ေဇာ္၀င္းကို
၁
တ႐ုတ္ေရွးပံုျပင္တစ္ခုရွိပါတယ္။ ေရွးေရွးတုန္းက ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါးရွိသတဲ့။ အဲဒီ ဘုရင္ႀကီးကနဂါးကိုသိပ္ခ်စ္သတဲ့။ သူ႔နန္းေတာ္တစ္ျပင္လံုးမွာနဂါး႐ုပ္ႀကီးေတြ ထား သတဲ့။ တစ္ေန႔ေတာ့ နဂါးမင္းႀကီးဟာ အဲဒီဘုရင္ႀကီးအေၾကာင္းၾကားသြားပါေလ ေရာ။ နဂါးမင္းႀကီးကလည္း သူ႔ကိုခ်စ္တယ္ဆိုေတာ့ သေဘာက်တာေပါ့။ ဒါနဲ႔နဂါး မင္းႀကီးက အဲဒီဘုရင္ႀကီးရဲ႕ နန္းေတာ္ကို အလည္အပတ္ေရာက္လာသတဲ့။ နဂါးႀကီး လာတယ္ဆိုေတာ့ တစ္ျပည္လံုး၊ တစ္နန္းေတာ္လံုးအံုးအံုးႂကြက္ႂကြက္ေပါ့။ “ဟယ္... နဂါးႀကီးေဟ့၊ နဂါးႀကီးေဟ့”နဲ႔။ နဂါးႀကီးနန္းေတာ္ကိုလာတဲ့လမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ လူႀကီး၊ ကေလးမက်န္ ေနာက္ကတ႐ုန္း႐ုန္းလိုက္ၾကလို႔။ ဒီအခ်ိန္မွာ နဂါးခ်စ္ပါတယ္ဆိုတဲ့ ဘုရင္ႀကီးကေတာ့...
ဘုရင္ႀကီးကေတာ့ နန္းေတာ္လာရာလမ္းတစ္ေလွ်ာက္မီးေတာက္ေတြ၊ မီးခိုးေတြ မႈတ္ထုတ္ရင္း အရွိန္ျပင္းျပင္းနဲ႔ တ၀ုန္း၀ုန္းလွမ္းလာတဲ့ နဂါးႀကီးကို နန္းေတာ္ေပၚက လွမ္းအၾကည့္၊ အေ၀းကျမင္လိုက္႐ံုနဲ႔စိတ္ေတြေျပာင္းသြားသတဲ့။ နဂါးဆိုတာ ငါ့စိတ္ ကူးထဲကလိုခ်စ္စရာသတၱ၀ါမ်ိဳးမဟုတ္ပါလား။ ႏွာေခါင္းကလည္း မီးခိုးေတြ၊ မီးလံုးေတြ တလြင့္လြင့္နဲ႔။ အစြယ္ႀကီးေတြကလည္း ျပဴးလို႔။ မ်က္လံုးႀကီးကလည္း နီနီ၊မာန္တဖီဖီနဲ႔။ ေၾကာက္စရာ ရြံ႕စရာႀကီး ပါလားဆိုၿပီး နန္းေဆာင္ထဲ ေျပး၀င္၊ နန္းေဆာင္တံခါးကိုပိတ္၊ သလြန္ေတာ္ေပၚမွာ ကုပ္ကုပ္ကေလးေကြးရင္း ““နဂါးႀကီးကိုမေတြ႕ခ်င္ ဘူး၊ နဂါးႀကီးကို ႏွင္ထုတ္ပစ္၊ ေမာင္းထုတ္ပစ္။ ငါ့အနားမလာေစ နဲ႔”” လို႔ စူးစူး၀ါး၀ါးေအာ္ေတာ့သတဲ့။
ကၽြန္ေတာ္လည္း နဂါးခ်စ္တဲ့ဘုရင္ႀကီးလိုအျဖစ္မ်ိဳး ႀကံဳဖူးပါ တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အျဖစ္က ဒီလိုပါ။
x x x
ကၽြန္ေတာ္ဟာ အရြယ္ေရာက္စကတည္းက ႏိုင္ငံေရးကို စိတ္၀င္ စားလာခဲ့တာပါ။ မိဘေတြကလည္း ႏိုင္ငံေရးလက္စလက္နရွိေလ ေတာ့ ဒီမ်ိဳးဆက္ေသြးက ဆက္သလားမသိ။ ႏိုင္ငံေရးမွာလည္း ဦး ေက်ာ္ၿငိမ္းေျပာသလို “ႀကံပင္၊ ကၽြန္းသစ္နဲ႔ ကြန္ျမဴနစ္ထြက္တဲ့ က-သံုးလံုးၿမိဳ႕” ဇာတိဆိုေတာ့ လက္၀ဲႏိုင္ငံေရးပဲ စိတ္သန္ခဲ့။
မာ့က္လီနင္၀ါဒဆိုတာ ျပည္သူလူထုကို အေျခခံတဲ့ႏိုင္ငံေရးပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ လုပ္ေဆာင္မယ့္ႏိုင္ငံေရးဟာ လူထုႏိုင္ငံေရးပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ခံယူခဲ့တာဟာ သဘာ၀က်ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ သဘာ၀မက်တာက ကၽြန္ေတာ္ပါပဲ။ အေစာပိုင္း ကၽြန္ ေတာ္လုပ္ခဲ့သမွ် ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈထဲမွာ လူထုနဲ႔ခ်ီတဲ့လႈပ္ရွားမႈရယ္ လို႔ မပါခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္မွာ မႏၱေလး၀ိဇၨာသိပၸံတကၠသိုလ္တက္ေန ရင္းက ကၽြန္ေတာ္ အဖမ္းခံရတယ္။ ““လက္ရွိပညာေရးစနစ္တိုက္ဖ်က္ ေရး၊ ေက်ာင္သားသမဂၢျပန္လည္ထူေထာင္ေရး ေကာ္မတီ”” ဆိုတာ ကို ဖြဲ႕စည္းရင္းနဲ႔ အဖမ္းခံရတာပါ။ လွ်ိဳ႕၀ွက္အဖြဲ႕အစည္းမို႔ ထုနဲ႔ခ်ီ တဲ့ လႈပ္ရွားမႈ မပါပါ။
မႏၲေလးနန္းေရွ႕က ေထာက္လွမ္းေရးတပ္ စစ္ေၾကာေရးကိုျဖတ္ သန္းၿပီးတဲ့ေနာက္ မႏၲေလးနန္းတြင္းက အက်ဥ္းေထာင္မွာ ၂ ႏွစ္၊ ေနာက္ ကိုကိုးကၽြန္းမွာ ၂ ႏွစ္ေက်ာ္၊ ေနာက္ အင္းစိန္ျပန္ေရာက္။ ဒီ ၆ ႏွစ္လံုးမွာလည္း ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီရဲ႕ အလံေအာက္မွာ ပါတီကလပ္စည္းထဲ၀င္လုပ္။ ေထာင္ကလြတ္ေတာ့လည္း ေျမ ေအာက္ကလပ္စည္းမွာ လုပ္ရင္းထပ္အဖမ္းခံရ။ ဒီကာလတစ္ ေလွ်ာက္လံုး လူထုလႈပ္ရွားမႈဆိုလို႔ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ မန္းတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အလုပ္သမားႏွစ္ပတ္လည္ လွည့္လည္ဆႏၵျပပြဲ တစ္ခုမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္ခဲ့တာပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေတာင္မွ က-သံုးလံုး ေပၚလစီ (အက်ိဳးအျမတ္ရွိရမယ္၊ အကန္႔အသတ္ ရွိရမယ္၊ အေၾကာင္းျပခ်က္ရွိရမယ္) အရ လႈပ္ရွားမႈကို ဖန္တီးၿပီး ကိုယ့္လက္ ရင္းအင္အားစုလက္ထဲ ထည့္ခဲ့ရတာမို႔ ဒီေက်ာင္းသားလူထု လႈပ္ရွား မႈထဲမွာ ကိုယ္တိုင္ တိုက္႐ိုက္ပါ၀င္ခဲ့ရတာ မရွိျပန္ပါဘူး။
