Monday, December 9, 2013

Liberal Democracy

အရင္ေခတ္က ၾကားေန ဝါဒ ဆိုတာ လက္ဝဲမက် လက္ယာမက် အလယ္ကလူေတြကို ေၿပာတာလုိ႔ နားလည္ထားရတာေပါ႔။ အခုေခတ္နဲ႔ေၿပာရရင္ လစ္ဘရယ္ဝါဒီသမားေတြေပါ႔။ လက္ဝဲစစ္စစ္ေတြက လစ္ဘရယ္သမားေတြကို အေခ်ာင္သမားေတြလို႔ေၿပာၿပီး အေခ်ာင္သမားဝါဒလုိ႔ ကင္ပြန္းတပ္ခဲ႔တဲ႔ကာလက နွစ္တရာမၿပည္္႔ေသးပါဘူး။ Ideology ပိုင္းအရ ႏုိင္ငံေရးအေတြးအေခၚပိုင္းမွာ လက္ဝဲနဲ႔လက္ယာကို အပီ တစ္ဖက္ဖက္ကို မယူတာကိုေၿပာခဲ႔ၾကတာ။


အခုေခတ္က်ေတာ႔လဲ အလယ္က Liberal Democracy သေဘာေပါ႔။ ဒီမုိကေရစီေဘာင္မွာမွ လစ္ဘရယ္အေတြးအေခၚကို ဗဟိုထားၿပီး လက္ယာယိမ္းဒီမုိကရက္နဲ႔ လက္ဝဲယိမ္း ဒီမုိကရက္Center Right and Center Left Democrats ေတြဆုိၿပီး ဒီေန႔ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံၾကီးေတြ အလုပ္ လုပ္ေနၾကတယ္။ Far Right ေခၚ လက္ယာစြန္းေတြက ဖက္ဆစ္၊ နာဇီေတြ ၿဖစ္ၾကၿပီး Far Left လက္ဝဲစြန္းေတြက် ကြန္ၿမဴနစ္ ဆုိရွယ္လစ္ေတြ ၿဖစ္ၾကတယ္။

အရင္တုန္းက ကေလးေတြ သင္ခန္းစာထဲမွာ ထည္႔သင္ခဲ႔ဘူးပါတယ္။ ဆုိရွယ္လစ္ေခတ္ကေပါ႔ေလ။ ဆုိရွယ္လစ္ လက္ဝဲဆန္ဆန္ အုိင္ဒီယာေလးေပါ႔။ မဆလ အုိင္ဒီယာေပါ႔။ "အလယ္ကလူစကားဝဲ၏" တဲ႔။ ဟုိဘက္လိုလို ဒီဘက္လိုလုိ နဲ႔ ၾကားထဲကေနတတ္တဲ႔လူေတြေပါ႔ေလ။

ရည္ညႊန္းတဲ႔လူေတြက ဓနရွင္ေပါက္စ ဘူဇြာလူတန္းစားေပါ႔။ အခုေခတ္လိုဆုိေတာ႔ လူလတ္ တန္းစားေပါ႔ေလ။ ရည္ညြန္းတာက ဒီလူေတြဟာ လက္သာရာကိုသြားတတ္တဲ႔လူေတြ။ လုိအပ္ရင္ ေၿပာင္းလဲတတ္တဲ႔လူေတြ။ ေဖာက္ၿပန္ေရးသမား ၿဖစ္လာႏုိင္တဲ႔လူေတြေပါ႔ေလ။ အဲ႔လိုနဲ႔ အရင္တုန္း က ကြန္ၿမဴနစ္လက္ဝဲၾကီးပိုေပါ႔ အဲ႔လို ၾကားလူ ဆုိတဲ႔သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ကေမာၻဒီးယားမွာ ပညာတတ္ေတြကို သတ္ၿဖတ္ပစ္လုိက္တာ တုိင္းၿပည္ႏြံထဲနစ္ခဲ႔ရရွာတယ္။

အခုေခတ္က်ေတာ႔လဲ အလယ္ဝါဒ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီအင္အားေကာင္းမွ ၿဖစ္မယ ္္ၿဖစ္လာၿပန္ေရာ။ ေနာက္ တစ္ခ်ိန္က စကားဝဲတယ္လို႔ ဆုိခဲ႔ၾကတဲ႔ ဓနရွင္ေပါက္စလူတန္းစား (လူလတ္တန္းစား) နဲ႔ ပညာတတ္လူတန္းစား ကို ေမြးဖို႔လိုတယ္ ဘာညာနဲ႔ ကက္ပဲစတီး တည္ေဆာက္ေရးေတြ ဘာေတြ မုိုးလံုးညံေနတာပါပဲ။ဒါမွ လစ္ဘရယ္ဒိမုိကေရစီ အင္အားေကာင္းမယ္ေပါ႔။ တုိင္းၿပည္တည္ၿငိမ္မယ္ေပါ႔။ ပညာတတ္ဖုိ႔လိုတယ္ေပါ႔။

