Monday, February 10, 2014

ကြ်န္ေတာ္နဲ႔တကၠသိုလ္အေဆာင္မ်ား


ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္

သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္ေတြမွာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က အေဆာင္ေတြၿပန္ဖြင့္ၿပီ၊ က်န္တဲ့ေနရာ ေတြမွာလည္း ၿပန္လည္ဖြင့္ဖို႔ စီစဥ္ေနႀကၿပီဆိုတဲ့ သတင္းေတြ ဖတ္ရေတာ့ သိပ္ဝမ္းသာမိပါတယ္။
        
အမွန္ေတာ့ တကၠသိုလ္နဲ႔အေဆာင္ဟာ ခြဲၿခားလို႔မရပါဘူး။ ခြဲၿခားလို႔ ေကာင္းတဲ့ကိစၥ လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိန္က ႏိုင္ငံေရး ၿပႆနာကို ႏိုင္ငံေရးနည္းနဲ႔ မေၿဖရွင္းဘဲ ပညာေရးကိုခုတုံးလုပ္ၿပီး ေၿဖရွင္းခဲ့လို႔ အေဆာင္စနစ္ကို ဖ်က္ခဲ့ပါတယ္။ အေဆာင္ေတြ ရွိေနရင္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြစု႐ုံးႀကမယ္၊ ဒီလိုၿဖစ္ရင္ မလိုအပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ၿပႆနာေတြေပၚႏိုင္တယ္၊ ဒါေႀကာင့္ ၿပႆနာမေပၚေအာင္ အေဆာင္စနစ္ကို ဖ်က္လိုက္ ဆိုၿပီး ဆုံးၿဖတ္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါတယ္။
         
ဒီလိုစီစဥ္ခဲ့တာဟာ သမိုင္းကိုေမ့ခဲ့တဲ့ လကၡဏာတစ္ခုပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈေတြဟာ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြက စတင္ခဲ့တာပဲၿဖစ္ပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္မွာ အာဏာရၿဗိတိသၽွ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြဆန္႔က်င္ခဲ့ၿပီး ဒီဆန္႔က်င္မႈေတြကို အေဆာင္ေတြက စခဲ့တာ။
         
သမိုင္းဝင္လွတဲ့ စစ္ကိုင္းေဆာင္၊ ပဲခူးေဆာင္၊ ေ႐ႊဘိုေဆာင္ေတြဟာ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ရဲ႕ ခမ္းနားထည္ဝါလွတဲ့ ဝိုင္းထဲမွာ မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္ခဲ့တယ္။ အမွန္ေတာ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဟာ တစ္ခ်ိန္က အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အလွဆုံး တကၠသိုလ္တစ္ခု ၿဖစ္ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ရိပ္သာ လမ္းမႀကီးဟာလည္း ရိပ္သာလမ္းပီပီ၊ တစ္ဖက္တစ္ခ်က္မွာ အရိပ္ေကာင္းလွတဲ့ သစ္ပင္ႀကီးေတြက အစီအရီ၊ အဓိပတိလမ္းထိပ္က ႀကည့္လိုက္ရင္ လမ္းဆုံးမွာရွိတဲ့ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ ခန္းမႀကီးကလည္း က်က္သေရအၿပည့္။ နံရံေဆးေတြ ေပ်ာက္ေနတာကိုက ထူးၿခားမႈတစ္ရပ္။
         
အဓိပတိလမ္းမႀကီးအတိုင္း ဝင္လာရင္ ဆရာေတြေနတဲ့အိမ္၊ ၿပီးေတာ့ အမ်ိဳးသား အေဆာင္ေတြရွိတဲ့ဝိုင္း၊ ေနာက္ေက်ာ္လိုက္ရင္ တကၠသိုလ္ စာႀကည့္တိုက္၊ စာႀကည့္တိုက္ အလြန္မွာ သိပၸံအေဆာက္အအုံေတြက လက္ယာဘက္မွာရွိၿပီး လက္ဝဲဘက္က ဝိဇၨာ အေဆာက္အအုံ။ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ခန္းမရဲ႕ နံေဘးမွာေတာ့ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္၊ ဒီတကၠသိုလ္ ဝင္းႀကီးက အင္းလ်ားကန္နံေဘး၊ တကၠသိုလ္ေလွေလွာ္အသင္းရဲ႕ အေဆာက္အအုံကလည္း အင္းလ်ားကန္နံေဘးမွာ တည္ထားတာ။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ရဲ႕ ပတ္ဝန္းက်င္ဟာ အခုလို သာယာလွသလို ပညာရွာေဖြမႈကို အေထာက္အကူၿဖစ္ေစတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ရပ္ကို ဖန္တီးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
         