ယူဂ်ီလုပ္ငန္းဆုိတာက လူငါးေယာက္ပါတဲ့ ကလပ္စည္းနဲ႔လႈပ္ ရွားရတာ။ အထက္ကလပ္စည္းက တစ္ေယာက္၊ ေအာက္ကလပ္ စည္းက ေလးေယာက္၊ စုစုေပါင္း ကိုယ္အပါအ၀င္မွ ဆယ္ေယာက္ တိုက္႐ိုက္ဆက္ဆံၿပီး တစ္ဆင့္တစ္ဆင့္ကလပ္စည္းေတြ ပြားထြက္ ရတာျဖစ္လုိ႔ အင္မတန္ က်စ္လ်စ္ပါတယ္။ ယံုၾကည္ခ်က္အရ တစ္ ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ အသက္ေပးထားတဲ့ ရဲေဘာ္ရဲဘက္အခ်င္း ခ်င္း ဆက္ဆံေရးမို႔ အင္မတန္လည္း သန္႔စင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ လႈပ္ရွားခဲ့တာက အဲဒီလို ပံုစံနဲ႔ပါ။
အဲဒီလိုလူထုလႈပ္ရွားမႈကို မက္ေမာေပမဲ့ ေျမေအာက္လႈပ္ရွား မႈနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ခဲ့ရတဲ့ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီးမွာေတာ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးနဲ႔ နဖူးေတြ႕ ဒူးေတြ႕ ရင္ဆိုင္ေတြ႕ရပါေတာ့တယ္။ အင္မတန္ လိုလားေတာင့္တေနတဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးကို မလြဲမေရွာင္သာ ရင္ဆိုင္ေတြ႕လိုက္ရတာေပါ့။
x x x
၈၈ အေရးအခင္း ကနဦးျမစ္ဖ်ားကတည္းက ကၽြန္ေတာ္လည္း မ်က္ျခည္မျပတ္ေစာင့္ၾကည့္ေနခဲ့တာပါ။ ၇၅ က်ပ္တန္ တရားမ၀င္ ေၾကညာလို႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြ အံုႂကြရာက စစ္ေတြ အေရးအခင္း၊ ေတာင္ႀကီးအေရးအခင္း၊ စစ္ကိုင္းအေရးအခင္း၊ ရန္ကုန္လူထုရဲ႕ အေလာင္းခ်င္းထပ္တိုက္ပြဲေတြ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ တက္လာတဲ့ လူထုအံုႂကြမႈလႈိင္းလံုးႀကီးေတြကို နယ္ၿမိဳ႕ေလးတစ္ၿမိဳ႕ ကေန ခံစားၾကည့္ေနရင္း ဒီလႈိင္းလံုးႀကီးတစ္ျပည္လံုး ဖံုးအုပ္တဲ့ထိ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ၿမိဳ႕ကို လူထုလႈပ္ရွားမႈ စတင္ေဖာက္ခြဲတာက လူငယ္ေက်ာင္းသားေတြပါ။ “၈-၈-၈၈” တစ္ျပည္လံုး လႈပ္ရွားမႈ အတြက္ တိုက္ပြဲေခၚသံ စတင္ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔ ၉-၈-၈၈ မွာ ““မ်က္ႏွာဖံုးစြပ္ သူရဲေကာင္း”” မ်ား စေပၚလာပါတယ္။ လူငယ္အုပ္စု ေတြ ထုိင္ေနက် လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြထဲက ႏွစ္ေယာက္တစ္စု၊ သံုးေယာက္တစ္စု လူကြယ္ရာကိုသြား၊ မ်က္ႏွာဖံုးတပ္၊ ခြပ္ေဒါင္းအလံ ထူၿပီး လမ္းေပၚတက္လာ သူတို႔ေနာက္မွာ ရဲ၀့ံသူတစ္စုက ၀န္းရံလိုက္ ပါၿပီး တစ္စတစ္စနဲ႔ ျပည္သူလူထုႀကီးက ပထမ လမ္းေဘးကရပ္ ၾကည့္၊ တျဖည္းျဖည္း ေနာက္ကလိုက္၊ ဒီလိုနဲ႔ လူတန္းႀကီးရွည္လာ၊ လမ္းဆံုတစ္ခုမွာ မ်က္ႏွာဖံုးတပ္ သူရဲေကာင္းေတြက လူထုကို လႈံ႕ေဆာ္စကားေျပာ၊ ေနာက္လူခဲြလိုက္ၾက။
မွတ္မွတ္ရရ ဂုဏ္ျပဳခ်င္တာကေတာ့ အဲဒီ မ်က္ႏွာဖံုးတပ္ သူရဲ ေကာင္းေလးမ်ား လူထုကို ႏႈိးဆြတဲ့ စီတန္းလွည့္လည္ပြဲေတြလုပ္ၿပီး မၾကာမီမွာပဲ အဲဒီတပ္ဦးမွာ ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕ရဲ႕ ေရွ႕ေဆာင္ကဗ်ာဆရာ ႀကီးတစ္ဦး ပါလာေတာ့တာပဲ။ သူကေတာ့ မ်က္ႏွာဖံုးမတပ္၊ ဂ်င္း ေဘာင္းဘီ၀တ္ထားေလရဲ႕။ ေတာ္လွန္တဲ့ ေဘာင္းဘီ၀တ္ မိုးတိမ္ႀကီး ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစ္ကိုႀကီး ေမာင္သင္းခိုင္။
