ႏိုင္ေအာင္ဝင္း
ယခုအခါ ႏိုင္ငံအေရးနွင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတစ္ဝန္း ၿပည္သူအမ်ားစု စိတ္ဝင္တစား ေၿပာဆို ေဆြးေႏြးေနၾကသည့္ကိစၥမွာ ၂၀၁၅ ခုနွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဦးေဆာင္မည့္ သမၼတအသစ္ မည့္သူၿဖစ္မည္လဲဆိုသည့္ အေရးၿဖစ္သည္။ လူပုဂၢိဳလ္အသီးသီးတို႔၏ ႏိုင္ငံေရး ခံယူခ်က္၊ အေတြးအၿမင္သေဘာတရားႏွင့္ ရိုးရိုးစင္းစင္းအားၿဖင့္ မိမိႏွစ္သက္သူကို ၿဖစ္ေစလိုသည့္ သာမန္ဆႏၵတို႔အရ မတူကြဲၿပားေသာ အၿမင္မ်ားရွိၾကသည္မွာ သဘာဝတရားပင္ ၿဖစ္ပါ၏။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီ၏ သေဘာထားအၿမင္နွင့္ ေစတနာဆႏၵတရားမ်ားမွာ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ဟူသည့္ ဒီမိုကေရစီ၏ လကၡဏာတစ္ရပ္ၿဖစ္ေပရာ ထိုလြတ္လပ္ခြင့္ကို ေလးစားၾကရမည္ ၿဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အၾကီးအကဲ တစ္နည္းအားၿဖင့္ ႏိုင္ငံဦးေသွ်ာင္အေရးကိစၥနွင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံသားမ်ားက စိတ္ဝင္စားလာၾကပံုမွာ ၿမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရရွိသည့္အခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔ကာလတြင္ အၾကီးမားဆံုး ၿဖစ္သည္ဟု ဆိုရမည္ ၿဖစ္သည္။
ၿမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ သံုးမ်ိဳး ေပၚထြန္းခဲ့ရာ ယခုေခတ္ကာလတြင္မွ ဤကိစၥ (ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကိစၥ) နွင့္ ပတ္သက္၍ အထူးတလည္ စိတ္ဝင္တစား ေဆြးေႏြး ၿငင္းခံု ေနၿခင္း အေပၚ ႏိုင္ငံသမိုင္း ၿဖစ္ေပၚမႈနွင့္ ယွဥ္၍ ၾကည့္လ်ွင္ ပိုမိုသင့္ေလ်ာ္မည္ ၿဖစ္သည္။
ပထမလြတ္လပ္ေရးအၾကိဳေခတ္
ၿမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းအား ေနာက္ေၾကာင္းၿပန္၍ ၾကည့္ပါလ်ွင္ ၁၉၁၀ ၿပည့္နွစ္ေက်ာ္ကာလ ဝိုင္အမ္ဘီေအအသင္း ထူေထာင္ခ်ိန္က စတင္ပါမွ ၿပည့္စံုမည္ ၿဖစ္သည္။ ဝိုင္အမ္ဘီေအမွ ႏိုင္ငံေရးဆန္သည့္ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းခ်ဳပ္အမည္ၿဖင့္ လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ား ၿပဳလုပ္ခဲ့ရာတြင္ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ၊ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၿမန္မာစာ သင္ၾကားခြင့္ရေရး၊ ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား ႏုိင္ငံၿခားသား မ်ားနွင့္ တန္းတူရည္တူ အစိုးရေက်ာင္းမ်ား၌ ေက်ာင္းဆရာမ်ားအၿဖစ္ အမႈထမ္းခြင့္ ရေရး၊ ေက်းလက္ေဒသအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအား သူၾကီးမ်ားအၿဖစ္ ခန္႕အပ္ေရး၊ ႏိုင္ငံၿခားသားမ်ားအား ေၿမယာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မၿပဳေရး၊ ၿမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား ႏိုင္ငံၿခားသား မ်ားနွင့္ လက္ထပ္ရာတြင္ အေမြဆက္ခံပိုင္ခြင့္ နွစ္နာဆံုးရံႈးမႈမ်ားမွ ကာကြယ္ေရးစသည့္ အမ်ိဳးသားေရးကိစၥမ်ား ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ကို ေရွ႕တန္းတင္ ေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားမႈၿဖစ္၍ ဝံသာနုရကၡိတ လႈပ္ရွားမႈ တစ္နည္းဝံသာနု လႈပ္ရွားမႈအၿဖစ္ သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားသည္။
ဝံသာနု လႈပ္ရွားမႈ၏ အက်ိဳးဆက္ၿဖင့္ ၁၉၃၆ ခုနွစ္၊ ၿမန္မာႏိုင္ငံအား အိႏၵိယနွင့္ ခြဲလိုက္ သည့္အခါ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအားၿဖင့္ ဒိုမီနီယံအဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုသ႑ာန္ ၿဖစ္ေသာ ဟုမ္းရူး (Home Rule) ရခဲ့သည္။
ဒို႕ဗမာအစည္းအရံုး ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၃၆ ခုနွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ၿမန္မာႏိုင္ငံ လံုးဝ လြတ္လပ္ေရးနွင့္ ပတ္သက္၍ အဂၤလိပ္တို႔၏ ဒိုမီနီယံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးထက္ အၿပည့္အဝ လြတ္လပ္ေရးသို႔ ဦးတည္လာခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးဝင္ လူငယ္မ်ား၏ လြတ္လပ္ေရးအၿမင္နွင့္ လူၾကီးပိုင္းတို႔၏ ဒိုမီနီယံအဆင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အၿမင္မ်ား ယွဥ္တြဲေနခဲ့သည္။