ႏိုင္ငံၿခားတကၠသိုလ္ႀကီးေတြမွာ အေဆာင္စနစ္ကိုက်င့္သုံးႀကတယ္။ Campus လို႔ ေခၚတဲ့ တကၠသိုလ္အသိုက္အဝန္းက တကၠသိုလ္တစ္ခုရဲ႕ အႏွစ္သာရပါ။ Campus Life လို႔ေခၚတဲ့ တကၠသိုလ္အသိုက္အဝန္းရဲ႕ဘ၀ဟာ လူငယ္ေတြအတြက္ တစ္သက္စာၿပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးတဲ့ စနစ္ေကာင္း တစ္ခုၿဖစ္ပါတယ္။ တကၠသိုလ္တစ္ခုရဲ႕အဆင့္အတန္းကို ဒီတကၠသိုလ္ရဲ႕ Campus  အသိုက္အဝန္းနဲ႔ တိုင္းတာႏိုင္မွာၿဖစ္တယ္။ အေဆာင္ေတြ ဖ်က္လိုက္တာဟာ တကၠသိုလ္ရဲ႕ရပ္တည္မႈကို ႐ိုက္ခ်ိဳးလိုက္တာၿဖစ္တယ္။ ဦးတည္ခ်က္တစ္ခု တည္းကိုပဲ အာ႐ုံၿပဳၿပီး ၿဖစ္ေပၚလာမယ့္ အက်ိဳးဆက္ေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ လြန္ခဲ့တဲ့ သုံးႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္က မုံ႐ြာၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္မွာ ေဟာေၿပာ ေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္ခဲ့တယ္။ ၿပီးေတာ့ တက္လာတဲ့ကေလးေတြကို ႏႈတ္ဆက္ရင္း မင္းတို႔ ဘယ္မွာ ေနႀကသလဲေမးေတာ့ အေဆာင္မွာလို႔ေၿဖတယ္။ မင္းတို႔အေဆာင္ ဘယ္မွာလဲလို႔ ထပ္ေမး ေတာ့ ကားလမ္းနံေဘးမွာရွိတဲ့ အေဆာက္အအုံတစ္ခုကို လက္ၫႈိးထိုးၿပတယ္။
         
အေဆာင္လို႔ေၿပာတာက လူေနအိမ္။ ကေလးေတြခမ်ာ ရရာေနရာကို ေနႀကရွာတယ္။ ၿဖစ္သလိုေန၊ ၿဖစ္သလိုစား၊ လူမႈေရးၿပႆနာေပါင္းစုံ တက္ေတာ့တာပဲ။ ရန္ကုန္စီးပြားေရး တကၠသိုလ္မွာ တက္ေနႀကတဲ့ ကေလးေတြကလည္း ဒီလိုဒုကၡမ်ိဳးေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတယ္။ သူနာၿပဳတကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသူေတြမွာ အေဆာင္ေတြရွိလ်က္နဲ႔ အေဆာင္မွာမေနရဘဲ လမ္းေဘးက ေနအိမ္ေတြမွာ အဆင္သင့္သလို ေနထိုင္ႀကရတယ္။ အဂၤါရပ္နဲ႔အညီ အေဆာင္ေတြ ၿပန္လည္လုပ္ေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ စဥ္းစားလို႔မရတဲ့ ကိစၥတစ္ခုက တစ္ေလာက အမ်ိဳးသားေဆာင္ တစ္ခုၿဖစ္တဲ့ သမိုင္းဝင္ ေ႐ႊဘိုေဆာင္ကို ၿပန္လည္ဖြင့္လွစ္တဲ့အခါ အမ်ိဳးသမီးအေဆာင္အၿဖစ္ ဖြင့္လွစ္မွာမို႔ ကန္႔ကြက္ ေနႀကတာကို ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္မွာ ဖတ္လိုက္ရတယ္။ ဘယ္စိတ္ကူးနဲ႔ ဒီလိုလုပ္ႀကတာလဲ။ သမိုင္းကို တန္ဖိုးမထားႀကလို႔လား။ ဘယ္သူ႕မွာ တာဝန္ရွိသလဲ။ ရင္ထဲမွာ ေမးခြန္းေတြက အမ်ားႀကီး။
        