အဲ႔လို လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီဝါဒဆုိတဲ႔ အလယ္ဝါဒ ၾကားဝါဒကို ေခတ္စားဖုိ႔ ေတာင္းယူလုိ႔မရ၊ တုိက္ယူမွ ရမယ္လုိ႔ ကိုယ္တုိ႔ဆီက လူေတြ ေအာ္ရင္းနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ၾကားဝါဒဆုိတာ အလကားလို႔လဲ ေၿပာေနၾကတဲ႔အခါ အုိင္ဒီယိုလုိဂ်ီပိုင္း စံလြဲမႈေတြကို ေတြ႔လာရၿပန္တယ္။ တစ္ကယ္က လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီဆုိတာ အလယ္ဝါဒပဲမဟုတ္လား။ အုိင္ဒီယိုလိုဂ်ီၿပႆနာတက္ရင္ ပဋိပကၡေတြ ၿဖစ္တတ္တာ တုိ႔ဗမာအစည္းအရံုးၾကီးစတည္ကတည္းက။ ေနာက္ ဖဆပလၾကီးကြဲၿပိဳထြက္သြားကတည္းက သမုိင္းသက္ေသေတြ တပံုတပင္။

လစ္ဘရယ္ဒိီမုိကေရစီဝါဒမွာ အားေကာင္းတာေတြက လက္ယာစြန္းေတြရဲ႔ ၿပႆနာ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးစတာေတြ၊ လက္ဝဲစြန္းေတြရဲ႔ ၿပႆနာ ပညာတတ္မုန္းတီးေရး၊ ဓနရွင္နွိပ္ကြပ္ေရး စတာေတြကုိ ပယ္သင္႔တာပယ္ၿပီး လက္ဝဲရဲ႔တန္းတူညီမွ်မႈနဲ႔ လက္ယာဖက္က တုိင္းၿပည္ရဲ႔ Integrity အတြက္ ေနွာင္ၾကိဳးေတြကို လက္သင္႔ခံထားတာေလးေတြပါပဲ။ ေကာင္းတာေလးေတြ ယူထားတာပါပဲ။ ကလင္တန္တုိ႔ကလဲ Center Right and Center Left ေတြဆီက ေကာင္းနုိးရာရာ ယူၿပီး Triangulation လို႔ေခၚတဲ႔ လမ္းစဥ္သစ္ေခၚ Third Way (တတိယလမ္း)ကို လုပ္လာၾကၿပန္တယ္။ နာမည္ၾကီးေတြက တုိနီဘလဲတုိ႔ ကလင္တန္တုိ႔ေပါ႔ေလ။

အရင္ေခတ္က လက္ဝဲ ဆုိဗီယက္အရိပ္ေအာက္နဲ႔ အရင္းရွင္ အေမရိကန္ေအာက္မွာ ဘက္တစ္ဖက္ဖက္ကိုေရြးလို႔ ေၿပာခဲ႔ၾကတယ္။ အခု ဒီပါရာဒိုင္းေတြ ေၿပာင္းလာၿပီး အားလံုးက ကိုယ္႔ႏုိင္ငံရဲ႔ ပံုရိပ္ကို ကိုယ္နဲ႔လိုက္ဖက္မယ္႔ အုိင္ဒီယိုလိုဂ်ီေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္အသံုးခ်လာၾကတယ္။ အ၇င္ ကြန္ၿမဴနစ္ တရုတ္၊ ဗီယက္နမ္တို႔ က်င္႔သံုးေနတာ ဒါပါပဲ။ State Capitalism တဲ႔။ Mixed Economy တဲ႔။ Capitalism စစ္စစ္ၾကီးလို႔လဲ ေၿပာရခက္ခဲမယ္။ လက္ဝဲအေငြ႔ေတြက်န္ေနေသးတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ဘက္တစ္ဖက္ဖက္မွာ ခုိလံႈမွ ႏုိင္ငံေ၇းရပ္တည္ခ်က္စစ္မွန္တယ္ဆုိတာေတြလဲ မဟုတ္ၾကေတာ႔ဘူး။ ခပ္ၾကီးၾကီးေၿပာရရင္ စံနႈန္းအေၿခၿပဳကေန အက်ိဳးအၿမတ္အေၿခၿပဳ ခ်ဥ္းကပ္ပံုေတြကို ေၿပာင္းလာတာေပါ႔။