၁၉၄၇ ေအာင္ဆန္းအက္တလီ သေဘာတူညီခ်က္စာခ်ဳပ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေခါင္းေဆာင္သည့္ ဖဆပလအဖြဲ႕၏ အဓိကႏိုင္ငံေရး ေတာင္းဆိုခ်က္သံုးခ်က္မွာ (၁) လံုးဝလြတ္လပ္ေရး၊ (၂) တစ္နွစ္အတြင္း လြတ္လပ္ေရးနွင့္ (၃) ေတာင္တန္းေဒသမ်ား အပါအဝင္ လြတ္လပ္ေရးဟူသည့္ ၿမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးနွင့္ ပတ္သက္သည္ အဂၤါ သံုးရပ္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ္လည္း ေတာင္တန္းေဒသမ်ားကိစၥကို ပင္လံုအထိ ေရႊ႕ဆိုင္း ခဲ့သည္။
လံုးဝလြတ္လပ္ေရးထက္ ဒိုမီနီယံအဆင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ပိုမိုႏွစ္သက္ၾကသည့္ ဦးေစာႏွင့္ သခင္ဗစိန္တို႕က ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္အား လက္မွတ္ မထိုးခဲ့ၾကေခ်။
ထိုစဥ္ကတည္းက အနာဂတ္ၿမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ အၾကီးအကဲ ႏိုင္ငံဦးေသ်ွာင္သည္ အဂၤလိပ္ တို႔ စိုးမိုးမႈ အေငြ႔အသက္ကိုမ်ွ လက္မခံသည့္ ၿမန္မာလူမ်ိဳးသာၿဖစ္ရမည္ဟူသည့္ အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာကို သတ္မွတ္ၿပ႒ာန္း ခဲ့ၾကၿပီး ၿဖစ္သည္။
လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေခတ္
၁၉၄၇ အေၿခခံဥပေဒအရ ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးအုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္သည့္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ၿဖစ္လာခဲ့သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာမွာ ပါလီမန္တြင္ရွိၿပီး လက္ေတြ႕အားၿဖင့္ ပါလီမန္၏ အမတ္ဦးေရ အမ်ားစု ၇ ပါတီ၏ လက္တြင္ရွိသည္။ ထိုပါတီ၏ ေခါင္းေဆာင္ သည္ အစိုးရအၾကီးအကဲ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံဦးေသ်ွာင္ အၾကီးအကဲ သမၼတကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ေပးအပ္ထားၿခင္း မရွိဘဲ ပါလီမန္၏ အၾကံေပးခ်က္မ်ားနွင့္ အညီ သာလ်ွင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားၿခင္းၿဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားၿဖင့္ အဓိက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာရွိသူမွာ ပါလီမန္မွတစ္ဆင့္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ၿဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ တစ္မ်ိဳးသားလံုး ကိုယ္စားၿပဳ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ အေဆာင္အေယာင္ၿပယုဂ္ လကၡဏာ သေဘာေဆာင္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္တို႕၏ အခန္းက႑ ခြဲေဝထားပံုမွာ အေၿခခံခ်င္း မတူညီေပ။ သမၼတသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ ၿပယုဂ္ ၿဖစ္ၿပီး ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္မွာ ႏိုင္ငံအား စီမံ ခန္႕ခြဲမႈ အာဏာ၏ ၿပယုဂ္ၿဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေရးအရဆိုရလ်ွင္ အာဏာ၏ၿပယုဂ္ၿဖစ္ေသာ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အလံုးစံု ေသာ မူဝါဒမ်ားအတြက္ လူအမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားအေရး ဗဟိုခ်က္မၿဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ အေရးအပါဆံုး ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္သည္။