တကၠသိုလ္အေဆာင္လို႔ေၿပာရင္ အေဆာက္အအုံကို ရည္ၫႊန္းတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အေဆာင္မွာရင္းႏွီးမႈ၊ သည္းခံမႈ၊ အေပးအယူရွိမႈ၊ တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးအၿပန္အလွန္ ေလးစားမႈ၊ စည္းကမ္းရွိမႈ။ ဒါေတြဟာ ဘယ္လိုမွ တန္ဖိုးမၿဖတ္ႏိုင္တဲ့ အရာေတြၿဖစ္တယ္။ ေငြေရး၊ ေႀကးေရးေပတံနဲ႔ တြက္ခ်က္လို႔ရႏိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ အေဆာင္မွာ ထမင္းစားတဲ့အခါ စနစ္ တက် ဇြန္း၊ ခက္ရင္းကိုင္ၿပီး ေလးေယာက္အတြက္ ခ်ေပးထားတဲ့ဟင္း၊ ထမင္းေတြကို စားပြဲထိုးေတြက ဝန္ေဆာင္မႈေပးတာဟာလည္း အေဆာင္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ေတြအတြက္ အေလ့အက်င့္ေကာင္းတစ္ခု ၿဖစ္ပါတယ္။
         
ကၽြန္ေတာ္တကၠသိုလ္တက္စဥ္ အေဆာင္မေနခဲ့ပါဘူး။ ေန႔ေက်ာင္းသား ၿဖစ္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အစ္ကိုတစ္ဝမ္းကြဲက မႏၲေလးေဆာင္မွာေနေတာ့ သူ႕ဆီအၿမဲသြားတာ။ အေဆာင္ ထမင္း၊ ဟင္းစားရတာကို သေဘာက်ခဲ့တယ္။ နည္းၿပဆရာၿဖစ္လာေတာ့ သမိုင္းမွာရွိတဲ့ အမ်ိဳးသားအေဆာင္ေတြနဲ႔ ပိုၿပီး ရင္းႏွီးခဲ့တယ္။ အထူးသၿဖင့္ ဆရာႀကီးဦးျမတ္သိန္း အေဆာင္မွဴးလုပ္တဲ့ အုန္းေတာေဆာင္၊ ဆရာရဲ႕ဇနီး ေဒၚၫြန္႔ၫြန္႔ရင္ကလည္း ကၽြန္ေတာ့္ရဲ ဆရာမ။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္နဲ႔ရင္းႏွီးၿပီး အေဆာင္ကို အၿမဲေရာက္တယ္။ အေဆာင္မွာ အေဆာင္မွဴးရွိသလို ေက်ာင္းသားေတြေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ အေဆာင္နည္းၿပသုံးဦးလည္းရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က အုန္းေတာမွာ စာေမးပြဲနီးတဲ့ရက္ေတြမွာ ညဘက္မွာ စာသြားသြားသင္ေပးတယ္။ ေစတနာနဲ႔ လုပ္တဲ့ကိစၥ၊ ဒါေႀကာင့္လည္း တပည့္ေတြနဲ႔ပိုၿပီး ရင္းႏွီးခဲ့တယ္။ စာသင္ၿပီးလို႔ အခ်ိန္ရရင္ သမိုင္းကေနလမ္းေလၽွာက္ၿပီး မာလာေဆာင္ကူး၊ အေဆာင္ေဘးမွာ ထိုင္ၿပီး ဂီတာေတြနဲ႔ သီခ်င္းေတြဆိုႀက၊ အေဆာင္သူေတြကလည္း ထြက္ႀကည့္ႀကတယ္။ မုန္႔ပဲ သေရစာေတြကိုလည္း လွမ္းေပးႀကတာ။ ႏွင္းဆီေဆာင္လည္း ေရာက္တယ္။
        
စာေမးပြဲနီးေတာ့ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ရဲ႕ တာဝန္ေပးခ်က္အရ ကၽြန္ေတာ္ မာလာေဆာင္သြားၿပီး စာသင္ေပးရေသးတယ္။ အေဆာင္နဲ႔ပတ္သက္လာရင္ အေဆာင္ညစာစားပြဲကလည္း အမွတ္ရစရာတစ္ခုၿဖစ္တယ္။ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ေက်ာင္းႀကီးပိတ္ခါနီးက်င္းပတာ၊ အေဆာင္ ညစာစားပြဲမွာ ေဖ်ာ္ေၿဖေရးအေနနဲ႔ အေဆာင္ေက်ာင္းသားေတြက ကႀကခုန္ႀက၊ သီခ်င္းဆိုႀက၊
အၿငိမ့္ကလည္း သိပ္ေကာင္းတာ။ ဒါေတြလုပ္ႏိုင္တာ အေဆာင္ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ပညာေရး သာမက အႏုပညာပါရမီေတြကို ေျမေတာင္ေျမႇာက္ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။
        