တစ္ကယ္တမ္းေတာ႔ အဲ႔ဒါေတြက ဝါဒေတြပါ။ ဝါဒေတြအေနာက္လုိက္ရင္း သူ႔အုပ္စု၊ ကိုယ္႔အုပ္စု ၿဖစ္လာၾကေတာ႔။ ေလာကၾကီးမွာ ဓမၼနဲ႔အဓမၼသေဘာကို ေၿပာရင္ X-Y သခၤ်ာညီမွ်ၿခင္းနဲ႔ေၿပာၾကည္႔ခ်င္တယ္။ ဓမၼဟာ Horizontal Line နဲ႔တူတယ္။ တစ္ဖက္သားကို ထိခုိက္ေအာင္လုပ္ရင္ လုပ္တဲ႔လူဟာ ဘယ္ဝါဒီပဲၿဖစ္ၿဖစ္ အဓမၼေဆာင္သူပါပဲ။ လုိင္းရဲ႔ အထက္မွာေနနုိင္ေအာင္က်င္႔ေဆာင္ရင္ ဓမၼေဆာင္သူ။ လုိင္းရဲ႔ေအာက္ကိုက်ေအာင္က်င္႔ရင္ အဓမၼေဆာင္သူ ဆိုတဲ႔သေဘာမ်ိဳးပါပဲ။Vertical Line နဲ႔ ခြဲထားတဲ႔ အုပ္စုေတြလိုမဟုတ္ဘူး။ အုပ္စုေတြမွာက်ေတာ႔ ကုိယ္႔အုပ္စုထဲက ကုိယ္႔ဝါဒအတုိင္းက်ဳးလြန္ရင္ ဓမၼလို႔ သတ္မွတ္ခဲ႔ၾကတာအမ်ားကိုး။ ဥပမာ ခမာနီပိုေပါ႔ဟာ သူ႔ဝါဒအရ က်ဴးလြန္တယ္။ စတာလင္ၾကိီး ဆုိက္ေဘးရီးယားကို လူေတြ ပို႔ၿပီး သန္းေပါင္းမ်ားစြာသတ္တယ္။ သူ႔ဝါဒအရ ဓမၼနဲ႔ညီတယ္ေၿပာေနတာပါပဲ။ တစ္ကယ္တမ္း ဟုတ္ပါ႔မလား။ ေလာကပါလ ဓမၼနဲ႔ ညီပါ႔မလား။

နုိင္ငံေရးမွာ သမုတိသစၥာထုိက္တာကိုေၿပာမယ္ဆုိရင္ ၿပည္သူဟာ အခရာၿဖစ္ပါတယ္။ ဝါဒေတြ စံနစ္ေတြ တစ္ေခတ္ၿပီးတစ္ေခတ္ ေၿပာင္းလဲထြက္ေပၚလာခဲ႔ၾကေပမယ္႔ ၿပည္သူကို အေၿခၿပဳရင္ နုိင္ငံေရးမွာသစၥာကိုေဆာင္တယ္လို႔ ရည္ညြန္းခ်င္တယ္။ ဗုဒၶေဟာ မဟာသမၼတ ကမာၻဦၤးမင္းဟာလဲ ၿပည္သူေတြကို ေစာင္႔ေရွာက္ဖုိ႔ ၿပည္သူေတြနဲ႔ မင္းနဲ႔ၾကား ကတိကဝတ္ထားခဲ႔ၾကတာပဲမဟုတ္လား။


ဓမၼနဲ႔ အဓမၼမွာ ဘယ္သူဘယ္ဝါနဲ႔ ဘက္ဘက္က ဆုိတာ မရွိဘူး။ ေစာင္႔စည္းသူနဲ႔ မေစာင္႔စည္းသူပဲရွိတယ္။ ဝါဒနဲ႔ကိုက္တဲ႔ ဓမၼ၊ အဓမၼေတြနဲ႔ မတုိက္ဆုိင္ဘဲ ၿပည္သူကို ဦးတုိက္တဲ႔ သစၥာနဲ႔သာ နိုင္ငံေရးေရခ်ိန္ကိုတုိင္းတာရမယ္။ ပိုေပါ႔လို အုိင္ဒီယာမ်ိဳးနဲ႔ ဓမၼ၊ အဓမၼေၿပာရင္ေတာ႔ ၿပႆနာရွိမယ္ထင္ပါတယ္။ ၿပည္သူအတြက္ ဘယ္ေလာက္ ေတြးသလဲ ဘယ္ေလာက္ေၿပာသလဲ ဆုိတာနဲ႔သာလွ်င္ နိႈင္းစာရမယ္။ ၿပည္သူအတြက္ၾကည္႔တဲ႔ၿမင္တဲ႔ ေၿပာစကားေတြနဲ႔ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ ေၿပာတဲ႔စကားေတြဟာ ၿမင္းမုိရ္ေတာင္နဲ႔ ဆီးေစ႔လို ကြာၿခားလွပါတယ္။


Myo Set

No comments:

Post a Comment