သမၼတႏွင့္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္တို႕အား ဒီမိုကေရစီနည္းၿဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေၿမွာက္ထားသည့္ ၿပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ပါလီမန္က ေရြးခ်ယ္ထားၿခင္းၿဖစ္ရာ ၿပည္သူတို႕၏ တစ္ဆင့္ခံ ေရြးခ်ယ္ၿခင္းဟု ဆိုရမည္ၿဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေကာင္းက်ိဳးဆိုးၿပစ္မ်ားနွင့္ အဓိက သက္ဆိုင္ၿပီး တာဝန္ခံရသူမွာ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးတြင္ အဓိကအေရးပါၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတမွာ အေဆာင္အေယာင္ ကိစၥမ်ားအတြက္သာ ႏိုင္ငံကို ကိုယ္စားၿပဳရသူၿဖစ္သည္။ သို႕ၿဖစ္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတမွာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ၊ အမ်ိဳးသားေရးအထိမ္းအမွတ္ လကၡဏာ၊ အခ်ဳပ္အၿခာ အာဏာ၏ ၿပယုဂ္ၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ တိုင္းတစ္ပါး အထူးသၿဖင့္ လြတ္လပ္ေရး ရခါစ ကာလပိုင္း အဂၤလိပ္တို႔၏ အရွိန္အဝါ အေငြ႕အသက္ မရွိေရးကိုသာ ေရွးရႈခဲ့ၾကၿခင္း ၿဖစ္သည္။ သမၼတ ေရြးခ်ယ္မႈနွင့္ ပတ္သက္၍ ပါလီမန္တြင္သာ အဓိက လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိၿခင္း၊ လံုးဝလြတ္လပ္ေရးဟူသည့္ အဂၤလိပ္တို႕ အေငြ႕အသက္နွင့္ အၿပီးအပိုင္ လမ္းခြဲသည့္ လႈပ္ရွားမႈၾကီးမွ ေပါက္ဖြားလာခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံသစ္ၿဖစ္ၿခင္းတို႔ေၾကာင့္ အေၿခခံဥပေဒတြင္ သမၼတ၏ အရည္အခ်င္းနွင့္ ပတ္သက္၍ အမ်ိဳးသားေရး ခံယူခ်က္ကို အထူးတလည္ ေဖာ္ၿပရန္ မလိုအပ္ခဲ့ၿခင္း ၿဖစ္သည္။
ၿမန္မာဆိုရွယ္လစ္ေခတ္
၁၉၇၄ ခုနွစ္ အေၿခခံဥပေဒမွာ ၁၀ နွစ္ေက်ာ္မ်ွ သေဘာတရားေရးနွင့္ ႏိုင္ငံေရး တည္ေဆာက္မႈ ကာလ ၾကာၿမင့္ၿပီးမွာ ထြက္ေပၚလာေသာ အေၿခခံဥပေဒၿဖစ္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္ အတုေလာ၊ အစစ္ေလာဟု အေတာမသတ္ ၿငင္းခံုမႈမ်ား ရွိၾကေသာ္လည္း ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းရပ္မ်ားမွာ ဆိုရွယ္လစ္ႏိုင္ငံမ်ား တည္ေဆာက္ပံုကို အလံုးစံုနီးပါး ရယူက်င့္သံုးထားၿခင္းၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အား ဆိုရွယ္လစ္ လူ႕ေဘာင္ တည္ေဆာက္ရန္၊ ထိုသို႕ တည္ေဆာက္ရန္အတြက္ လူတန္းစား အၿမင္ အေၿခခံၿဖင့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ထားေသာ တစ္ခုတည္းေသာ ပါတီက ဦးေဆာင္မႈ ၿပဳရန္၊ ကုန္ထုတ္ အရင္းအနွီးအားလံုး ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ၿဖစ္ရန္၊ ႏိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရး စနစ္ကို ဗဟိုက စီမံကိန္း ခ်စနစ္ၿဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ စသည္တို႕မွာ ဆိုရွယ္လစ္ႏိုင္ငံမ်ား တည္ေဆာက္သည့္ ပံုသ႑ာန္ပင္ၿဖစ္သည္။ ၿခားနားခ်က္မွာ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ တည္ေဆာက္ေရး ဦးေဆာင္ သည့္ ပါတီမွာ ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီ မဟုတ္ၿခင္းနွင့္ ပါတီ၏ ဦးေဆာင္ သေဘာတရားမွာ မာစ့္ဝါဒ မဟုတ္ၿခင္းတို႕ၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာ သံုးရပ္ တည္ေဆာက္ရာတြင္ ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီစနစ္အရ စုေပါင္းေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္း တိုင္ပင္ၿခင္း၊ စုေပါင္းေခါင္းေဆာင္ ၿခင္း၊ စုေပါင္း တာဝန္ယူၿခင္း၊ အထက္အဖြဲ႔အစည္း၏ ဦးေဆာင္မႈကို ေအာက္အဆင့္ဆင့္ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားက လိုက္နာၿခင္း၊ ေအာက္အဆင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေဆြးေႏြးခ်က္ မ်ားကို အထက္အဖြဲ႔အစည္းက လက္ခံစဥ္းစားၿခင္း စသည္တို႕ ေဖာ္ၿပထား ေသာ္လည္း လက္ေတြ႔အားၿဖင့္ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ၿဖင့္သာ လုပ္ေဆာင္မႈထင္ရွားသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အၿမင့္ဆံုး အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းမွာ လႊတ္ေတာ္ၿဖစ္ေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္မ်ား မက်င္းပ သည့္ ကာလပိုင္းတြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီက ဦးေဆာင္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ၏ ဥကၠ႒မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတၿဖစ္သည္။
