Tuesday, January 21, 2014

၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး၏ စိန္ေခၚမႈမ်ား

လက္ရွိႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ားအရ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားအားလံုး၏ စိတ္ဝင္စားမႈမွာ အေျခခံ ဥပေဒ
ျပင္ဆင္ေရး၌ စူးစိုက္ လွ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ မၾကာခဏေျပာ ဆိုသကဲ့သို႔ပင္ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္း စဥ္မွာႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရွိေရးဟူေသာ သံုးပြင့္ဆိုင္အေျပာင္းအလဲသို႔ သြားေနသည္ျဖစ္ရာ ယေန႔ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားအရ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္လည္း ယင္းသံုးပြင့္ဆိုင္အေျပာင္းအလဲ၏ အဓိကက်ေသာ အခန္းက႑အျဖစ္ အေရး ပါေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ယင္းသံုးပြင့္ဆိုင္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ပင္ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးမွာ အေျခခံအက်ဆံုးႏွင့္ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္သကဲ့သို႔ လက္ရွိ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးႏွင့္ တိုက္ရိုက္ ပတ္သက္ေနေသာအခ်င္းအရာတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။

လက္ရွိ ႏိုင္ငံတြင္း က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည့္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၂၀၁၃ တစ္ႏွစ္လံုးတြင္ပင္ ျပင္ဆင္မလား၊ အသစ္ေရးမလားဟူေသာ အျငင္းပြားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သျဖင့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္(NLD)က လူထု ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပျပဳလုပ္ကာ လူထုဆႏၵကို စူးစမ္းခဲ့ၾကသည္ကို စာဖတ္သူမ်ားအသိပင္ျဖစ္သည္။ လူထုအမ်ားစု၏ ဆႏၵမွာလည္း အသစ္ေရး ဆြဲရန္ထက္ ျပင္ဆင္ရန္ကိုသာ အားသန္ခဲ့ေၾကာင္း အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၏ သတင္း ထုတ္ျပန္ ခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။ ယင္းျပင္ေရး၊ အသစ္ေရးဆြဲေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား အစဥ္တစ္စိုက္ေရးသားေသာ စာေရးဆရာေက်ာ္ဝင္းက“အသစ္ေရးတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရွားရွားပါးပါး ရေတာင့္ရခဲ ရထားတဲ႔ ဒီအေျပာင္းအလဲကို အႏၲရာယ္ အလြန္ႀကီးေစရာေရာက္တဲ႔အခ်က္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ ျပင္ကို ျပင္ရမယ္။ ဘယ္အေျခခံဥပေဒမွ စေရးခါစမွာ ၿပီးျပည္ စံုတယ္ဆိုတာ မရွိပါဘူး”ဟု ဒီဇင္ဘာ ၂၄ ရက္ေန႔ကရန္ကုန္ၿမိဳ႕ သမိုင္းၿမိဳ႕မ ေက်ာင္းတိုက္၌ က်င္းပေသာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ျပည္သူ႔ကြန္ယက္ လူထုေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ေျပာၾကား ခဲ့သည္။

ယေန႔ ဒီမိုကေရစီအရင့္က်က္ဆံုးဟုဆိုႏိုင္သည့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုသည္ပင္လွ်င္ အေျခခံဥပေဒကိုစေရးစဥ္အခါက အားနည္းခ်က္မ်ားစြာ ရွိခဲ႔ေသာ္လည္း လိုအပ္သည္မ်ား ကို ျပင္ရင္ ျပင္ရင္းျဖင့္ အေကာင္းဆံုးႏွင့္ နီးစပ္လာေသာ အေျခခံဥပေဒ အျဖစ္ကို ေရာက္ရွိသြားျခင္းျဖစ္ သည္။ ကမာၻေပၚရွိမည္သည့္အေျခခံဥပေဒမွ လံုးဝၿပီးျပည့္စံုသည္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေပ။

“ဖြဲ႕စည္းပံုကို ျပင္မယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာေမးခြန္းသံုးခုရွိတယ္။ ဘာေတြကို ျပင္ရမွာလဲ။ ဘယ္လို ျပင္မွာလဲ။ ျပင္ဆင္တယ္ဆိုတဲ့ ေနာက္ကအက်ဳိးဆက္ကိုေျဖဖို႔ လိုလာတယ္” ဟု ျမန္မာၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး ဗဟိုဌာနမွ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးက ဆိုသည္။