ဒီေနာက္မွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း ကၽြန္ေတာ့္ကို ယံုၾကည္ အားကိုးၾကတဲ့ လူငယ္ေရွ႕ေနေတြနဲ႔ေပါင္းၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ၿမိဳ႕ရဲ႕ လူထု လႈပ္ရွားမႈကို တစ္ဆင့္ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ သူရဲေကာင္း ေတြရဲ႕ တပ္ဦးလႈပ္ရွားမႈအျဖစ္ကေန တစ္ၿမိဳ႕လံုးက်ယ္ျပန္႔ၿပီး လူတန္း စားေပါင္းစံုပါ၀င္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈႀကီးအျဖစ္ ေျပာင္းေပးဖို႔ပါ။ ေရွ႕ေန အသင္းအတြင္းေရးမွဴးအေနျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ၿမိဳ႕က ဆရာ၀န္အသင္း ကို ဆက္သြယ္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ေန႔မွာ ေရွ႕ေနနဲ႔ဆရာ၀န္ေတြ စုေပါင္း ၿပီး ခ်ီတက္ပြဲလုပ္ၾကမယ္။ ပါ၀င္ၾကပါ။ ေရွ႕ေနေတြက အက်ႌအနက္ နဲ႔ ဆရာ၀န္ေတြက ဂ်ဴတီကုတ္အျဖဴေတြနဲ႔ လက္ခ်င္းတြဲၿပီး ၿမိဳ႕တစ္ ပတ္လွည့္ၾကမယ္ေပါ့။ ဒီအခါ ဆရာ၀န္ေတြကလည္း ရန္ကုန္ေဆး႐ံု ႀကီးေရွ႕ အေရးအခင္းရဲ႕ ႐ိုက္ခတ္မႈေၾကာင့္ ေသြးႏိုးလာၾကၿပီမို႔ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို ခ်က္ခ်င္းပဲ သေဘာတူလိုက္ၾကပါတယ္။ ဒါနဲ႔ လူငယ္ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆက္သြယ္လိုက္တယ္။ မ်က္ႏွာဖံုး တပ္ သူရဲေကာင္းေလးေတြကလည္း ၀မ္းသာအားရပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ တို႔မွာ စြန္႔လႊတ္ရမယ့္ အခက္အခဲေတြၾကား ဒီလိုဆံုးျဖတ္လိုက္တဲ့ အတြက္ ၀မ္းသာဂုဏ္ယူေၾကာင္း၊ အားလည္းတက္ေၾကာင္း ေျပာၾက ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔လွည့္လည္ပြဲအတြက္ လိုအပ္တာေတြ ကူညီၾက တယ္။ ဆရာ၀န္အသင္းနဲ႔ ေရွ႕ေနအသင္းအတြက္ နဖူးစည္း စာတန္း ႀကီးေတြနဲ႔ လက္ကိုင္ပိုစတာေတြကိုလည္း အကူအညီေပးၾကတယ္။
ေနာက္ေန႔ မနက္ပိုင္းမွာပဲ ေရွ႕ေနေတြက တရား႐ံုးေရွ႕မွာပဲ လူစုတန္းစီၿပီး ကုန္းလမ္းအတိုင္း ေအာက္ကိုဆင္းလာ၊ ရွမ္းကန္ကို ျဖတ္၊ ေဆး႐ံုဘက္ကို သြား၊ ေဆး႐ံုက အသင့္ေစာင့္ေနတဲ့ ဆရာ၀န္ နဲ႔ သူနာျပဳေတြကလည္း သူတို႔အသီသီးရဲ႕ နဖူးစည္းစာတန္းႀကီးေတြ ေအာက္မွာ ၀တ္စံုအျဖဴေတြနဲ႔ စီတန္းၿပီး ထြက္လာ၊ စစ္ေၾကာင္းႏွစ္ခု ေပါင္းၿပီး ၿမိဳ႕ထဲဘက္ကို ဆက္ထြက္၊ လူငယ္ေက်ာင္းသားေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဦးစားေပးရင္း ေရွ႕တန္းတင္ေပးၾက၊ လူထုတစ္ရပ္ လံုးကလည္း ေစ်းသည္ေတြ ဆိုင္ပိတ္ထားတဲ့အထိ အားေပးရင္း ပူးေပါင္းခ်ီတက္ၾက၊ ၿမိဳ႕တစ္ပတ္လွည့္ၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေၾကး႐ုပ္ေရွ႕မွာ မိန္႔ခြန္းေျပာရင္း ၿမိဳ႕ရဲ႕ တပ္ဦးလႈပ္ရွားမႈ (Vanguard movement) ကေန လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီး (Mass Movement) ဆီ ကူးေျပာင္းတဲ့ ပထမေျခလွမ္းကို လွမ္းလိုက္ၾကပါတယ္။
သည္ေနာက္မွာေတာ့ တစ္ျပည္လံုးမွာလည္း ေဒသအလိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာစက္ေတြ ေလွ်ာက်ၿပီး ေနာက္ဆုတ္သြားတဲ့ မဆလ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေနရာကို လူထုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးက ၀င္ယူဖို႔ ႀကိဳးစား ၾကပါတယ္။ ရန္ကုန္မွာ GSC (General Strike Committee) က ၿမိဳ႕ေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ တာ၀န္ယူဖို႔ ႀကိဳးစားသလို က်န္တဲ့ ေဒသမွာလည္း ေဒသအလိုက္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ ေကာ္မတီေတြ ဖြဲ႕ၾကရ တာေပါ့။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ၿမိဳ႕မွာလည္း ပထမဆံုး သပိတ္ေကာ္မတီ စဖြဲ႕ပါ တယ္။ ၿမိဳ႕နယ္တရားသူႀကီးကိုယ္တိုင္လည္း ေကာ္မတီမွာ ပါပါ တယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီၿမိဳ႕နယ္တရားသူႀကီးက ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ အရင္းႏီွးဆံုး ဒီမိုကေရစီရဲေဘာ္ႀကီးပါ။ ၿမိဳ႕ကခ်စ္ခင္တဲ့ ဆရာ၀န္ တစ္ေယာက္လည္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေရွ႕ေနအသင္းကိုယ္ စားျပဳရင္း ေကာ္မတီထဲ ပါခဲ့ရတယ္။ လူထုလႈပ္ရွားမႈကို အင္မတန္ လိုလားႏွစ္ၿခိဳက္ခဲ့သူတစ္ေယာက္ လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးထဲမွာ ထဲထဲ ၀င္၀င္ ပတ္သက္ခြင့္ရၿပီေပါ့။