ဤေခတ္ကာလ၏ စနစ္တြင္ နုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ နုိင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲၿဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနွင့္ တရားစီရင္ေရးတုိ႔မွာ နုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီ (လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား) ၏ လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ၿဖစ္ၾကသည္။
အာဏာသံုးရပ္အား ကိုယ္စားၿပဳသူမ်ားမွ ဦးေဆာင္ပါတီ၏ ေကာက္ခံခ်က္ၿဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ၾကရသူမ်ားၿဖစ္ရာ အဓိက အာဏာပုိင္စုိးသူမွာ ဦးေဆာင္ပါတီၿဖစ္သည္။ နုိင္ငံေတာ္ ေကာင္စီ ဥကၠ႒ သို႔မဟုတ္ နုိင္ငံေတာ္ သမၼတမွာ ဦးေဆာင္ပါတီ၏ အဆုိၿပဳခ်က္ၿဖင့္သာ ေရြးခ်ယ္ရၿခင္း ၿဖစ္ရာ သမၼတ အရည္အခ်င္းနွင့္ ပတ္သက္၍ အေၿခခံဥပေဒတြင္ အထူးတလည္ ေဖာ္ၿပရန္ လိုအပ္ၿခင္း မရွိေတာ့ေပ။
လက္ရွိကာလ
၂၀၀၈ ခုနွစ္ အေၿခခံဥပေဒသည္ ယခင္က ရွိခဲ့ေသာ အေၿခခံဥပေဒမ်ား၏ စနစ္အေၿခခံနွင့္ တည္ေဆာက္ပံုမ်ား တူညီမႈ မရွိေခ်။ နုိင္ငံေရးအရ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္နွင့္ စီးပြားေရး အရ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ အေၿခခံေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္မ်ားမွာ ယခင္ပါလီမန္ကဲ့သို႔ ဥပေဒၿပဳေရး သာမက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပါ က်င့္သံုးနုိင္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား မဟုတ္ ၾကေခ်။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို သမၼတအား အပ္နွင္းထားသည့္ သမၼတ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ၿဖစ္သည္။ သို႔ၿဖစ္ရာ နုိင္ငံေတာ္သမၼတမွာ နုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲ နုိင္ငံဦးေသွ်ာင္ သာမက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲလည္း ၿဖစ္ေပရာ နုိင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ အထိမ္း အမွတ္ လကၡဏာ၊ အေဆာင္အေယာင္ ၿပယုဂ္အၿပင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အာဏာပိုင္လည္း ၿဖစ္သည္။
နိုင္ငံေရးအရ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္အာဏာမွာ အေရးပါသကဲ့သို႔ အမ်ိဳးသားေရးအရ နုိင္ငံ ဂုဏ္သိကၡာ အထိမ္းအမွတ္ လကၡဏာမွာ အေရးႀကီးသည္။ သို႔ၿဖစ္ေပရာ နုိင္ငံေတာ္သမၼတ ၿဖစ္သင့္သူမွာ ဆုိခဲ့ပါ လကၡဏာ နွစ္ရပ္လံုးနွင့္ ညီညြတ္မႈရွိရန္ မလြဲမေသြ လိုအပ္ေပသည္။ တစ္ဖန္ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ၿပည္သူလူထုက တုိ္က္ရိုက္ ေရြးခ်ယ္ရၿခင္း မဟုတ္ဘဲ လႊတ္ေတာ္က ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔ၿဖင့္ ေရြးခ်ယ္ရၿခင္းၿဖစ္ရာ သမၼတအၿဖစ္ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ စံနႈန္းတစ္ခုခု ထားရွိရန္ လ္ိုအပ္လာသည္။ နုိ္င္ငံေတာ္၏ အၿမင့္ဆံုး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ ပိုင္နွင့္ နုိင္ငံနွင့္ အမ်ိဳးသား အထိမ္းအမွတ္ လကၡဏာရွင္အား ေရြးခ်ယ္ရၿခင္းၿဖစ္၍ လိုအပ္ သည့္ စံနႈန္း သတ္မွတ္ခ်က္မွာ အေၿခခံ ဥပေဒတြင္သာ ေဖာ္ၿပရန္ ၿဖစ္လာေတာ့သည္။
ဤ ထူးၿခားခ်က္သည္ပင္လ်ွင္ ယေန႔ကာလ ၿပည္သူမ်ားအၾကား ရွင္းလင္းမႈ မရွိဘဲ မိမိတို႕ ကိုယ္ပိုင္ဆႏၵမ်ားအေပၚ မူတည္၍ အၿမင္ကြဲၿပားေနၾကရၿခင္း၏ အေၾကာင္းတရားၿဖစ္သည့္ သမၼတအရည္အခ်င္းနွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၉၄၇ နွင့္ ၁၉၇၄ အေၿခခံဥပေဒမ်ားတြင္ သီးၿခား ေဖာ္ၿပထားၿခင္း မၿပဳေသာ္လည္း ၂၀၀၈ အေၿခခံဥပေဒတြင္မွ ထူးၿခားစြာ ေဖာ္ၿပထားၿခင္း ၿဖစ္ေပသည္။
၂၄-၁၂-၂၀၁၃ ရက္ထုတ္ The Voice Daily သတင္းစာ