ျပင္ဆင္မည့္အခ်က္မ်ားကို ႏိုင္ငံေရးအရခြဲျခမး္စိတ္ျဖာၾကည့္လိုက္လွ်င္ အခ်က္ေလးခ်က္ကိုေတြ႕ရၿပီး ၎တို႔မွာ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး လက္ရွိတိုင္းရင္းသားပဋိပကၡ မ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္အတြက္ လိုအပ္ သည့္ အခ်က္အလက္မ်ား ျပင္ဆင္ရန္၊ တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ကို ျပင္ဆင္ေဆြးေႏြးရန္၊ ဖြဲ႕စည္းပုံတြင္ ေရွ႕ေနာက္ မညီသည့္ ကိစၥရပ္မ်ား ျပင္ဆင္ရန္ႏွင့္ သမၼတျဖစ္ခြင့္ကိုသတ္မွတ္ထားသည့္ ပုဒ္မ ၅၉(စ) ကိုျပင္ဆင္ရန္တို႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ၎က
ဆက္လက္ ေျပာၾကားသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကိုယ္တိုင္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး၊ ေလ့လာသံုးသပ္ေရးတို႔အတြက္
ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၀၉ ဦးပါဝင္သည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေလ့လာ သံုးသပ္ေရးပူးေပါင္းေကာ္မတီတစ္ရပ္ကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလကတည္းကပင္ ဖြဲ႕စည္း
ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ေကာ္မတီတြင္ ျပည္ေထာင္စု ၾကံ႕ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီမွ ကိုယ္စားလွယ္ ၅၂ ဦးျဖင့္ အမ်ားဆံုးပါဝင္ေနၿပီး ဒုတိယအမ်ားဆံုးမွာ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အဆိုပါေကာ္မတီတြင္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီက အမ်ားဆံုးပါဝင္ေနသည့္အတြက္ အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးကို မ်ားစြာအဟန္႔အတားျဖစ္ေစႏုိင္ေၾကာင္းလည္း ေဝဖန္မႈမ်ားစြာ ထြက္ေပၚ လွ်က္ရွိသည္။

သို႔ေသာ္လည္းလႊတ္ေတာ္တြင္းအမတ္ဦးေရ အမ်ားဆံုးျဖစ္သည့္ အာဏာရျပည္ေထာင္စုၾကံ႕ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီက ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအေပၚ ျပင္ဆင္သင့္သည့္ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအျဖစ္ ၁၂ ခ်က္၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္း ၅ ခ်က္၊ ဇယား ၂ တိုင္းေဒသႀကီးသို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳစာ ရင္းတြင္ ျဖည့္စြက္ သင့္သည့္ ကိစၥရပ္မ်ားအျဖစ္ ၁၁ ခ်က္ႏွင့္ အေျခအေနအခ်ိန္အခါ အရ ျပင္ဆင္သင့္သည့္ ျပဌာန္းခ်က္ မ်ားအျဖစ္ ၆ ခ်က္ စသည့္အခ်က္ေပါင္း ၄၇ ခ်က္ကို ျပင္ဆင္ရန္ ပါတီဗဟိုေကာ္မတီဒုတိယအႀကိမ္ အစည္းအေဝးတြင္ သေဘာတူခဲ႔ၿပီး ဒီဇင္ဘာ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ
ေလ့လာသံုးသပ္ေရးပူးေပါင္းေကာ္မတီသို႔ ေပးပို႔ခဲ့ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းထုတ္ျပန္ထားသည္။

တိုင္းရင္း သားမ်ား ေနထိုင္ရာ ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးတို႔၏ ဥပေဒျပဳေရးဆိုင္ရာ အာဏာခြဲေဝမႈကို ျပဌာန္း ထားသည့္ ဇယား (၂) ကဲ့သို႔ေသာ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒပါ အခ်က္ မ်ားကို ျဖည့္စြက္သင့္သည္မ်ား ျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္ရန္ အာဏာရ ပါတီ၏ သတင္းထုတ္ျပန္ခ်က္မွာ
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိရန္အတြက္ နီးစပ္လာသည့္ ေျခလွမ္းတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္ဟုယူဆရပါသည္။

“Constitution (အေျခခံဥပေဒ) မွာပါတဲ႔ လူမ်ဳိးစုအခြင့္အေရးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ ဇယား ၁၊ ၂၊ ၃၊ ၅ နဲ႔ ဆက္စပ္တဲ႔အေပၚမွာဒါေတြကိုအေက်အလည္ ညွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ အေျခတစ္ခု ၂၀၁၅ မတိုင္ခင္ ရေအာင္ ယူေစခ်င္ပါတယ္။ ရႏိုင္မယ္လည္းထင္ပါတယ္” ဟုလည္းစာေရးဆရာေက်ာ္ဝင္းက ၎၏ သံုးသပ္ခ်က္ကို ေျပာၾကား ခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္လည္းယင္းဇယားမ်ား ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ သယံဇာတခြဲေဝေရးဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားမွာ တစ္ႏိုင္ငံလံုးအပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးအၿပီး တြင္ ျဖစ္ေပၚ လာမည့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအေပၚတြင္ မ်ားစြာ မူတည္ေနပါေသးသည္။

