လို့ ဆိုျကပါတယ္။ ဒီေရးရာေတြမွာ နိုင္ငံေရးပါဝင္တဲ့အခါက်ရင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ဘယ္လို လုပ္ကိုင္မယ္၊ ကေလးသူငယ္ေတြကို ဘယ္လိုျပုစုပို်း ေထာင္မယ္၊ အားကစားကို ဘယ္လိုကစားမယ္၊ ဘယ္သူေတြနဲ့ကစားမယ္စတဲ့ေရြးခ်ယ္
ဒီလို အေကာင္း၊ အဆိုး၊ အျမင္ကဲြျပားမႈေတြသာမကဘဲ နိုင္ငံေရးဆိုတာ အေပးအယူ၊ အေလွ်ာ့ အတင္း ျပဳလုပ္မႈ (Compromise) နဲ့ အမ်ား သေဘာတူလက္ခံမႈ (Consensus) ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္နိုင္ေခ်မ်ားကို ျပဳလုပ္တဲ့ အနုပညာျဖစ္တယ္လို့ ယူဆမႈမ်ားလည္းေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္
ခင္မမမိ်ဳး
No comments:
Post a Comment