ယခုအခါ ႏိုင္ငံအေရးနွင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတစ္ဝန္း ၿပည္သူအမ်ားစု စိတ္ဝင္တစား ေၿပာဆို ေဆြးေႏြးေနၾကသည့္ကိစၥမွာ ၂၀၁၅ ခုနွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဦးေဆာင္မည့္ သမၼတအသစ္ မည့္သူၿဖစ္မည္လဲဆိုသည့္ အေရးၿဖစ္သည္။ လူပုဂၢိဳလ္အသီးသီးတို႔၏ ႏိုင္ငံေရး ခံယူခ်က္၊ အေတြးအၿမင္သေဘာတရားႏွင့္ ရိုးရိုးစင္းစင္းအားၿဖင့္ မိမိႏွစ္သက္သူကို ၿဖစ္ေစလိုသည့္ သာမန္ဆႏၵတို႔အရ မတူကြဲၿပားေသာ အၿမင္မ်ားရွိၾကသည္မွာ သဘာဝတရားပင္ ၿဖစ္ပါ၏။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီ၏ သေဘာထားအၿမင္နွင့္ ေစတနာဆႏၵတရားမ်ားမွာ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ဟူသည့္ ဒီမိုကေရစီ၏ လကၡဏာတစ္ရပ္ၿဖစ္ေပရာ ထိုလြတ္လပ္ခြင့္ကို ေလးစားၾကရမည္ ၿဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အၾကီးအကဲ တစ္နည္းအားၿဖင့္ ႏိုင္ငံဦးေသွ်ာင္အေရးကိစၥနွင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံသားမ်ားက စိတ္ဝင္စားလာၾကပံုမွာ ၿမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရရွိသည့္အခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔ကာလတြင္ အၾကီးမားဆံုး ၿဖစ္သည္ဟု ဆိုရမည္ ၿဖစ္သည္။
ၿမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ သံုးမ်ိဳး ေပၚထြန္းခဲ့ရာ ယခုေခတ္ကာလတြင္မွ ဤကိစၥ (ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကိစၥ) နွင့္ ပတ္သက္၍ အထူးတလည္ စိတ္ဝင္တစား ေဆြးေႏြး ၿငင္းခံု ေနၿခင္း အေပၚ ႏိုင္ငံသမိုင္း ၿဖစ္ေပၚမႈနွင့္ ယွဥ္၍ ၾကည့္လ်ွင္ ပိုမိုသင့္ေလ်ာ္မည္ ၿဖစ္သည္။
ပထမလြတ္လပ္ေရးအၾကိဳေခတ္
ၿမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းအား ေနာက္ေၾကာင္းၿပန္၍ ၾကည့္ပါလ်ွင္ ၁၉၁၀ ၿပည့္နွစ္ေက်ာ္ကာလ ဝိုင္အမ္ဘီေအအသင္း ထူေထာင္ခ်ိန္က စတင္ပါမွ ၿပည့္စံုမည္ ၿဖစ္သည္။ ဝိုင္အမ္ဘီေအမွ ႏိုင္ငံေရးဆန္သည့္ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းခ်ဳပ္အမည္ၿဖင့္ လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ား ၿပဳလုပ္ခဲ့ရာတြင္ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ၊ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၿမန္မာစာ သင္ၾကားခြင့္ရေရး၊ ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား ႏုိင္ငံၿခားသား မ်ားနွင့္ တန္းတူရည္တူ အစိုးရေက်ာင္းမ်ား၌ ေက်ာင္းဆရာမ်ားအၿဖစ္ အမႈထမ္းခြင့္ ရေရး၊ ေက်းလက္ေဒသအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၌ ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအား သူၾကီးမ်ားအၿဖစ္ ခန္႕အပ္ေရး၊ ႏိုင္ငံၿခားသားမ်ားအား ေၿမယာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မၿပဳေရး၊ ၿမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား ႏိုင္ငံၿခားသား မ်ားနွင့္ လက္ထပ္ရာတြင္ အေမြဆက္ခံပိုင္ခြင့္ နွစ္နာဆံုးရံႈးမႈမ်ားမွ ကာကြယ္ေရးစသည့္ အမ်ိဳးသားေရးကိစၥမ်ား ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ကို ေရွ႕တန္းတင္ ေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားမႈၿဖစ္၍ ဝံသာနုရကၡိတ လႈပ္ရွားမႈ တစ္နည္းဝံသာနု လႈပ္ရွားမႈအၿဖစ္ သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားသည္။
ဝံသာနု လႈပ္ရွားမႈ၏ အက်ိဳးဆက္ၿဖင့္ ၁၉၃၆ ခုနွစ္၊ ၿမန္မာႏိုင္ငံအား အိႏၵိယနွင့္ ခြဲလိုက္ သည့္အခါ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအားၿဖင့္ ဒိုမီနီယံအဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုသ႑ာန္ ၿဖစ္ေသာ ဟုမ္းရူး (Home Rule) ရခဲ့သည္။
ဒို႕ဗမာအစည္းအရံုး ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၃၆ ခုနွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ၿမန္မာႏိုင္ငံ လံုးဝ လြတ္လပ္ေရးနွင့္ ပတ္သက္၍ အဂၤလိပ္တို႔၏ ဒိုမီနီယံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးထက္ အၿပည့္အဝ လြတ္လပ္ေရးသို႔ ဦးတည္လာခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးဝင္ လူငယ္မ်ား၏ လြတ္လပ္ေရးအၿမင္နွင့္ လူၾကီးပိုင္းတို႔၏ ဒိုမီနီယံအဆင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အၿမင္မ်ား ယွဥ္တြဲေနခဲ့သည္။