ယင္းတို႔ ျပင္ဆင္ရန္၊ ျဖည့္စြက္ရန္အတြက္ စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာႏွင့္ ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးစရာမ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၏ ၂၀၁၄ ႏွစ္သစ္အတြက္္ ပထမဆံုး ေရဒီယိုမိန္႔ခြန္းတြင္ “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ ကိုအေျချပဳတဲ႔ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္မႈ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ႔ အေျခခံဥပေဒ
ျပင္ဆင္မႈမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရာမွာ မိမိတို႔အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈအေပၚ အေျခခံတဲ႔
ေဆြးေႏြးညွိႏႈိင္းမႈေတြ၊ ေတာင္းဆိုမႈေတြကိုအျပန္အလွန္ နားလည္လက္ခံေပးႏိုင္တဲ႔ အေျခအေနေတြ ဒါေတြကဆံုးျဖတ္ေပးသြားမွာ ျဖစ္တယ္” ဟု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ႏွင့္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး
အၾကားဆက္ႏြယ္ေနမႈကိုထည့္သြင္းေျပာၾကားသြားခဲ႔သည္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွ ရရွိလာေသာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မွ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ၁၀၉ ဦးေကာ္မတီ၏ တင္ျပခ်က္မ်ားအၾကား ဆက္စပ္ညႇိႏိႈင္းၾကရန္လည္းအေရးႀကီးေၾကာင္း ဦးေက်ာ္ဝင္းက ေထာက္ျပ ေျပာဆို ထားသည္လည္း ရွိသည္။

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးကလည္း  “ကၽြန္ေတာ့အျမင္မွာေတာ့ ဒီကေန႔ ပဋိပကၡကိုရွင္းဖို႔၊ ပဋိပကၡေတြ
ေနာက္တစ္ေက်ာ့ ျပန္မျဖစ္ဖို႔ ဖြဲ႕စည္းပံုကို ျပင္မယ္ဆိုရင္ အေကာင္းဆံုးအေျခအေနက Political
Dialouge (ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ) ျဖစ္တယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲျဖစ္တယ္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမွာအင္အားစုေတြ အားလံုးကပါမယ္။ အစိုးရလည္းပါမယ္။ တပ္မေတာ္လည္း ပါမယ္။ လႊတ္ေတာ္လည္းပါမယ္။ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြလည္း ပါမယ္။ တိုင္းရင္းသား ပါတီေတြလဲ ပါမယ္။ အျခားႏိုင္ငံေရးပါတီေတြလည္းပါမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာတစ္ခါမွ မရွိဖူးေသးခဲ႔တဲ႔ အင္အားစုအားလံုးပါတဲ႔ ႏုိင္ငံေရးေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲႀကီး ျဖစ္ကိုျဖစ္လာရမယ္။ အဲဒီေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲႀကီးကေနၿပီးေတာ့ ထြက္လာတဲ႔ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတူညီခ်က္ ျပည္ေထာင္စု
သေဘာ တူညီခ်က္က ပင္လံုစာခ်ဳပ္ထက္ေတာင္ ပိုၿပီးေတာ့ ၾသဇာ အာဏာရွိမွာ ျဖစ္တယ္”ဟု ဖြဲ႕စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား အၾကား ခ်ိတ္ဆက္အေျဖရွာသင့္ေၾကာင္း ၎၏ အျမင္ကို ေျပာၾကားသြားခဲ႔သည္။

နိဂံုးခ်ဳပ္ဆုိရလွ်င္ ယေန႔ လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားအရ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးမွာ အသီးသီးေသာ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားအၾကား ညႇိႏိႈင္းျခင္းျဖင့္သာမက တစ္ႏိုင္ငံလံုးအပစ္ အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီမႈ လက္မွတ္ ေရးထိုးအၿပီး ထြက္ေပၚလာမည့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားၿပီးေနာက္ ေပၚေပါက္လာဦးမည့္ ႏိုင္ငံေရးရလဒ္မ်ားအေပၚတြင္ပါ မူတည္ ေနသည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သက္တမ္းရွည္ၾကာလွၿပီျဖစ္ေသာ ျပည္တြင္းစစ္ ကိုရပ္စဲၿပီး ေသနတ္သံမ်ားကို အဆံုးသတ္ရန္အတြက္ လာမည့္ရက္ပိုင္းအတြင္း ေဆြးေႏြးၾကမည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမွ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအတြက္ သေဘာတူလက္မွတ္ေရး
ထုိးႏိုင္ရန္ လည္း အေရးႀကီးသည္။ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးမွာသေဘာတူလက္မွတ္ ေရးထိုးလိုက္ႏိုင္
႐ံုမွ်ျဖင့္ တာရွည္ခံ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိမည္ဟု အာမခံခ်က္ ေပးႏိုင္မည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ယင္းမွျဖစ္ေပၚလာမည့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားႏွင့္ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားကမူ တာရွည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၏ အုတ္ျမစ္မ်ားျဖစ္သည္ဟု ေသခ်ာေပါက္ ေျပာႏိုင္သည္။ သို႔အတြက္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲတို႔အၾကား အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္ကာျဖင့္ တာရွည္တည္တံ့ခိုင္မာေသာ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိရန္ ေမွ်ာ္လင့္မိပါေၾကာင္း…..။

Myanmar Peace Chronicle

No comments:

Post a Comment