အေဆာင္ရွိတဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူးက အားကစားျမႇင့္တင္မႈပဲၿဖစ္တယ္။ အားကစားကလည္း မ်ိဳးစုံ၊ ေဘာလုံး၊ ေလွေလွာ္၊ ဘတ္စကက္ေဘာ၊ ႀကက္ေတာင္၊ ေၿပးခုန္ပစ္၊ စားပြဲတင္တင္းနစ္ စသည့္အားကစားေပါင္းစုံကို အေဆာင္လိုက္ယွဥ္ၿပိဳင္ေစခဲ့တယ္။ ဒါေႀကာင့္လည္း တိုင္းၿပည္ အတြက္ ထူးခၽြန္တဲ့ အားကစားသမားေတြ တကၠသိုလ္က ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္။ အေဆာင္လိုက္ၿပိဳင္ပြဲေတြမွာ ေန႔ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကလည္း အသင္းတစ္သင္း အၿဖစ္ သီးၿခားပါဝင္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာ့အားကစား ျမႇင့္တင္ဖို႔အတြက္ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ ေတြရဲ႕ အားကစားေတြနဲ႔ အားကစားကို ပ်ိဳးေထာင္ဖို႔လိုလိမ့္မယ္။ အားကစားလုပ္ရင္ ၿပႆနာ ေပၚမွာစိုးတဲ့ စိုးရိမ္စိတ္ႀကီးမႈေႀကာင့္ အားကစားလည္းလုပ္ခြင့္မၿပဳ၊ အေဆာင္ေတြလည္း မထားေတာ့တာမို႔ အလြန္နစ္နာလွပါတယ္။
        
အေဆာင္ေတြ ၿပန္လုပ္ေပးမယ္လို႔ႀကားရေတာ့ ဝမ္းသာရေပမယ့္ နဂိုမူလပုံစံ ၿဖစ္ေအာင္၊ ပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ဖို႔လိုလိမ့္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ႏိုင္ငံၿခားပညာသင္အၿဖစ္ စုစုေပါင္း ကိုးႏွစ္ေလာက္ေနခဲ့တယ္။ ေၿခာက္ႏွစ္က အဂၤလန္၊ သုံးႏွစ္က ဂ်ာမနီ၊ အေဆာင္ မွာပဲေနရတာ။ သူတို႔ အေဆာင္ေတြက ပုံစံတစ္မ်ိဳး၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အၿပည့္ေပးထားတဲ့ အေဆာင္ေတြ၊ အေဆာင္ေတြမွာ ထမင္းမေကၽြးဘဲ ကိုယ္တိုင္ခ်က္ၿပဳတ္ရတာ။ လိုအပ္တဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈေတြကေတာ့ လိုေလေသးမရွိေအာင္ ဖန္တီးေပးထားတယ္။
       
ျမန္မာၿပည္က အေဆာင္ေတြက စည္းကမ္းႀကီးတယ္။ အမ်ိဳးသမီး အေဆာင္ေတြဆို ည ၆ နာရီ တံခါးပိတ္ၿပီ။ ဒီလိုႀကပ္မတ္မႈေႀကာင့္ မိဘေတြအေနနဲ႔ မိမိရဲ႕သမီးေတြအတြက္ စိတ္ေအးရတယ္။ အေဆာင္ေတြဖ်က္ၿပီး ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို ၿဖစ္သလို ထားခဲ့တာမို႔ မိဘေတြမွာ ဒုကၡအေတာ္ေရာက္ခဲ့ႀကတာ။ ကုန္က်စရိတ္တစ္ဖက္ကမ်ားၿပီး လုံၿခဳံ
စိတ္ခ်မႈလည္းမရွိဘူး။ အဆိုးဆုံးက အေဆာင္ဆိုတဲ့အႏွစ္သာရ လုံး၀ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ တာဟာ ဘာနဲ႔မွအစားထိုးႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
        
တကၠသိုလ္ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမႈကို လက္ေတြ႕က်က်စဥ္းစားရင္ ႏိုင္ငံေတာ္က စီစဥ္ ေဆာင္႐ြက္ေနသလို အေဆာင္ေတြကိုၿပန္ၿပီး ေဖာ္ေဆာင္တာဟာ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တဲ့ ကိစၥကို ရဲရဲဝံ့ဝံ့ေဆာင္႐ြက္ၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။ အခုလိုလုပ္ေပးတဲ့ တာဝန္ရွိသူေတြကိုလည္း အသိအမွတ္ၿပဳရမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မကိုင္တြယ္ရဲတဲ့ကိစၥကို ရင္ဆိုင္ေၿဖရွင္း တာကိုလည္း ခ်ီးက်ဴးရမွာၿဖစ္တယ္။ ဘာပဲၿဖစ္ၿဖစ္ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲတာေတြ မ်ိဳးစုံေဆာင္႐ြက္ ေနတဲ့ ေနရာမွာ တကၠသိုလ္အေဆာင္မ်ား ၿပန္လည္ေဖာ္ထုတ္မႈဟာ “Quick-Win” ျမင္သာထင္သာတဲ့ ကာလကို ေအာင္ျမင္မႈ တစ္ရပ္ၿဖစ္ေႀကာင္း အသိမွတ္ၿပဳရမွာၿဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာ

No comments:

Post a Comment