၁၉၄၇ ေအာင္ဆန္းအက္တလီ သေဘာတူညီခ်က္စာခ်ဳပ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေခါင္းေဆာင္သည့္ ဖဆပလအဖြဲ႕၏ အဓိကႏိုင္ငံေရး ေတာင္းဆိုခ်က္သံုးခ်က္မွာ (၁) လံုးဝလြတ္လပ္ေရး၊ (၂) တစ္နွစ္အတြင္း လြတ္လပ္ေရးနွင့္ (၃) ေတာင္တန္းေဒသမ်ား အပါအဝင္ လြတ္လပ္ေရးဟူသည့္ ၿမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးနွင့္ ပတ္သက္သည္ အဂၤါ သံုးရပ္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ္လည္း ေတာင္တန္းေဒသမ်ားကိစၥကို ပင္လံုအထိ ေရႊ႕ဆိုင္း ခဲ့သည္။
လံုးဝလြတ္လပ္ေရးထက္ ဒိုမီနီယံအဆင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ပိုမိုႏွစ္သက္ၾကသည့္ ဦးေစာႏွင့္ သခင္ဗစိန္တို႕က ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္အား လက္မွတ္ မထိုးခဲ့ၾကေခ်။
ထိုစဥ္ကတည္းက အနာဂတ္ၿမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ အၾကီးအကဲ ႏိုင္ငံဦးေသ်ွာင္သည္ အဂၤလိပ္ တို႔ စိုးမိုးမႈ အေငြ႔အသက္ကိုမ်ွ လက္မခံသည့္ ၿမန္မာလူမ်ိဳးသာၿဖစ္ရမည္ဟူသည့္ အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာကို သတ္မွတ္ၿပ႒ာန္း ခဲ့ၾကၿပီး ၿဖစ္သည္။
လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေခတ္
၁၉၄၇ အေၿခခံဥပေဒအရ ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးအုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္သည့္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ၿဖစ္လာခဲ့သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာမွာ ပါလီမန္တြင္ရွိၿပီး လက္ေတြ႕အားၿဖင့္ ပါလီမန္၏ အမတ္ဦးေရ အမ်ားစု ၇ ပါတီ၏ လက္တြင္ရွိသည္။ ထိုပါတီ၏ ေခါင္းေဆာင္ သည္ အစိုးရအၾကီးအကဲ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံဦးေသ်ွာင္ အၾကီးအကဲ သမၼတကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ေပးအပ္ထားၿခင္း မရွိဘဲ ပါလီမန္၏ အၾကံေပးခ်က္မ်ားနွင့္ အညီ သာလ်ွင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားၿခင္းၿဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားၿဖင့္ အဓိက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာရွိသူမွာ ပါလီမန္မွတစ္ဆင့္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ၿဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ တစ္မ်ိဳးသားလံုး ကိုယ္စားၿပဳ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ အေဆာင္အေယာင္ၿပယုဂ္ လကၡဏာ သေဘာေဆာင္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္တို႕၏ အခန္းက႑ ခြဲေဝထားပံုမွာ အေၿခခံခ်င္း မတူညီေပ။ သမၼတသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ ၿပယုဂ္ ၿဖစ္ၿပီး ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္မွာ ႏိုင္ငံအား စီမံ ခန္႕ခြဲမႈ အာဏာ၏ ၿပယုဂ္ၿဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေရးအရဆိုရလ်ွင္ အာဏာ၏ၿပယုဂ္ၿဖစ္ေသာ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အလံုးစံု ေသာ မူဝါဒမ်ားအတြက္ လူအမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားအေရး ဗဟိုခ်က္မၿဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ အေရးအပါဆံုး ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္သည္။