အဲဒီမွာတင္ ကိုယ္က်ိဳးႀကီးနည္းေတာ့တာပါပဲ။ သေဘာတရား အရသာ လူထုကို ယံုၾကည္အားကိုးတယ္ဆိုေပမဲ့ လက္ေတြ႕မွာ လူထု နဲ႔ အံ၀င္ခြင္က်မျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ျပႆနာေပါင္းစံုနဲ႔ ႀကံဳ ရေတာ့တာပါပဲ။
x x x

ၿမိဳ႕ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္ေတြက လက္ေရွာင္သြားၾကၿပီ။ ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ဘယ္သူတာ၀န္ယူမလဲ။ သပိတ္ေကာ္မတီက မလြဲ မေသြ တာ၀န္ယူရေတာ့မွာေပါ့။ ေကာင္းၿပီ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုတာ အာဏာစက္ပဲ။ ဒါဆို အာဏာရဲ႕ယႏၱရားေတြက ဘယ္မလဲ။ သပိတ္ ေကာ္မတီက ထုတ္တဲ့ အမိန္႔ကို အာဏာတည္ေအာင္ ဘာနဲ႔လုပ္ မလဲ။ အစိုးရ ဂိုေဒါင္ေတြ ေဖာက္ေနၾကၿပီ။ လုတာ၊ ယက္တာေတြ ေျပာက္က်ား ေျပာက္က်ား ေပၚလာေနၿပီ။ ေဟာ...ၿမိဳ႕ေတာင္ ဘက္ဖ်ားမွာ မတူတဲ့ ဘာသာ၀င္အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡျဖစ္ကုန္ၿပီတဲ့။ ဘယ္လို ေျဖရွင္းၾကမလဲ။ စည္းစနစ္က်နေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမ လဲ။ ဒီမွာတင္ အင္အား Force မျဖစ္မေန လိုအပ္လာပါတယ္။ အဲဒီအင္အားကို ျဖည့္ေပးတာကေတာ့ ရဲရင့္တက္ႂကြတဲ့ေက်ာင္းသား ေတြ၊ လက္႐ံုးရည္ႀက့ံခိုင္တဲ့ အရပ္သားလူငယ္ေတြနဲ႔ ရဟန္းပ်ိဳ သံဃာ ေတာ္ေတြပါပဲ။ သူတို႔တစ္ေတြ တစ္ၿမိဳ႕လံုး စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရး အတြက္ အဖြဲ႕ေတြ ဖြဲ႕လိုက္ၾကတယ္။ ဒီအဖြဲ႕ေတြက စည္းကမ္းသတ္ မွတ္ခ်က္ေတြထုတ္တယ္။ စည္းကမ္းမလိုက္နာရင္ အျပစ္ေပးတာေတြ လုပ္တယ္။
ဒီအခ်ိန္မွာ နဂါးခ်စ္တဲ့ တ႐ုတ္ဘုရင္ႀကီး နဂါးႀကီးနဲ႔ နဖူးေတြ႕ ဒူးေတြ႕ ေတြ႕ေတာ့တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္က အက်စ္လ်စ္ဆံုး ““အေပၚ တစ္ေယာက္၊ တို႔ငါးေယာက္၊ ေအာက္ေလးေယာက္”” ဆိုတဲ့ ဆက္ဆံ ေရး၊ ေဇာက္နက္တဲ့ဆက္ဆံေရးနဲ႔ ေနလာတာပါ။ အခု အျပန္႔က်ယ္ တဲ့ ဆက္ဆံေရးကို ႀကဳံရၿပီ။ အဲဒီမွာ ႀကံဳသမွ်လူထုႀကီးအားလံုးဟာ ကၽြန္ေတာ္ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ထားတဲ့စံနဲ႔အျပည့္ ကိုက္ညီတဲ့လူမ်ိဳး ေတြ မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ဒီလႈပ္ရွားမႈႀကီးထဲမွာ အတၱသမားေတြလည္း ပါတယ္။ ကိုယ္က်ိဳးရွာသူေတြလည္း ေရွာင္မရ။ ၾကမ္းၾကမ္း႐ိုင္း႐ိုင္း ေတြက ထုနဲ႔ေဒး။
၀န္ပိလို႔ ခ်ည့္နဲ႔ေနတဲ့ ျမည္းရဲ႕ ေက်ာကို ခ်ိဳးပစ္လိုက္တဲ့ေနာက္ ဆံုး ေကာက္႐ိုးတစ္မွ်င္ကေတာ့ ဒီလိုပါ။ သပိတ္ေကာ္မတီကေန ဆပ္ ေကာ္မတီေတြအမ်ိဳးမ်ိဳး ဖြဲ႕လိုက္တယ္။ စီးပြားေရးေကာ္မတီ၊ ပို႔ေဆာင္ ဆက္သြယ္ေရးေကာ္မတီ၊ လံုၿခဳံေရးေကာ္မတီ၊ တရားေရး ေကာ္မတီ စတာေတြေပါ့။ အဲဒီထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တရားေရး ေကာ္မတီကို တာ၀န္ယူရတယ္။ တရားေရးေကာ္မတီရဲ႕အလုပ္က ေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္သပိတ္ေကာ္မတီကို လာတိုင္တဲ့အမႈကိစၥေတြ ေျဖရွင္း ေပးရတာပါပဲ။ ေထာင္ခ်လို႔ရတဲ့ အာဏာမ်ိဳးမဟုတ္ေလေတာ့ အျပစ္ ေပးမယ္ဆိုရင္လည္း ႀကိမ္းေမာင္းဆံုးမတာ လုပ္ရတာေပါ့။ အထူး သျဖင့္ေတာ့ ႏွစ္ဖက္ကို ဖ်န္ေျဖေပးရတာ မ်ားပါတယ္။ Arbitration Court သေဘာပါပဲ။ အဲဒီ႐ံုးေတြဟာ အမွတ္ (၂) အ.ထ.က စာသင္ခန္း အေဆာက္အအံုေတြထဲမွ ဖြင့္ထားတာပါ။ အဲဒီ ေက်ာင္း ၀န္းထဲမွာပဲ လံုၿခံဳေရးတာ၀န္ယူတဲ့ ေက်ာင္းသားသမဂ္ၢနဲ႔လူငယ္ ေတြက ကင္းတပ္ဖြဲ႕ေတြအျဖစ္ ေလ့က်င့္တာေတြ လုပ္ေနၾကတယ္။ သူတို႔ လက္နက္ေတြကေတာ့ တုတ္၊ ဓားအျပင္ ၾကယ္ပံု (Star လို႔ေခၚတဲ့) ေပါက္ဆူး၊ ဂ်င္ဂလိဆိုတဲ့ ေလးခြထဲ ထည့္ပစ္ရတဲ့ သံေပါက္ဆူးေတြပါပဲ။ တစ္ေန႔ေတာ့ ႐ံုးထုိင္ေနတုန္း ေလ့က်င့္ေနတဲ့ လူငယ္ေတြရဲ႕ ၾကယ္ပံုေပါက္ဆူးက ျပတင္းေပါက္က ၀ီွးခနဲ ၀င္လာ ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ထုိင္ေနတဲ့ ေနာက္က သစ္သားနံရံမွာ ေဒါက္ခနဲ လာစိုက္တယ္။ သြားပါၿပီ။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ သည္းခံႏိုင္မႈေတြ ကုန္ဆံုး သြားပါၿပီ။ သပိတ္ေကာ္မတီကို ကၽြန္ေတာ္ တင္ျပလိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္က်န္းမာေရး အေနအထားအရ ဦးစီးဦးေဆာင္အျဖစ္နဲ႔ တိုက္႐ိုက္တာ၀န္ယူရတဲ့ အေနအထားကေန ႏုတ္ထြက္ခြင့္ေပးဖို႔။ ကၽြန္ေတာ့္ေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတဲ့ ေရွ႕ေနအသင္း က အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕၀င္ ရဲေဘာ္ကို တာ၀န္ေပးဖို႔။ အေၾကာင္း ျပခ်က္ကေတာ့ က်န္းမာေရးေပါ့။ ပထမဆံုးလွည့္လည္တဲ့ေန႔က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေၾကး႐ုပ္ေရွ႕မွာ တရားေဟာရင္း ကၽြန္ေတာ္ မူးလဲသြားခဲ့တာ ကို အေၾကာင္းျပၿပီး က်န္းမာေရးမေကာင္းလို႔ Drip သြင္းရမယ္ဆိုၿပီး ႏုတ္ထြက္လိုက္တယ္။ က်န္တဲ့ ေကာ္မတီေတြကေတာ့ တားၾကတာ ေပါ့။ ဒီလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ဒီလို အစဥ္အလာရွိတဲ့ လူတစ္ေယာက္ မပါလို႔ ျဖစ္မလားေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ကို ေျပာင္းေအာင္ သူတို႔ မတတ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ ရဲေဘာ္ေရွ႕ေနကိုပဲ ကၽြန္ ေတာ့္ေနရာမွာ တာ၀န္လႊဲေျပာင္းေပးလိုက္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ အဲဒီ ပထမသပိတ္ေကာ္မတီကတစ္ဆင့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔တဲ့ သပိတ္ေကာ္မတီ ကို ဖြဲ႕လိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေရွ႕ေနအသင္းကိုပဲ ဆက္ဦး ေဆာင္ၿပီး သပိတ္ေကာ္မတီမွာ တာ၀န္ယူတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲေဘာ္ကို ေနာက္က ပ့့ံပိုးေနပါေတာ့တယ္။
ကၽြန္ေတာ္မပါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ၿမိဳ႕နယ္ သပိတ္ေကာ္မတီ ကေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္ရဲ႕ အေရးကိစၥေတြကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေဆာင္ရြက္ တယ္။ ဘာသာေရးအဓိက႐ုဏ္းျဖစ္မွာကို ထိန္းသိမ္းေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ လံုၿခံဳေရးအတြက္ အဓိကက်တဲ့ ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႔ ကာကြယ္ေရး အတြက္ အဓိက်တဲ့ စစ္တပ္တို႔က လက္ေရွာင္ေနတာေၾကာင့္ ဖ႐ို ဖရဲျဖစ္ေနတဲ့ ၿမိဳ႕လံုၿခံဳစည္းစနစ္က်မႈတို႔ကို (ကၽြန္ေတာ့္မ်က္စိထဲ အခ်ိဳး မက်တဲ့) လူငယ္ေက်ာင္းသားေတြ၊ လူငယ္သိုင္းသမားေတြနဲ႔ ရဟန္း ပ်ိဳ သံဃာေတြက ၀ိုင္း၀န္းထိန္းသိမ္းေပးၾကတယ္။
အခု ျပန္စဥ္းစားေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဟာ လူထုလႈပ္ရွားမႈရဲ႕ လကၡဏာကို ေကာင္းေကာင္းသေဘာေပါက္နားလည္ျခင္း မရွိခဲ့တာ ပါ။ ျပည္သူလူထုႀကီးဟာ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ တက္ႂကြေတာ္လွန္ တာ အမွန္ပဲ။ ဒါေပမဲ့ ပံုသဏၭာန္အားျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနေသးတယ္။ သူတို႔ထဲမွာ အလႊာေတြအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနတဲ့အနက္က အႀကီးမား အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး အလႊာဟာ ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြပဲ။ ဒီလူတန္း စားဟာ ေခတ္စနစ္ရဲ႕ ဖိစီးမႈေၾကာင့္ ပညာအေျခခံအားနည္းတယ္၊ ၾကမ္းတယ္၊ ႐ိုင္းတယ္၊ ယဥ္ေက်းဖြယ္ရာ မရွိဘူး။ ဒီလို အေျခအေန မ်ိဳးမွာ ဒီလူထုႀကီးဟာ ကၽြန္ေတာ္စိတ္ကူးယဥ္ထားသလို တည္တည္ ၿငိမ္ၿငိမ္ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ဘယ္ရွိ ႏိုင္ၾကမလဲ။ ထစ္ခနဲဆို ၀ုန္းဒိုင္းႀကဲတာမ်ိဳး၊ အားတက္စရာရွိ ေဟာ ခနဲ၊ အားပ်က္စရာရွိ ေ၀ါခနဲ၊ ထိန္းမႏိုင္ သိမ္းမရ အတက္အက်ျဖစ္ တာမ်ိဳး ရွိေပမေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဟာ အဲဒီအခ်ိန္က မာ့က္စ္လီနင္၀ါဒ၊ ေမာ္စီတံုးအေတြးအေခၚကို ဆုပ္ကိုင္တယ္ ဆိုေပ မဲ့ ““ဟူနန္ျပည္နယ္ လယ္သမားလႈပ္ရွားမႈ အစီရင္ခံစာ”” မွာ ေမာ္ ေျပာခဲ့တဲ့စကားကို ကၽြန္ေတာ္ ေမ့ေနခဲ့တာပါ။ ေမာ္က ေျပာတယ္ ေလ ““ေတာ္လွန္ေရးဆိုတာ ဇာပန္းထိုးတာမဟုတ္ဘူး။ ေပ်ာ္ပြဲစား ထြက္တာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလို ညင္ညင္သာသာ၊ ၾကင္ၾကင္နာနာ သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ ႏူးႏူးည့ံည့ံ လုပ္ေနရတာ မဟုတ္ဘူး။ ေတာ္လွန္ေရး ဆုိတာ လူတန္းစားတစ္ရပ္က လူတန္းစားတစ္ရပ္ကို အၾကမ္းဖက္ ၿဖိဳခ်တာျဖစ္တယ္။ ေခတ္တစ္ေခတ္က ေခတ္တစ္ေခတ္ကို ေပါက္ကြဲ ကူးေျပာင္းတာျဖစ္တယ္”” လို႔။
ကၽြန္ေတာ္က လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးတစ္ခုကို စိတ္ကူးယဥ္အျမင္ နဲ႔ ၾကည့္ခဲ့တာကိုး။ ညင္ညင္သာသာ၊ ၾကင္ၾကင္နာနာ၊ သိမ္သိမ္ေမြ႕ ေမြ႕၊ ႏူူးႏူးည့ံည့ံ ျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ခဲ့တာကိုး။ တကယ့္လက္ေတြ႕ဘ၀ က အဲဒီစိတ္ကူးေတြနဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့အခါက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ စိတ္ ဂေယာင္ေခ်ာက္ခ်ား ျဖစ္ရေတာ့တာပဲ။
ကၽြန္ေတာ္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး စြမ္းေဆာင္ခဲ့တာကေတာ့ အေရး ေတာ္ပံုကာလမွာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲေဘာ္ေတြကို ပ့ံပိုးေပးၿပီး အေရးေတာ္ပံု အၿပီး စစ္အစိုးရစြဲဆိုလာတဲ့အမႈေတြမွာ တရားခံျဖစ္ၾကရတဲ့ ကၽြန္ ေတာ့္ ရဲေဘာ္သပိတ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကို အမႈအားလံုးအတြက္ ဒိုင္ခံ ေရွ႕ေနလိုက္ေပးခဲ့တာပါပဲ။
၂
ျမန္မာတစ္ျပည္လံုးနဲ႔ခ်ီၿပီး ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပိုင္ေတြက တမင္ျဖစ္ျဖစ္ အေျခအေနအရျဖစ္ျဖစ္ ေနာက္ ဆုတ္သြားၾက၊ ႏိုင္ငံကာကြယ္ေရးတာ၀န္ရွိတဲ့ စစ္တပ္ကလည္း လက္ ေရွာင္၊ ေတာေၾကာင္အစစ္ေတြလား ပၪၥမံတပ္သားေတြလား မသိတဲ့ ဓားတ၀င့္၀င့္နဲ႔ လူရမ္းကားအုပ္စုေတြက ဂိုေဒါင္ေဖာက္လုယက္၊ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာဆို ကားစိမ္းႀကီးေပၚက ယူနီေဖာင္းအစိမ္းနဲ႔လူ ေတြက ဂိုေဒါင္တံခါးေသာ့ေတြကို ႐ိုက္ခ်ိဳးဖြင့္ေပးၿပီး ထားသြား၊ ဖြင့္ ေပးသြားတဲ့အခါ လူအုပ္ႀကီး ၀င္ေမႊတာေတြ ရွိ၊ စိတ္ေခ်ာက္ခ်ား ေအာင္ ေကာလာဟလေတြ လႊင့္၊ တကယ္လည္း ေရတြင္းေရကန္ ကို အဆိပ္ခပ္သူက ခပ္။ ဒီအေပၚ ေခ်ာက္ခ်ားေနတဲ့ လူထုက လက္လြန္ေျခလြန္ျဖစ္တဲ့အခါ ျဖစ္။ ဒီလုိ ဗ႐ုတ္သုတ္ခ အေျခအေန ထဲမွာဗမာျပည္ တစ္နံတစ္လ်ားနယ္ပယ္ အသီးသီးက သပိတ္ ေကာ္မတီေတြဟာ လံုၿခံဳေရးနဲ႔ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေရးအတြက္ အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားေနခဲ့ရတာပါ။ နယ္ပယ္ေဒသတခ်ိဳ႕ (ဥပမာ မႏၱေလးက အခ်ိဳ႕နယ္ ေျမေတြ) မွာ လက္ေတြ႕က်တဲ့ ဒီမိုကရက္တစ္ ျပည္သူအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို စမ္းသပ္ထူေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနခဲ့ၾကတာပါ။ တကယ္ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးအတြက္ အဓိက က်တဲ့ Law Emforcement Bodies ေတြသာ ပါလာခဲ့ရင္ လူထု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံသစ္တစ္မ်ိဳး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ ေပၚလာခဲ့မွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ Law Enforcement Bodies ေတြမွ လူထုလံုၿခံဳေရး အတြက္ ေဆာင္ရြက္မေပးၾကဘဲ “မွတ္ပလားကြ” ဆိုတဲ့သေဘာနဲ႔ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ သပိတ္ေကာ္မတီ ေတြက ဦးေဆာင္လို႔ တခ်ိဳ႕ေဒသတြ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို စမ္းသပ္ ထူေထာင္ဆဲ ကာလမွာပဲ ဂိုေဒါင္ေဖာက္တဲ့ကိစၥ၊ ေခါင္းျဖတ္တဲ့ကိစ္ၥ ေတြကို ပံုႀကီးခ်ဲ႕မီးေမာင္းထုိး ““လႈိင္းႀကီးေလဆန္ ျဖစ္ရပ္မွန္”” ဇာတ္ ၫႊန္း႐ိုက္ၿပီး စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းလိုက္ပါေတာ့တယ္။