သမၼတႏွင့္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္တို႕အား ဒီမိုကေရစီနည္းၿဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေၿမွာက္ထားသည့္ ၿပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ပါလီမန္က ေရြးခ်ယ္ထားၿခင္းၿဖစ္ရာ ၿပည္သူတို႕၏ တစ္ဆင့္ခံ ေရြးခ်ယ္ၿခင္းဟု ဆိုရမည္ၿဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေကာင္းက်ိဳးဆိုးၿပစ္မ်ားနွင့္ အဓိက သက္ဆိုင္ၿပီး တာဝန္ခံရသူမွာ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးတြင္ အဓိကအေရးပါၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတမွာ အေဆာင္အေယာင္ ကိစၥမ်ားအတြက္သာ ႏိုင္ငံကို ကိုယ္စားၿပဳရသူၿဖစ္သည္။ သို႕ၿဖစ္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတမွာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ၊ အမ်ိဳးသားေရးအထိမ္းအမွတ္ လကၡဏာ၊ အခ်ဳပ္အၿခာ အာဏာ၏ ၿပယုဂ္ၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ တိုင္းတစ္ပါး အထူးသၿဖင့္ လြတ္လပ္ေရး ရခါစ ကာလပိုင္း အဂၤလိပ္တို႔၏ အရွိန္အဝါ အေငြ႕အသက္ မရွိေရးကိုသာ ေရွးရႈခဲ့ၾကၿခင္း ၿဖစ္သည္။ သမၼတ ေရြးခ်ယ္မႈနွင့္ ပတ္သက္၍ ပါလီမန္တြင္သာ အဓိက လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိၿခင္း၊ လံုးဝလြတ္လပ္ေရးဟူသည့္ အဂၤလိပ္တို႕ အေငြ႕အသက္နွင့္ အၿပီးအပိုင္ လမ္းခြဲသည့္ လႈပ္ရွားမႈၾကီးမွ ေပါက္ဖြားလာခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံသစ္ၿဖစ္ၿခင္းတို႔ေၾကာင့္ အေၿခခံဥပေဒတြင္ သမၼတ၏ အရည္အခ်င္းနွင့္ ပတ္သက္၍ အမ်ိဳးသားေရး ခံယူခ်က္ကို အထူးတလည္ ေဖာ္ၿပရန္ မလိုအပ္ခဲ့ၿခင္း ၿဖစ္သည္။
ၿမန္မာဆိုရွယ္လစ္ေခတ္
၁၉၇၄ ခုနွစ္ အေၿခခံဥပေဒမွာ ၁၀ နွစ္ေက်ာ္မ်ွ သေဘာတရားေရးနွင့္ ႏိုင္ငံေရး တည္ေဆာက္မႈ ကာလ ၾကာၿမင့္ၿပီးမွာ ထြက္ေပၚလာေသာ အေၿခခံဥပေဒၿဖစ္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္ အတုေလာ၊ အစစ္ေလာဟု အေတာမသတ္ ၿငင္းခံုမႈမ်ား ရွိၾကေသာ္လည္း ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းရပ္မ်ားမွာ ဆိုရွယ္လစ္ႏိုင္ငံမ်ား တည္ေဆာက္ပံုကို အလံုးစံုနီးပါး ရယူက်င့္သံုးထားၿခင္းၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အား ဆိုရွယ္လစ္ လူ႕ေဘာင္ တည္ေဆာက္ရန္၊ ထိုသို႕ တည္ေဆာက္ရန္အတြက္ လူတန္းစား အၿမင္ အေၿခခံၿဖင့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ထားေသာ တစ္ခုတည္းေသာ ပါတီက ဦးေဆာင္မႈ ၿပဳရန္၊ ကုန္ထုတ္ အရင္းအနွီးအားလံုး ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ၿဖစ္ရန္၊ ႏိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရး စနစ္ကို ဗဟိုက စီမံကိန္း ခ်စနစ္ၿဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ စသည္တို႕မွာ ဆိုရွယ္လစ္ႏိုင္ငံမ်ား တည္ေဆာက္သည့္ ပံုသ႑ာန္ပင္ၿဖစ္သည္။ ၿခားနားခ်က္မွာ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ တည္ေဆာက္ေရး ဦးေဆာင္ သည့္ ပါတီမွာ ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီ မဟုတ္ၿခင္းနွင့္ ပါတီ၏ ဦးေဆာင္ သေဘာတရားမွာ မာစ့္ဝါဒ မဟုတ္ၿခင္းတို႕ၿဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာ သံုးရပ္ တည္ေဆာက္ရာတြင္ ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီစနစ္အရ စုေပါင္းေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္း တိုင္ပင္ၿခင္း၊ စုေပါင္းေခါင္းေဆာင္ ၿခင္း၊ စုေပါင္း တာဝန္ယူၿခင္း၊ အထက္အဖြဲ႔အစည္း၏ ဦးေဆာင္မႈကို ေအာက္အဆင့္ဆင့္ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားက လိုက္နာၿခင္း၊ ေအာက္အဆင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေဆြးေႏြးခ်က္ မ်ားကို အထက္အဖြဲ႔အစည္းက လက္ခံစဥ္းစားၿခင္း စသည္တို႕ ေဖာ္ၿပထား ေသာ္လည္း လက္ေတြ႔အားၿဖင့္ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ၿဖင့္သာ လုပ္ေဆာင္မႈထင္ရွားသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အၿမင့္ဆံုး အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းမွာ လႊတ္ေတာ္ၿဖစ္ေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္မ်ား မက်င္းပ သည့္ ကာလပိုင္းတြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီက ဦးေဆာင္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ၏ ဥကၠ႒မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတၿဖစ္သည္။
ဤေခတ္ကာလ၏ စနစ္တြင္ နုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ နုိင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲၿဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနွင့္ တရားစီရင္ေရးတုိ႔မွာ နုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီ (လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား) ၏ လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ၿဖစ္ၾကသည္။
အာဏာသံုးရပ္အား ကိုယ္စားၿပဳသူမ်ားမွ ဦးေဆာင္ပါတီ၏ ေကာက္ခံခ်က္ၿဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ၾကရသူမ်ားၿဖစ္ရာ အဓိက အာဏာပုိင္စုိးသူမွာ ဦးေဆာင္ပါတီၿဖစ္သည္။ နုိင္ငံေတာ္ ေကာင္စီ ဥကၠ႒ သို႔မဟုတ္ နုိင္ငံေတာ္ သမၼတမွာ ဦးေဆာင္ပါတီ၏ အဆုိၿပဳခ်က္ၿဖင့္သာ ေရြးခ်ယ္ရၿခင္း ၿဖစ္ရာ သမၼတ အရည္အခ်င္းနွင့္ ပတ္သက္၍ အေၿခခံဥပေဒတြင္ အထူးတလည္ ေဖာ္ၿပရန္ လိုအပ္ၿခင္း မရွိေတာ့ေပ။
လက္ရွိကာလ
၂၀၀၈ ခုနွစ္ အေၿခခံဥပေဒသည္ ယခင္က ရွိခဲ့ေသာ အေၿခခံဥပေဒမ်ား၏ စနစ္အေၿခခံနွင့္ တည္ေဆာက္ပံုမ်ား တူညီမႈ မရွိေခ်။ နုိင္ငံေရးအရ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္နွင့္ စီးပြားေရး အရ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ အေၿခခံေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္မ်ားမွာ ယခင္ပါလီမန္ကဲ့သို႔ ဥပေဒၿပဳေရး သာမက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပါ က်င့္သံုးနုိင္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား မဟုတ္ ၾကေခ်။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို သမၼတအား အပ္နွင္းထားသည့္ သမၼတ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ၿဖစ္သည္။ သို႔ၿဖစ္ရာ နုိင္ငံေတာ္သမၼတမွာ နုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲ နုိင္ငံဦးေသွ်ာင္ သာမက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲလည္း ၿဖစ္ေပရာ နုိင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာ အထိမ္း အမွတ္ လကၡဏာ၊ အေဆာင္အေယာင္ ၿပယုဂ္အၿပင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အာဏာပိုင္လည္း ၿဖစ္သည္။
နိုင္ငံေရးအရ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္အာဏာမွာ အေရးပါသကဲ့သို႔ အမ်ိဳးသားေရးအရ နုိင္ငံ ဂုဏ္သိကၡာ အထိမ္းအမွတ္ လကၡဏာမွာ အေရးႀကီးသည္။ သို႔ၿဖစ္ေပရာ နုိင္ငံေတာ္သမၼတ ၿဖစ္သင့္သူမွာ ဆုိခဲ့ပါ လကၡဏာ နွစ္ရပ္လံုးနွင့္ ညီညြတ္မႈရွိရန္ မလြဲမေသြ လိုအပ္ေပသည္။ တစ္ဖန္ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ၿပည္သူလူထုက တုိ္က္ရိုက္ ေရြးခ်ယ္ရၿခင္း မဟုတ္ဘဲ လႊတ္ေတာ္က ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔ၿဖင့္ ေရြးခ်ယ္ရၿခင္းၿဖစ္ရာ သမၼတအၿဖစ္ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ စံနႈန္းတစ္ခုခု ထားရွိရန္ လ္ိုအပ္လာသည္။ နုိ္င္ငံေတာ္၏ အၿမင့္ဆံုး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ ပိုင္နွင့္ နုိင္ငံနွင့္ အမ်ိဳးသား အထိမ္းအမွတ္ လကၡဏာရွင္အား ေရြးခ်ယ္ရၿခင္းၿဖစ္၍ လိုအပ္ သည့္ စံနႈန္း သတ္မွတ္ခ်က္မွာ အေၿခခံ ဥပေဒတြင္သာ ေဖာ္ၿပရန္ ၿဖစ္လာေတာ့သည္။
ဤ ထူးၿခားခ်က္သည္ပင္လ်ွင္ ယေန႔ကာလ ၿပည္သူမ်ားအၾကား ရွင္းလင္းမႈ မရွိဘဲ မိမိတို႕ ကိုယ္ပိုင္ဆႏၵမ်ားအေပၚ မူတည္၍ အၿမင္ကြဲၿပားေနၾကရၿခင္း၏ အေၾကာင္းတရားၿဖစ္သည့္ သမၼတအရည္အခ်င္းနွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၉၄၇ နွင့္ ၁၉၇၄ အေၿခခံဥပေဒမ်ားတြင္ သီးၿခား ေဖာ္ၿပထားၿခင္း မၿပဳေသာ္လည္း ၂၀၀၈ အေၿခခံဥပေဒတြင္မွ ထူးၿခားစြာ ေဖာ္ၿပထားၿခင္း ၿဖစ္ေပသည္။
၂၄-၁၂-၂၀၁၃ ရက္ထုတ္ The Voice Daily သတင္းစာ
No comments:
Post a Comment