x x x
တကယ္ကေတာ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တသ ေလာက္ လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေတြ႕တဲ့အခါ မလုပ္တတ္ မကိုင္တတ္ မ႐ႈႏိုင္မကယ္ႏိုင္ျဖစ္ရတာဟာ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေယာက္ တည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ၀မ္းနည္းအားနာစြာနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕က (အဲဒါကလည္း ျမန္မာတစ္ျပည္လံုးရဲ႕ အခ်က္အခ်ာ) ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ အေတာ္မ်ားမ်ားပါပဲ။ ေက်ာင္းသားလူငယ္ အမ်ားစု က ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီးကို ဖြားျမင္ေစခဲ့တယ္။ အဲဒီအထဲ မွာ သာေကတက လူ႔ေပါက္ပန္းလို႔ သတ္မွတ္ခံရတဲ့ လူငယ္အမ်ားစု လည္း ပါပါတယ္။ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီးကို စတင္ေဖာက္ခြဲ ခဲ့တာ ရန္ကုန္မွာပါ။ ၈-၈-၈၈ မတိုင္ခင္ ေရွးဦးကာလေတြမွာ ဒီ အေရးေတာ္ပံုႀကီးအတြက္ လူထုအင္အားနဲ႔ စိတ္ဓာတ္အင္အားေတြ ကို စတင္စုစည္းေပးခဲ့တာဟာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဆင္ေျခဖံုးက လႈပ္ရွားမႈ ေတြပါ။ စစ္တပ္က ေသနတ္နဲ႔ တရစပ္ ပစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ သာေကတ က လူၾကမ္း လူ႐ိုင္းဆိုသူေတြဟာ ကြန္ကရစ္ပိုက္လံုးႀကီးေတြ လွိမ့္ ရင္း အေလာင္းခ်င္းထပ္ ေရွ႕ကို တိုးခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ ဂုဏ္ ေျပာင္တဲ့ ေသဆံုးမႈေတြဟာ အစိုးရ၀န္ထမ္း စာေရးစာခ်ီႏွင့္ မီးဖို ေခ်ာင္ထဲက အိမ္ရွင္မ အဆံုး လူထုအလႊာအသီးသီးရဲ႕ ႏွလံုးသား ကို သိမ္းက်ံဳးယူငင္ၿပီး ေၾကာက္စိတ္ေတြဖယ္ေဖ်ာက္ သတ္ၱိေတြ ေရာက္ေစခဲ့တယ္။ စာေပအႏုပညာရွင္မ်ား၊ ဆရာ၀န္၊ ေရွ႕ေနအပါ အ၀င္ တတ္သိပညာရွင္မ်ား၊ အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ရဲတပ္ဖြဲ႕ အေတာ္မ်ားမ်ား၊ အို...စစ္တပ္ထဲက အင္အားစု တခ်ိဳ႕ေတာင္ ဒီမိုကေရစီေရး လက္ဆန္႔ေႂကြးေၾကာ္ၿပီး တစ္ၿမိဳ႕လံုးေသာင္းေသာင္း ျဖျဖ ဆႏၵျပခဲ့တာဟာ သာေကတလို ဆင္ေျခဖံုးက လူငယ္ေတြရဲ႕ ႏႈိးဆြအားအမ်ားႀကီးပါပါတယ္။
ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ ေဟာေျပာပြဲ၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၀င္းအတြင္း ေဟာေျပာပြဲေတြမွာ ေရာက္လာၾကတဲ့ လူႀကီးေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား အပါအ၀င္ လူငယ္ေတြက အားကိုး တႀကီး ေနရာေပးခဲ့ၾကတယ္။ အေစာပိုင္းမွာေတာ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုကေတာင္ တြန္႔ဆုတ္ဆုတ္ပါ။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ပါလီမန္ဒီမို ကေရစီေခတ္က ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ဖူးသူေတြ (လက္၀ဲေရာ လက္ ယာပါ) ေရွ႕ကို ေရာက္လာၾကတယ္။ လူထုကလည္း အားကိုးၾကတာ ကိုး။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က စလို႔ ၂၆ ႏွစ္လံုးလံုး အာဏာရွင္ စနစ္ေအာက္ မွာ လက္ေတြ႕ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ ကင္းမဲ့ခဲ့တဲ့ လူထုဟာ ေကာက္႐ိုး မွ်င္ဆြဲသလို ရတတ္သမွ် အားကိုးရွာၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ အားကိုးတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားက လက္ေတြ႕ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ဖ႐ို ဖရဲအေျခအေနႀကီးမွာ တစ္ပါတီစနစ္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရား အကူ အညီမလိုတဲ့ လူထုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံသစ္ကို တည္ေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ ၾကပါသလား။ က်စ္လ်စ္သိပ္သည္းတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈကိုတည္ ေဆာက္ၿပီး ျပည္သူလူထုႀကီးကို ဦးေဆာင္၊ ၿမိဳ႕ရြာၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို တည္ ေဆာက္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဟာင္းရဲ႕ လက္နက္ကိုင္အင္အားအကူအညီ မလိုတဲ့ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတည္ေဆာက္ေရးအတြက္ နည္းလမ္းရွာ ႀကံဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကပါသလား။
မႀကိဳးစားခဲ့ၾကပါ။ သို႔မဟုတ္ မႀကိဳးစားႏိုင္ခဲ့ၾကပါ။ သူတို႔လုပ္ ေနၾကတာကေတာ့ ေျပာႏိုင္ဆိုႏိုင္တုန္း ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက အက်ိတ္ အခဲရွိခဲ့တဲ့ ကြဲလြဲမႈေတြအေၾကာင္း မီးေမာင္းထုိးလို႔ ေခ်းေျခာက္ေရႏွဴး ၾကတာပါပဲ။ ေခါင္းေဆာင္ေတြထဲက (ဥပမာ ပဲခူးဦးခင္ေမာင္ျမင့္တို႔ လို၊ ၁၉၆၂ တကသ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းေတြလို) လူႀကီးတခ်ိဳ႕က လူငယ္ေတြနဲ႔ တစ္သားတည္းက်ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကေပမဲ့ အမ်ားစု က လူငယ္ေတြအေပၚ ဆရာႀကီးလုပ္ခ်င္တဲ့သေဘာေတြ ပိုမ်ားပါ တယ္။ အခ်င္းခ်င္းရွိခဲ့တဲ့ အက်ိတ္အခဲေတြကိုလည္း အေရးေတာ္ပံု ႀကီးမွာ လာေရာက္ထင္ဟပ္ေစခဲ့ၾကတယ္။ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ ပံုႀကီးကို ေပါက္ဖြားလာေအာင္ အသက္ေသြးေခၽြးေတြ စေတးလို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ရတဲ့ လူငယ္ေက်ာင္းသားေတြမွာ သူတို႔ျပင္ဆင္ေပးတဲ့ ေနရာမွာေတာင္ ညီညီညာညာ မထိုင္ႏိုင္ၾက၊ ေရွ႕ဆက္ရမယ့္လမ္း ကိုလည္း ထိထိေရာက္ေရာက္ မေရြးႏိုင္ၾက၊ ျငင္းရင္းခုံရင္းနဲ႔ မီး႐ွဴး မီးပန္းလႊတ္ေနၾက၊ တကယ့္လူထုႀကီးကို ထိန္းရမယ္ဆိုေတာ့လည္း မထိန္းႏိုင္ၾက။
ရွစ္ေလးလံုးကာလရဲ႕ အေႏွာင္းပိုင္း လူထုလူအုပ္ႀကီးနဲ႔ လက္ နက္ကိုင္အင္အားစုေတြ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ေတာ့မယ့္ အေျခအေနမွာ လူအုပ္ႀကီးကို ဘယ္သူမွ မထိန္းႏိုင္ မထိန္းရဲျဖစ္ေနတုန္း လူထုႀကီး ကိုထိန္းသြားတာဟာကိုမင္းကိုႏိုင္တို႔ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြပါ။
လူႀကီးေတြညီၫြတ္ေစခ်င္လြန္းလို႔ GSC က လူငယ္ေခါင္း ေဆာင္ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ ႀကိဳးပမ္းသမွ်ဟာလည္း သဲထဲေရသြန္ပါပဲ။ ေနာက္ဆံုးလူႀကီးေတြကို တစ္ေနရာတည္းထား၊ တံခါးပိတ္လက္မွတ္ထုိးခိုင္းၿပီး စင္ၿပိဳင္အစိုးရေၾကညာဖို႔ လူငယ္ေတြ က ႀကိဳးစားၾကတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတာင္ ၾကားရရဲ႕။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ ျဖစ္ စင္ေပၚတင္ေပးတဲ့လူႀကီးေတြဟာ သူတို႔ ၿငိမ္ေနရတဲ့ အခ်ိန္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုး (ကၽြန္ေတာ့္လိုပဲ) လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ တကယ့္လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးနဲ႔ ႀကံဳလိုက္ ေတာ့ ဒီလူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးကို ရဲရဲဦးမေဆာင္ႏိုင္ၾကဘူး။
ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ႀကီးတစ္ေယာက္ရဲ႕ စကားကို သတိ ရတယ္။ ““ေတာ္လွန္ေရးလႈိင္းလံုးႀကီးကေတာ့ လာေနၿပီ။ ဒီလႈိင္းလံုး ႀကီးကို ရဲရဲတက္စီးမလား၊ လႈိင္းအပုတ္ခံၿပီး လႈိင္းေအာက္မွာ အျမဳပ္ ခံမလား”” တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ အပါအ၀င္ ပညာရွိလူႀကီးလူေကာင္းမ်ား ကေတာ့ လူထု လႈပ္ရွားမႈလႈိင္းလံုးႀကီးကို တက္မစီးဘဲ လႈိင္းေအာက္ မွာ လူးလိမ့္ေနခိုက္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ရဲ႕ တတိယလႈိင္းက ထပ္ အဖံုး တစ္ျပည္လံုး စံုးစုံုးျမဳပ္ၾကရျပန္ပါေရာ။
Yanantthit
No comments:
Post a Comment